Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Minister Gröhling EXKLUZÍVNE: Čo bude s letnými prázdninami a budú žiaci opakovať ročník?

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Zopakujú si žiaci a učitelia celý ročník? Minister školstva to povedal na rovinu
    Reklama

    Koronavírus tvrdo zasiahol aj slovenské školstvo. Vo viacerých školách sa už takmer rok nevyučuje prezenčne. Kedy sa otvoria prvé školy, čo bude s letnými prázdninami a hrozí, že si žiaci a učitelia zopakujú celý ročník? Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) v rozhovore pre Plus JEDEN DEŇ svojimi odpoveďami prekvapil!

    V rozhovore sa dočítate:

    • Kedy sa deti vrátia do škôl
    • Ako sa chce minister vyrovnať so záťažou na rodičov
    • Ako to je s pomocou pre deti s fyzickým alebo mentálnym znevýhodnením
    • Ako vníma konflikty v koalícii
    • Trestá ho Igor Matovič za to, že je z SaS?

    Naposledy ste povedali, že hraničný termín pre otvorenie škôl je 1. február. Podarí sa to? 

    Dúfam, že to bude 1. február. Taká bola vzájomná dohoda na vláde aj s ministrom zdravotníctva. Uvidíme však, ako sa bude vyvíjať situácia. Môže byť horšia a potom sa termín bude musieť upravovať. Dôležité je, že po skríningovom testovaní budeme vedieť, ako je na tom celé Slovensko, a budeme vedieť prechádzať na základe covid automatu na jednotlivé okresy. Takže je veľký predpoklad, že v niektorých okresoch bude spustený vzdelávací cyklus podľa semaforu.

    Čiže pevný termín stále nie je? 

    Viem, že sa to stále posúva a termíny sa menia. Ale keď máme čísla a pripravujeme podklady, diskutujeme o nich dva-tri dni a následne ich odprezentujeme a hneď na ďalší deň sú čísla veľmi zlé, musíme to zmeniť. Vtedy možno vzniká chaos a termíny sa posúvajú.

    Ktorí žiaci by mali nastúpiť ako prví? 

    Prvý stupeň, druhý stupeň a končiace ročníky na stredných školách. 

    Minister zdravotníctva však tvrdí, že covid automat sa spustí až 8. februára. Otvorenie škôl teda bude skôr? 

    Prvý týždeň by sme mohli predbehnúť semafor, resp. pôjdeme podľa neho v rámci jednotlivých kategórií. Aj v tom najviac čiernom scenári je, že by sa pre kritickú infraštruktúru otvorili materské školy aj prvý stupeň základných škôl.

    Kto patrí do kritickej infraštruktúry? Už to máte vo vláde vyjasnené? 

    Zákon hovorí niečo v rámci pozície. Na druhej strane vieme, že potrebujeme, aby v potravinách mal kto predávať a na benzínovej pumpe kto obsluhovať. Tieto povolania možno nie sú explicitne zadefinované, a preto aj v rámci uznesenia vlády sme uvádzali, že povolania, ktoré sa nemôžu vykonávať z domu, by mali mať prístup k materským školám. Je veľmi výrazný predpoklad, že materské školy aj prvý stupeň základných škôl by sa otvorili od 1. februára.

    Za zatvorenie škôl ste si odniesli veľkú kritiku. Uzavreli sa ako prvé, dokonca ešte pred reštauráciami. A otvárali sa ako posledné až po nočných kluboch. Prečo? 

    Jedna vec, ktorú si neuvedomujeme v porovnaní s okolitými krajinami, je, že sme vydržali mať  škôlky a prvý stupeň otvorené kontinuálne. Boli zatvorené len pár týždňov v rámci prvej vlny a až teraz od januára, keď bola situácia naozaj kritická. Keď sme vyhodnocovali prvú vlnu, na základe výsledkov sme videli, že pre prvákov, druhákov a tretiakov je aj niekoľkotýždňový výpadok veľmi výrazný.

    Práve preto sme silno argumentovali, aby zotrvali materské školy a prvý stupeň neprerušovane otvorené. Áno, možno sa zatvárali ako prvé, no nemyslím si, že sa budú otvárať ako posledné. Aj minister zdravotníctva, aj všetci členovia vlády neustále zdôrazňujú, že školstvo bude prvé. A toto bude taký mierny ústupok, keďže covid automat bude platiť až od 8. februára.

