Ďalším opatrením, ktoré schválila vláda, je zrušenie diaľničných známok za užívanie vymedzených úsekov ciest. Diaľničiari tvrdia, že bez príjmov z diaľničných známok nebudú schopní zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, investície do diaľnic či splácanie existujúcich investičných úverov. „V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi – prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť,“ uvádza sa v stanovisku NDS.

Na snímke minister financií SR Ladislav Kamenický
Na snímke minister financií SR Ladislav Kamenický
Zdroj: Martin Baumann

Podľa expertov je toto opatrenie nelogické a dokonca škodlivé. Ročne nás bude stáť asi 80 miliónov eur a bude platiť pre všetkých. „Opatrenie bude musieť platiť nielen pre Slovákov, ale aj pre zahraničných motoristov, inak by to bolo diskriminačné,“ vysvetlil šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Viac ako polovicu zo spomínanej sumy však za používanie našich diaľnic zaplatili v minulom roku zahraniční šoféri, ktorí cez Slovensko prechádzali. Úhrada diaľničnej známky vodičmi so slovenskými značkami predstavovala len 49,3 %.

„Výsledkom bude, že ľudia z iných krajín prejdú cez Slovensko, zničia nám naše cesty, znečistia ovzdušie a nezaplatia za to ani euro,“ dodal Palčák. Opatrenie teda oveľa viac pomôže ľuďom z iných krajín ako Slovákom. Poplatok 50 eur za ročnú diaľničnú známku bol najnižší spomedzi okolitých krajín a už niekoľko rokov sa nezvyšoval. „Myslím si, že je oveľa spravodlivejšie, ak poplatok zaplatia užívatelia diaľnic, tí, čo po nich reálne jazdia, lebo teraz to zaplatíme všetci, aj dôchodcovia a tí, ktorí ani nemajú auto,“ povedal Palčák.

Mohlo by vás zaujímať: