Naďova strana straší bilbordmi: Skade na ne vzala peniaze? ZÚRI aj Gröhling
10. 4. 2024, 10:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:52)
Ukrajina je nepriateľ. Bez Ruska neprežijeme. EÚ a NATO nepotrebujeme. Na prelome marca a apríla sa po Slovensku objavili čudné bilbordy s ešte čudnejšími výzvami. Bilbordy ľudí vystrašili aj nahnevali.
Zdroj: EMIL VAŠKO
Zdroj: EMIL VAŠKO
Zdroj: EMIL VAŠKO
Galéria k článku
K reklame sa nakoniec prihlásila strana Demokrati, ktorá v parlamentných voľbách nezískala ani tri percentá hlasov. Vraj ich konečným cieľom nie je škodiť Ukrajine. Občianske združenie Mier Ukrajine, v ktorom sú napríklad Viera Dubačová, Andrea Cocherová či Lucia Štasselová, trvá na tom, aby reklama išla dole. V združení sú pritom ľudia, ktorí boli vlani na kandidátke Demokratov.
Bilbordov je však čoraz viac. „Jediným riešením nevydarenej kampane je okamžitá zmena textu, ktorý môže eskalovať nenávisť voči Ukrajinkám a Ukrajincom,“ vyzvali stranu verejne na sociálnej sieti. Text totiž považujú za „hlbokú urážku všetkých, ktorí boli a stále sú ohrozovaní ruskou agresiou na Ukrajine“.
Za túto výzvu sa postavilo množstvo ľudí, ktorých bilbordy bez ohľadu na zámer kampane vyrušujú a popudzujú. Obrátili sme sa preto priamo na Demokratov s otázkou, aká je vlastne myšlienka tejto kampane. Odpoveď? Pozvánka na tlačovú konferenciu s názvom: „Bez Ruska neprežijeme? EÚ a NATO nepotrebujeme? Je Ukrajina nepriateľ? Skutok sa nestal?“
Líder Demokratov Jaroslav Naď tvrdí, že zámerom kampane bolo nahnevať ľudí. Vraj hneď po druhom kole prezidentských volieb po Slovensku vylepili 99 bilboardov, ktoré budú niekoľko dní prelepené tak, aby z nich bolo jasné, že Slovensko potrebuje Európsku úniu a NATO, chce pomáhať Ukrajine.
Takto mimoparlamentná strana začala svoju kampaň do júnových eurovolieb. "Biele rukavičky a kravaty musia ísť preč, Je na čase natiahnuť si boxerské rukavice a so zlom bojovať," vyzýva aj ďalšie opozičné strany bývalý minister obrany.
Na adresu bilbordov ešte povedal, že sa o kampani vopred rozprávali s ukrajinskom komunitou, aby pochopili, o čo im ide. Zdá sa však, že akosi teda pozabudli práve na OZ Mier Ukrajine, ktorá evidentne tejto myšlienke kampane nefandí.
Predseda opozičnej strany SaS Branislav Gröhling svojich bývalých koaličných partnerov ostro kritizuje. „Vraj to má byť kampaň, ktorá chce zaujať a posolstvo neskôr doplní. V tomto čase takéto niečo považujem za nebezpečné, nezodpovedné a neetické,“ tvrdí Gröhling. Upozorňuje, že ľudia si zapamätajú prvý odkaz a nie to, čo príde potom. „Ešte pred pár dňami sa Demokrati hrdo hlásili k Ivanovi Korčokovi. Teraz v snahe zaujať zašli do extrému a strelili do nohy seba aj celé Slovensko,“ hnevá sa Gröhling.
A bývalým kolegom vo vláde, medzi ktorými sú napríklad expremiér Eduard Heger či minister obrany Jaroslav Naď pripomína: „Keď už sa v Demokratoch neozval ich proeurópsky duch pri nákupe Sputnika, mohol by sa ozvať aspoň teraz. Alebo nech sa ozve pud sebazáchovy. Alebo iba zdravý rozum.“
Predseda Demokratov Jaroslav Naď v pravidelných reláciách na sociálnych sieťach vyzýva ľudí, aby pomohli finančne. Niekoľkokrát pritom zdôraznil, že dlhy za jesenné parlamentné voľby už splatili. Odkiaľ teda mimoparlamentná strana, ktorá o sebe tvrdí, že žije len z peňazí svojich podporovateľov, zobrala na bilbordovú kampaň?
Presne na to isté dnes upozornilo aj Transparency International Slovensko (TIS). "Stále ešte nesplatili záväzky z nedávnej neúspešnej kampane v parlamentných voľbách 2023, kedy sa im, nielenže nepodarilo dostať do parlamentu, ale ani získať nárok na štátne financovanie. Dlhy sú stále v rádoch státisícov eur, mimoparlamentá strana popritom zháňa peniaze na novú kampaň," vyratúva TIS.
Demokrati sa naozaj dostali po vlańajších voľbách na pokraj bankrotu. Keď sa predsedom stal Naď, podarilo sa mu dohodnúť odpustenie pôžičiek a posunúť splatnosť ďalších až na koniec roka 2027, prípadne, ako dodáva TIS až za prvé úspešné parlamentné voľby. Aj tak tento rok musí splatiť cca 160-tisíc eur.