    Počas prvej vlny v júni sa však otvárali až po nočných kluboch, s dvojtýždňovým oneskorením a na dobrovoľnej báze. Nepovažujete to za svoje zlyhanie? 

    To nie je zlyhanie, to je skôr ochrana bezpečnosti a zdravia. 

    Článok pokračuje na ďalšej strane

    Ale nočné kluby áno a školy nie? 

    Málokto si uvedomuje, že keď spravíme rozhodnutie, že otvárame celý druhý stupeň, dáme do pohybu asi pol milióna ľudí. Mobilita je obrovská. To sa nedá s nočnými klubmi, kde máte pár desiatok ľudí, ani porovnať. Áno, môže sa tam prenášať vírus, máme také skúsenosti z niektorých krajín. No chceme byť naozaj zodpovední, preto sme rozhodovali, či maturity spraviť alebo nespraviť v predchádzajúcom školskom roku, keď by sme do obehu púšťali viac ako stotisíc ľudí, čo nie je malé číslo na zvýšenie mobility.

    Video z rozhovoru si môžete pozrieť tu

    Zdieľať

    Video Player is loading.
    Stream Type LIVE
    Advertisement
    Current Time 0:00
    Duration 0:00
    Remaining Time 0:00
    Loaded: 0%
      • Chapters
      • descriptions off, selected
      • subtitles off, selected
      Minister školstva Gröhling v rozhovore: Poučili sme sa, TIETO školy otvoríme ako prvé!

      Máte nejaké údaje, ktoré deti doplácajú na zatvorené školy najviac? Ekonómovia upozorňujú, že vyššie ročníky môžu mať problém na trhu práce. 

      Nemyslím si, že budú mať problém. Robili sme analýzu z nášho inštitútu, že máme niekoľko desiatok tisíc detí, ktoré vypadávajú zo systému, či už na základe sociálneho nastavenia rodiny, alebo preto, že škola nebola dobre vybavená. Snažili sme sa to riešiť aj tým, že sa vydiskutovalo vzdelávanie v malých skupinách, tam bol zasa problém s personálom a s učiteľmi. Tak sme oslovili pedagogické fakulty, aby nám poskytli študentov v posledných ročníkoch, následne sme to preplácali. Tie prvé investície – deväť miliónov na digitalizáciu – šli prioritne na vykrytie nečinnosti za ostatné roky. Jednoducho nedokážete kúpiť počítače pre pol milióna detí. Toto sú tie deti, ktoré na to doplácajú.

      Ako to budete riešiť? 

      Možno aj letnými školami. Tie sme vyskúšali minulý rok a teraz ich chceme robiť počas celých dvoch mesiacov. Bude to dobrovoľné a budeme to nejakým spôsobom preplácať.

      Je dištančné vzdelávanie menej efektívne ako to normálne? Máte nejaké dáta? 

      Neviem, či sa to dá porovnať. Keď sa dalo cestovať, chodil som po školách aj v rámci dištančného vzdelávania, lebo učitelia učili zo školy. Sú školy, v ktorých to prebieha veľmi plnohodnotne, dokonca je to aj viac náročné ako prezenčné vzdelávanie. Ale prišli nám aj avíza od rodičov, ktoré sme následne preverovali. A bohužiaľ nie všade to bolo urobené tak, ako by sme si to všetci predstavovali.

      Prečo? 

      Nie preto, že by nechceli, no personálne a technické vybavenie školy to neumožňovalo. Je to deficit, ktorý si nesieme v školstve a budeme sa ho snažiť vykryť v nasledujúcich mesiacoch.

      A čo špeciálne školy? Deti s poruchami, ktoré potrebujú asistentov, alebo deti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami? Tie mávali hodiny so špeciálnym pedagógom. 

      Špeciálne školy sme kontinuálne udržiavali otvorené aj preto, že pri týchto deťoch je náročné vzdelávanie na diaľku.

      Nie je to určite jednoduché ani pre učiteľov. Na čo sa najviac sťažujú? 

      Prioritne je to digitálne vybavenie. Chceli by sme to napraviť v rámci financií, ktoré sme vyčleňovali, či už je to tých deväť miliónov na digitálnu techniku, alebo sú to financie z eurofondov, kde sme identifikovali balík dvadsať miliónov. Tie poslúžia práve na nákup takýchto zariadení. Problémom boli aj dáta, ktoré učitelia doma používali na vzdelávanie svojich žiakov. To sme sa snažili vyriešiť dohodou s operátormi, že cez náš špeciálny systém im boli dáta automatické navyšované.

