Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Nebezpečné exhlaláty: Ide nám o život!

Časté zdržiavanie sa na ulici
s rušnou mestskou dopravou
zvyšuje riziko skoršieho infarktu
či mozgovej mŕtvice.

Zdroj: MATEJ KALINA

Reklama

Splodiny z áut nám skracujú život! Nimi znečistené ovzdušie má u nás každoročne za následok predčasné úmrtie niekoľkých tisícok ľudí. Kým v roku 2000 to bolo 3 600 ľudí, o päť rokov neskôr sa ich počet zvýšil na 5 800!

Výfukové splodiny nás podľa vedcov pripravujú až o celý rok života! Prečo sú vlastne také nebezpečné? Významnú šarapatu na zdraví nám spôsobuje práve ich veľkosť.

Prachové častice, ktoré motory do ovzdušia vypúšťajú, sú totiž veľmi malé. Odborníci ich označujú značkou PM. Ich veľkosť sa meria v mikrometroch. Ak je za PM číslo 10, prachové častice sú veľké 10 mikrometrov. Niektoré však majú ešte menej a merajú sa v nanometroch.

Spôsobujú potraty

Veľkosť prachových častíc im umožňuje nepozorovane vniknúť do ľudského tela. „Jemné dokážu preniknúť hlboko do pľúc. Ultrajemné dokonca cez pľúcnu stenu až do krvi a krvného riečišťa,“ vysvetľuje lekár Miroslav Šuta z Centra pre životné prostredie a zdravie v Českej republike, ktorý sa zaoberá vplyvom znečisteného ovzdušia na ľudské zdravie.

A sú to práve nanočastice, ktoré sú schopné vyvolať srdcový infarkt už 15 rokov pred prirodzenou smrťou človeka. Sú také nebezpečné, že pôsobia aj na ešte nenarodené deti. „Vplývajú totiž na plod v matkinom tele, a to najmä počas prvého mesiaca tehotenstva,“ upozorňuje M. Šuta. „Znečistené ovzdušie môže spôsobiť vnútromaternicovú rastovú retardáciu, predčasné pôrody a potraty.“

Zdravšie s filtrom

Spomínané častice prachu vypúšťajú do nášho ovzdušia dieselové motory. Do tejto skupiny patria staré osobné autá, autobusy jazdiace na naftu, veľké tiráky, no aj obyčajné nákladiaky.

„Dieselové motory nemajú na rozdiel od benzínových katalyzátory,“ varuje M. Šuta. Podľa odborníkov by spomínaným vozidlám pomohli filtre. „Tie zachytávajú až 99 percent prachových častíc,“ hovorí doktor Axel Friedrich, niekdajší vedúci oddelenia dopravy a hluku mesta Berlín. „Rúško ako filter proti exhalátom totiž nepatrí na tvár chodca, ale filtre by mali byť vo výfukoch áut.“

Čo spôsobujú exhaláty z naftových motorov

  • mozgovú porážku
  • astmu
  • rakovinu dýchacích orgánov
  • zápal pľúc
  • zápaly očných spojiviek
  • srdcové infarkty
  • choroby srdca a ciev
  • rakovinu pľúc

Znesieme viac exhalátov?

Slovensko nedodržuje európske limity pre prachové častice PM. „Preto nám už hrozí žaloba na Európskom súde,“ varuje Daniel Lešinský z Občianskeho združenia CEPTA.

„Tento problém považujeme za veľmi vážny. Nielen kvôli Európskej komisii, ale predovšetkým preto, že je poškodzované zdravie ľudí,“ domnieva sa D. Lešinský.

Podľa odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie by totiž limit na prachové častice PM 10 mal byť maximálne 20 mikrogramov na kubický meter. Naša republika má však limit stanovený až na 40!

Pre prachové častice s veľkosťou PM 2,5 je limit 10 mikrogramov na kubický meter, na Slovensku však až 25. Priemerné hodinové koncentrácie PM 10 meria Slovenský hydrometeorologický ústav na svojich stabilných staniciach. Údaje o aktuálnom stave spomínaných meraní nájdete na stránke www.shmu.sk

Najviac znečistené mestá exhalátmi z dopravy v roku 2010

Mesto miesto počet dní*
Ružomberok ul. Riadok 143
Banská Bystrica Štefánikovo nábr. 141
Prešov Nám. L. Svobodu 83
Žilina Obežná 83
Martin Jesenského 76
Bratislava Trnavské mýto 73
Košice Štefánikova 67
Malacky Sasinkova 66
Vranov n/Topľou M. R. Štefánika 61
Trnava Kollárova 56
Trenčín Hasičská 53
Prievidza Malonecpalská 51
Nitra Janikovce 50

* Koľko dní v roku namerali v danom meste vysokú koncentráciu prachových častíc nad 50 mikrogramy na meter kubický.

Právo na čistý vzduch

Každý Európan má vymáhateľné právo na čisté ovzdušie. Rozhodol tak Európsky dvor v Luxemburgu ešte v roku 2008. „Ľudia majú právo dýchať čistý vzduch a právo na čisté životné prostredie,“ vraví Barbara Göppel z nemeckej environmentálnej mimovládnej organizácie. Dokonca každý jeden občan mesta môže od magistrátu vyžadovať, aby mesto robilo kroky na zníženie znečistenia ovzdušia. Podľa B. Göppel by mestá mali prijať napríklad zákazy vstupu pre autá s naftovými motormi do obytných zón. V Berlíne klesla po prijatí spomínaného opatrenia koncentrácia malých prachových častí o tretinu.

Cyklisti tak nemaródia

Máte možnosť prísť do práce na bicykli? Urobte to. Ideálne je to tam, kde sú na to vytvorené cestné podmienky. Zistilo sa totiž, že zamestnanci, ktorí dochádzajú do roboty na dvoch kolesách, majú o polovicu nižšiu práceneschopnosť oproti ľuďom, čo sa dovezú autom. K týmto záverom prišla štúdia v Kodani, kde sú bicykle veľmi rozšírené a pre cyklistov sú tam osobitné cestné pásy.

Stopka do centra

Berlín by nám mohol byť príkladom. V rámci centra mesta tam majú ekologické zóny. Do týchto častí sa dostanú len autá, ktoré spĺňajú prísne emisné normy EURO 4. Auto, ktoré chce vstúpiť do tejto zóny, musí mať na prednom skle zelenú nálepku. Ak ju nemá a napriek tomu tam vojde, dostane pokutu. Keď predpis poruší niekoľkokrát, môže prísť o vodičák. Podľa odborníkov na životné prostredie sú mestá povinné vytvoriť tzv. zelené zóny s dýchateľným vzduchom.

Vyberáme pre vás niečo PLUS