Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Náš test: Palubná jednotka pípa, ako sa jej zachce

JOZEF BENICKÝ:
Za volantom
je už vyše
štvrť storočia.

Zdroj: STANISLAVA VDOVCOVÁ

Reklama

Mýto, ktoré od januára musia platiť autá nad 3,5 tony, kritizujú mnohí dopravcovia. Vláda po proteste kamionistov do konca januára pozastavila platenie za cesty 1. triedy, dopravcovia však hrozia ďalším štrajkom. So súkromným dopravcom Jozefom Benickým (50) sme sa vydali na 250-kilometrovú trasu z Liptovského Mikuláša do Senice, aby sme otestovali, ako funguje mýtny systém. Aj počas našej jazdy sme narazili na niekoľko nedostatkov.

Náš šofér zobral na cestu aj syna a zároveň závozníka Jožka (26), aby ho zaučil remeslu. Cestu z Mikuláša sme začali po nespoplatnenej ceste 1. triedy. „Kým môžeme, ideme tadiaľto, aby sme ešte čosi ušetrili,“ povedal sympatický vodič. Po pár desiatkach metrov, ako sme opustili Mikuláš, nám palubná jednotka na elektronický výber mýta začala pípať. Niekedy po piatich, inokedy po dvoch kilometroch, ale aj na kratších úsekoch. Na prvých 25 kilometroch sa prístroj na čelnom skle ozval 10-krát. „Nedokážem si nájsť rozumné vysvetlenie, kedy, prečo a kde pípne,“ komentoval náš celodenný spoločník za volantom. „Tieto úseky neboli strhnuté z kreditu, keďže cesty 1. triedy nie sú v súčasnosti spoplatnené. Jednotka pípa v nezávislosti od križovatiek alebo začiatku a konca cesty 1. triedy. Ide len o signalizačné body, vďaka ktorým vás systém registruje,“ dozvedeli sme sa na infolinke elektronického mýtneho systému.

Na škatuľku sa nespoliehajte

Na našej palubnej jednotke sme mali predvolené číslo 1, ktoré znamená, že nákladiak má dve nápravy. Počas celej cesty nám na prístroji svietil trojuholník. Blikajúci trojuholník a krátke pípnutie signalizuje, že treba dobiť kredit. Keď však zasvieti na škatuľku slnko, nevidno, či svieti, alebo nie. A z toľkého pípania ťažko určíte, že ide práve o tento dôvod. Kredit sa vám tak môže minúť na nečakanom mieste. „Ľutujem, tu kredit nedobíjame,“ dozvedáme sa od ženy na benzínke v Martine. „Myslel som, že je to možné na každej pumpe,“ zostal prekvapený Jozef Benický.

Občas sa odlepí

Kredit sme dobili v Žiline, stačilo zadať ešpézetku. Voláme mýtnu infolinku, aby sme zistili, za koľko kilometrov sme už zaplatili. Po šiestich minútach sme sa konečne dočkali spojenia s operátorom. „Podrobný výpis vám vystavia na benzínke za 3,80 eura (vyše 114 Sk) alebo pošlú bezplatne e-mailom na vyžiadanie,“ oznámi nám žena na telefóne. Počas šoférovania sa jednotka dvakrát odlepila od skla, čo ide pekne na nervy.

Cesty 10-krát drahšie

„Minulý rok stála deväťmesačná známka 495 eur (necelých 15-tisíc Sk), teraz pri tých istých kilometroch zaplatím 5 377 eur (162-tisíc Sk),“ dozvedáme sa. Po vyložení a naložení nového nákladu prenechal dopravca Jozef Benický volant svojmu synovi. Tentoraz bolo naše putovanie po nespoplatnených cestách 1. triedy lacnejšie, no dočasná výnimka už vo februári nebude platiť a preprava kamiónov bude stáť oveľa viac.

STANISLAVA VDOVCOVÁ

Vyberáme pre vás niečo PLUS