      Premýšľate aj nad preplácaním účtov za internet rodičom? Tiež majú vyššiu spotrebu, keďže deti sa učia online. 

      Budeme sa zamýšľať, ako vynahradiť tieto finančné prostriedky. No treba si uvedomiť, že je to obrovská masa ľudí a financie sú obmedzené. Diskutovali sme s operátormi, ktorí v rámci svojich programov automaticky navyšovali objem dát.

      Rodičom však pribudli aj ďalšie povinnosti týkajúce sa vzdelávania svojich detí. Musia na ne dohliadať a pritom sú sami zamestnaní, aj keď formou práce z domu. Nemôžu predsa z domova suplovať učiteľov a popritom aj pracovať. 

      Vydávali sme množstvo usmernení, aj čo sa týka záťaže, vzdelávania a pripojenia. Na druhej strane nemáme učiteľov alebo riaditeľov, ktorí sú neschopní. Vedeli veľmi rýchlo zareagovať. Možno pri prvej vlne to trvalo týždeň, dva, kým sa všetko prepracovalo a začalo sa vzdelávať. 

      Na deti však treba dohliadať. Udržať ich pozornosť, overiť, či sa venujú škole alebo pozerajú videá. Bez dohľadu rodiča mnohé deti ľahko zistia, ako sa z vyučovania uliať. Potom prichádzajú výpadky vo vedomostiach a zhoršený prospech aj u šikovných detí. Dá sa to nejak riešiť? 

      Aj preto je dôležité, aby sa žiaci vrátili do škôl, a preto sme sa o to na ministerstve aj snažili ešte na konci minulého roka. Na druhej strane mnohé deti sa takto, naopak, učia samostatnosti a zodpovednosti. 

      Čo deti, ktoré nemajú prístup k technike. Ako to dobehnú? 

      Ponechali sme overovanie vedomostí Monitor 9, no dali sme ho na koniec školského roku. Na základe toho budeme vyhodnocovať objem učiva, možno sa bude redukovať do ďalšieho roka. Ale budeme vedieť, ako prebiehalo dištančné vzdelávanie. Aj naďalej budeme spúšťať letné školy, ktoré sa nám osvedčili počas predchádzajúcich prázdnin. A budú fungovať celé dva mesiace.

      Následne to chceme posunúť aj na stredné školy, keďže bola z ich strany požiadavka. Letné školy budeme financovať. Ak sa pýtame na vedomosti, s kolegami sme o tom hovorili a deti to asi dobehnú v ďalších ročníkoch. Samozrejme, deviataci a štvrtáci na strednej škole prechádzajú zo školy na školu, tam to nebude možné.

      Koľko je detí bez prístupu k technike? 

      Je to okolo 30-tisíc detí. Je to veľké číslo a nemožno nad tým mávnuť rukou. Budeme sa snažiť vytvárať nejaké podporné tímy, ale aj inkluzívne a podporné učebne. No je nemožné za týchto 10 mesiacov, ktoré sme vo vláde a zastihla nás táto situácia, aby sme to vyriešili rýchlejšie.

      Bol v hre aj scenár, že by sa jednoducho celý rok zopakoval? 

      Netuším, kde to celé vzniklo, kto to prvý vyslovil, a následne téma stále žije. Určite sa neuvažuje o opakovaní ročníka. Nie je na to dôvod. Žiaci to dobehnú nasledujúce roky. Máme pripravené špeciálne preklenovacie kurzy, ktoré budú dobrovoľné, budú prebiehať po vyučovaní. No musíme sa najprv vrátiť do škôl a učitelia musia zistiť, kde sa nachádza úroveň vedomostí.

      Čo bude s letnými prázdninami? 

      Prázdniny budú, no budú fungovať letné školy, takže kto bude chcieť, môže prísť do školy. Bude to aj pomoc rodičom, keďže deti budú môcť niekam ísť, dostanú aj stravu a určitý stupeň vzdelávania.

      Článok pokračuje na ďalšej strane

      Deťom však chýba aj osobný kontakt so spolužiakmi, výlety, maturity... 

