Minister školstva DRUCKER očakáva ROK PRAVDY: Učitelia i rodičia NEŠKOLÁKOV by mali SPOZORNIEŤ
7. 1. 2025, 10:47 (aktualizované: 7. 1. 2025, 16:51)
Šéf rezorrtu školstva očakáva, že rok 2025 bude o náročnejších výzvach, ako bol ten predošlý. „Stojíme pred mnohými vážnymi rozhodnutiami," vyhlásil na utorkovej tlačovke minister Tomáš Drucker (Hlas).

Zdroj: facebook.com/minedu.sk

Zdroj: facebook.com/minedu.sk

Zdroj: facebook.com/minedu.sk
Galéria k článku
„Rok 2025 bude v slovenskom školstve, dovolím si povedať, rokom pravdy, pretože stojíme pred mnohými vážnymi rozhodnutiami a ukáže sa, či to naozaj bude taká vážna spoločenská objednávka, ako o nej mnohí často aj v minulosti hovorili a hovoria," takto sa Drucker v utorok predpoludním prihovoril z nových priestoroch rezortu školstva. Na tlačovke predstavil 4 hlavné priority, na ktoré sa chce so svojím rezortom v roku 2025 zamerať.
Minister avizuje zásadnú zmenu
V tejto súvislosti ako prvé spomenul platy učiteľov a učiteliek. „Prioritou, na ktorú sa budeme zameriavať, je lepšie ohodnotenie zamestnancov školstva," zdôraznil minister. „Musíme dosiahnuť jednoznačne spoločenskú dohodu o lepšom finančnom ohodnotení, pretože slovenskí učitelia a ich priemerná mzda k mzdám vysokoškolsky vzdelaných ľudí patria k chvostu Európskej únie a som presvedčený, že v roku 2025 prinesieme zásadnú zmenu," deklaroval.
Bude výkonnostná zložka v plate učiteľov?
Drucker zároveň vyhlásil, že jeho rezort je blízko k dohode so školskými odbormi na to, aby sa zabezpečilo udržateľné financovanie vrátane zvyšovanie platov. Minister školstva zopakoval aj to, že je pripravený aj na diskusiou o takzvanom platovom automate pre učiteľov, ktorý by bol nadviazaný na výsledky v školstve. „Otvoril som, či a akým spôsobom budeme takéto automatické zvyšovanie dávať do vzťahu s lepšími výsledkami vo vzdelávaní. Ak tu máme medzinárodné hodnotenia, či dokážeme takéto hodnotenia previazať týmto platovým automatom. A možno nie a zostaneme v kolektívnom vyjednávaní. Ale otázka je, do akej miery chceme túto diskusiu poctivo viesť?" rečnícky sa opýtal Drucker.

Zdroj: facebook.com/minedu.sk
„My nehovoríme o tom, že by platy nemali rásť, ak nebudeme mať výsledky v školstve. My hovoríme o tom, ako motivovať všetkých tých, ktorí hovoria, že ak budú platy lepšie, budú lepšie vo vzdelávaní, aby sme dali nejakú súvislosť do vzdelávania, aj o tom bude určite debata. Už som o tom hovoril aj so zástupcami odborového zväzu, netreba sa báť, že toto niekto bude pripravovať bez komunikácie, bez dialógu," podčiarkol Drucker, akoby chcel upokojiť kritikov, ktorí by mu chceli jeho návrh na výkonnostnú pohyblivú zložku učiteľského platu stopnúť už v zárodku.
Za ďalšiu prioritu označil Drucker povinné prijímanie detí na predprimárne vzdelávanie do materskej školy postupne od štyroch rokov a následne od troch rokov. Slovenské školstvo podľa neho totiž dlhodobo čelí problému nerovností, ktoré ovplyvňujú životné šance detí.
"Deti z chudobnejších rodín majú horšie výsledky, čo im sťažuje budúci úspech. Kľúčom k zmene je kvalitné predškolské vzdelávanie," vysvetlil Drucker. „Zníženie predškolskej povinnej dochádzky Slovensko potrebuje. Dlhodobo čelíme problému nerovnosti, ktorá ovplyvňuje životné šance detí. Aj medzinárodné štúdie, rôzne analýzy porovnávajú a ukazujú jasný trend. A v tomto Slovensko ťahá asi za najhorší, alebo za ten najkratší koniec - a má jeden z najhorších výsledkov. To je to, že deti z chudobnejších rodín majú horšie výsledky, čo im naozaj sťažuje šancu na lepší život," vysvetlil minister. „Od 1. januára tohto roku už má každé dieťa vo veku 3 rokov nárok na miesto v materskej škole a chceme priniesť legislatívnu zmenu, ktorou postupne budeme zavádzať povinnú predškolskú dochádzku od 4 rokov a následne od 3 rokov," prezradil Drucker detaily návrhu, s ktorým za rezort školstva prichádza.
Drucker v tejto súvislosti čelil aj otázke, ako sa chce jeho rezort vyrovnať s rodičmi, ktorí odmietajú povinnosť umiestňovať deti do škôlok. „Určite budeme zohľadňovať aj tento typ debaty. Koniec koncov, mnohé z týchto otázok boli vyriešené práve v predškolskej povinnej dochádzke pri 5 rokoch," reagoval s tým, že tí, čo odmietajú povinné predškolské vzdelávanie, netvoria majoritu. A opäť zdôraznil, že štát sa musí usilovať predovšetkým o to, aby sa situácia v školstve u nás zlepšila. „Slovensko má najhoršie výsledky, sú tu najväčšie rozdiely vplyvu chudoby na kvalitu vzdelávania. Musíme urobiť niečo s tým, aby sme dokázali pripraviť deti na celý vzdelávací proces, ktorý bude čoraz náročnejší a náročnejší," pripomenul minister.
Rezort chce integrovať do vzdelávania i umelú inteligenciu
Drucker v rámci optimalizácie škôl podotkol, že tento rok ministerstvo plánuje začať diskusiu so samosprávami o úpravách siete základných škôl. V súčasnosti podľa neho posudzuje optimalizačné projekty stredných škôl.
Za dôležité rezort podľa neho v tomto roku považuje aj prípravu plánu integrácie umelej inteligencie do vzdelávacieho systému tak, aby uľahčila prácu učiteľom, podporila žiakov a zvýšila efektivitu celého systému. Spomenul aj svetové vzdelávacie fórum OECD, ktoré sa má konať na Slovensku v jeseni. Hlavnou témou bude podľa ministra umelá inteligencia vo vzdelávaní.
Reforma možno čaká aj maturitu
Okrem toho sa bude rezort v roku 2025 zaoberať aj učebnicovou politikou, reformou maturitných skúšok, novým zákonom o vysokých školách, podporou pre deti so špeciálnymi potrebami, otázkami duševného zdravia, kurikulárnou reformou či desegregáciou školstva.