OSTRÁ KRITIKA Gröhlinga: So žiakmi je to veľmi ZLÉ, minister vraj niečo ZAMLČAL!
1. 2. 2021, 15:36 (aktualizované: 15. 7. 2024, 22:58)

Polovica Slovenska sa nemá kde učiť. Okrem mimoparlamentnej opozície už vedenie rezortu školstva kritizujú aj analytici. Ministerstvo malo niektorých z nich dokonca vyhodiť.
Zdroj: Jaroslav Novák
Zdroj: archív
Zdroj: archív
Galéria k článku
V okresoch, kde počas pandémie najviac stúpla nezamestnanosť, je zároveň aj najviac detí bez online vzdelávania. Zarábame si na obrovské problémy do budúcnosti, hovorí predseda strany SPOLU Juraj Hipš a žiada vládu, aby začala konať.
Strana SPOLU zverejnila doteraz nepublikované dáta ministerstva školstva o počte detí v jednotlivých okresoch, ktoré sa počas prvej vlny zatvárania škôl neučili online. Sú medzi nimi deti, ktoré sa učili prostredníctvom pracovných listov alebo zostali úplne bez vzdelávania. „Ukázalo sa, že najviac detí zostáva bez online vyučovania práve v okresoch, ktoré sú zároveň najviac postihnuté zvyšovaním nezamestnanosti,” hovorí predseda strany SPOLU Juraj Hipš.
Kritika od analytikov
Aktuálne vedenie ministerstva, ktoré je v rukách ministra z SaS Branislava Gröhlinga, však kritizuje aj analytický útvar ministerstva školstva. Juraj Čokyna, ktorý pôsobil ako analytik ministerstva školstva , naznačoval nespokojnosť už v decembri. „Možno ste zachytili môj príspevok o tom, ako sa premiér Matovič pri otváraní škôl veľmi nepekne predbehol. Premiérovi však výrazne pomáha aj súčasný minister školstva, ktorý už trištvrte roka ignoruje potreby detí, ktoré nemajú šťastie na zabezpečených rodičov," napísal na svojom profile na sociálnej sieti.
Čokyna už vtedy apeloval, že situácia je veľmi nebezpečná. „Stav v školách bude aj po ich otvorení veľmi kritický. Deti aj učitelia budú potrebovať výraznú pomoc, no ak bude ministerstvo školstva pokračovať v tak chabom výkone, je viac ako pravdepodobné, že dosahy súčasnej krízy budeme pociťovať ešte niekoľko dekád," poznamenal verejne.
Zdroj: Matej Sedláček IVP
Infografika zverejnená Jurajom Čokynom
Aktuálne zverejnil infografiku, ktorá mapuje výsledky dotazníka, ktoré si dalo urobiť vedenie školstva pod vedením člena SaS. „Keďže ju vedenie ministerstva školstva považovalo za „tendenčnú", nemohli sme ju na apel novej šéfky IVP zverejniť pod hlavičkou nášho analytického útvaru. Za vypustenie tejto informácie preberám plnú zodpovednosť ja osobne, dôvodom je obava z čoraz častejšieho politického nátlaku zo strany vedenia ministerstva na výstupy analytického útvaru. Za infografiku ďakujeme kolegovi Matejovi Sedláčekovi," napísal vo svojom príspevku.
Problém aj podľa odborníka na školstvo
Podľa predsedu strany SPOLU Juraja Hipša je rozpad IVP signálom, že minister školstva odmieta prijať zistenia analytikov. “Analytici tu ale nie sú na to, aby vytvárali pekné bájky. Majú opisovať realitu,” hovorí Hipš. Podľa predsedu strany SPOLU Juraja Hipša na odchod bývalého šéfa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) a ďalších analytikov z ministerstva školstva najviac doplatia deti. “Analytici priniesli alarmujúce čísla o deťoch bez prístupu k vzdelávaniu. Vedenie ministerstva sa ich zdráhalo zverejniť. Analytici tu ale nie sú na to, aby vytvárali pekné bájky. Majú opisovať realitu. A minister má hľadať v spolupráci s nimi riešenia, ako problémy zvládnuť,” hovorí Juraj Hipš s odkazom na štúdiu IVP po prvej vlne pandémie. Z analýzy vyplynulo, že až 50-tisíc detí zostalo bez akéhokoľvek vzdelávania.
K téme zverejnených dát sme ešte minulý týžden oslovili rezort školstva. Odpoveď dodnes nemáme.
Mohlo by vás zaujímať:
- Minister Krajčí chce sprísniť zákaz vychádzania: Odchod z domu máme hlásiť SMS-kou!
- MATOVIČ spúšťa ďalšiu internetovú anketu: V komentároch si NEVKUSNE UŤAHUJE z Borisa Kollára!
- NOVÝ prieskum poriadne zamiešal karty: Keď TOTO Matovič s Kollárom uvidia, budú zdesení!