Vyškolení manipulátori útočia na tých najzraniteľnejších – dôchodcov. A keď treba, použijú nátlak. Zažila to aj pani Zuzana, ktorá už tretí rok spláca dlhy exekútorovi.
Spotrebiče za tisícku
Všetko sa začalo nevinne. Pred tromi rokmi pani Zuzana našla v schránke pozvánku na predvádzaciu akciu.
Organizátori v nej okrem možnosti kúpiť si super moderné spotrebiče sľubovali ako bonus cenovo výhodné a kvalitné pracie prášky. „Išla som tam iba zo zvedavosti, keďže mám veľa voľného času,“ rozpráva dôchodkyňa.
„Parný gril a mixér, ktoré jeden z organizátorov predvádzal, ma síce zaujali, ale nemala som v úmysle nič kupovať,“ spomína penzistka.
Na konci akcie však podľa jej slov každého jedného účastníka nútili, aby podpísal zmluvu o predbežnom predaji oboch spotrebičov. Pani Zuzana sa spočiatku bránila, že 699 eur za gril a 349 eur za mixér je pre ňu veľa.
„Pristúpil ku mne jeden z organizátorov a začal na mňa kričať, vraj ak to nepodpíšem, bude zle a nech radšej odtiaľto vypadnem,“ rozhorčuje sa.
S exekútorom na krku
Keď sa pani Zuzana zdôverila deťom, čo sa stalo, ihneď telefonovali do spoločnosti, aby objednávku stornovali. Podľa zákona tak spotrebiteľ môže urobiť do 7 dní. Nepodarilo sa. Firma sa v priebehu niekoľkých dní presťahovala, premenovala.
A pani Zuzana, ktorá za tovar nezaplatila, si po mesiaci našla v schránke príkaz na začatie exekúcie. Namiesto toho, aby sa poradila s odborníkom, vystrašená začala exekúciu splácať.
„Navyše, bola som si v jednom supermarkete overiť ceny týchto spotrebičov. Ten istý gril tam mali za 39 eur a mixér za 109 eur,“ dodala nešťastná žena.
Moji kolegovia účelovo klamali
Obchodný konzultant Daniel Lambert sa pred desiatimi rokmi zamestnal vo firme, ktorá ponúkala predražené zájazdy. Porozprával nám o šokujúcich praktikách.
Táto firma pred časom pozvala Lambertových rodičov na predvádzaciu akciu luxusných dovoleniek.
„Organizátori rodičom hneď na začiatku oznámili, že vyhrali zájazd na Kanárske ostrovy, museli však získať ďalšiu dvojicu, ktorá si zájazd zaplatí,“ rozpráva Daniel. Samozrejme, išlo o podfuk. Daniel sa vtedy rozhodol vo firme zamestnať, aby zistil, ako funguje.
Tučná provízia
Zistil, že za každého získaného dôchodcu agent dostal vtedy slušnú províziu okolo 1 500 korún, teda 50 €. K osobným údajom účastníkov sa firmy dostávali veľmi jednoducho. Najskôr zorganizovali niekoľko akcií, na ktorých od ľudí vymámili občiansky preukaz. A pravidelné pozvánky na akcie sa začali hromadiť.
„Pochopil som, že hlavnou zbraňou firmy je tlačiť na najcitlivejšie miesta ľudí. U starých ľudí je to zdravie, preto sú podujatia zamerané na predaj špeciálnych hrncov pre zdravé varenie,“ hovorí Daniel.
„Ak nezaberá táto cesta, zvolia citové vydieranie. Napríklad – myslite na vnúčatá, keď tu vy už nebudete, ich zdravie vám nesmie byť ľahostajné,“ dodal.
Strach je zbraň
Lambert, ktorý sa dnes venuje taktickej obchodnej konzultácii, upozorňuje: „Nikdy a nikomu neposkytujte svoje osobné údaje. Ak sa vám vyhrážajú exekúciou, preklepnite si exekučnú spoločnosť, pretože veľakrát ide o vymáhačskú firmu. Ak vás vydierajú, obráťte sa na združenie spotrebiteľov. A nikdy neostaňte ticho. Váš strach je ich silná zbraň.“
Mixér predávali za 349 eur, podobný v obchode stojí len 109 eur
Pani Zuzana (70) nám ukázala oba výrobky, ktoré si na prezentačnom podujatí mohla kúpiť za „akciovú“ cenu. Takto naleteli aj ďalší penzisti a aj pri iných výrobkoch.
Predajcovia účastníkom prezentačnej akcie zoširoka opisovali mnoho výhod ponúkaných výrobkov. V ich podaní boli za smiešnu sumu – napríklad mixér za rovných 349 eur!
Rovnaký výrobok však hypermarket predával len za 109 eur. Pani Zuzana naletela aj vtedy, keď si cez ďalšiu spoločnosť kúpila lieky na artrózu.
MIXÉR: Predávali ho za 349 eur.
Plus JEDEN DEŇ/JÚLIUS DUBRAVAY
Za 30 kapsúl výživového doplnku zaplatila ako šťastná výherkyňa 24,90 eura. Prípravok sme na internete podľa jeho názvu hľadali márne. Ale 30 tabletiek na kĺby sa dá kúpiť už za 6,72 eura.
Naleteli ste aj vy? Napíšte nám!