      Vykompenzovať to možno len návratom do škôl a do bežného fungovania. Budeme sa o to snažiť, hneď ako sa epidemiologická situácia stabilizuje.

      A čo materské školy? Tie môžu byť otvorené len pre kritickú infraštruktúru. Viaceré mestá a obce otvorili pre všetkých rodičov. Argumentujú, že nedostali presné pokyny z ministerstva, kto je kritická infraštruktúra. 

      Dávali sme usmernenie samosprávam, no tam sa rozdeľujú kompetencie na originálne a prenesené. Mal som veľký videohovor so sedemdesiatimi primátormi väčších miest, kde sme sa dohodli, že toto bude na ich rozhodnutí. Nedá sa dať usmernenie pre tritisíc škôlok. Konečné rozhodnutie zostáva na zriaďovateľoch. A máme odozvu, že nikde nie sú škôlky naplnené na 100 percent, podľa našich informácií je to niekde medzi 60 – 70 percent naplnenosti.

      Budú sa deti pri návrate do škôl testovať? Premiér hovoril o kloktaní, v dvoch školách už prebehlo aj pilotné testovanie touto metódou. Bude sa v tom pokračovať? 

      Plán aj v rámci covid automatu je, že pri vstupe do škôl by sa deti na druhom stupni a stredných školách mali pretestovať. Periodicita je určená covid automatom alebo situáciou, v akej sa okres nachádza. Dali sme návrh na „kloktacie“ testy, ktoré by mohli byť o trochu príjemnejšie pre mladých ľudí. Prebieha u nás výberové konanie, bola založená komisia, ktorá bude oslovovať jednotlivých uchádzačov. Bola zverejnená aj výzva v rámci európskeho vestníka. Bol zmenený zákon, ktorý nám umožňuje rýchlejšie konať. Verím, že nás poveria, aby sme pre druhý stupeň mohli zabezpečiť tieto testy.

      Takže ak sa otvoria školy, bude sa testovať týmto spôsobom? 

      Myslím, že by sme mali ísť do toho a pri tom prvom vstupe do školy žiakov pretestovať. Aj učiteľov a následne aj rodičov. Ale tí už budú pretestovaní v rámci tohto skríningového testovania.

      Dokedy sa budú žiaci a učitelia pravidelne testovať - vzhľadom na zdroje, kapacity atď.? 

      Teraz by sme sa na to nemali pozerať cez zdroje, keďže nám ide o zdravie a bezpečnosť nás všetkých. Opakovanosť je daná covid automatom aj situáciou v danom okrese. Je mi preto veľmi ťažko povedať, či to bude raz za 21 dní alebo raz za 7 a dokedy.

      Okrem pandémie sa zdá, že bojujete aj v koalícii. Premiér nedávno vyhlásil, že ak by odvolal vášho predsedu Richarda Sulíka, pomocou klubu Za ľudí by ste rozbili celú koalíciu. Je to pravda? 

      Neviem, kde to vzniklo, nemáme takúto ambíciu. Nechceme robiť takýmto spôsobom zle, lebo by sme urobili zle nám všetkým ako krajine. Ani sa mi nechce rozvíjať tieto myšlienky.

      No ľudí to zaujíma. 

      Áno, ale rozvíjať takýmto spôsobom myšlienky by vôbec nikomu neprospelo.

      Premiér hovorí o nejakých odkazoch, ktoré mu chodia. Kto mu ich teda posiela? 

      Odkazy neboli žiadne a toto je otázka na pána premiéra. 

      Igor Matovič nedávno oprášil aj tému vašej diplomovej práce, keď povedal, že sa vzdá svojho titulu, ak to urobíte vy. 

      Mediálne som to zachytil, no nebudem nikomu nič odkazovať. Som zodpovedný za svoje činy a skutky. Svoju diplomovú prácu som vysvetlil a zverejnil – a to aj v rámci certifikátu – na základe podmienok, ako som ju pred jedenástimi rokmi reálne písal. Stále budem opakovať, že štúdium nie je o jednej diplomovej práci, ale je to o skúškach, ktorými na škole prechádzate. Mňa niekoľkokrát zo skúšky aj vyhodili a bolo to naozaj náročné a školu som si odchodil. Ak tam boli pochybenia, ktoré spätne môžeme vyhodnocovať ako pochybenia v rámci odkazov, tak som dodržiaval manuály, ktoré vtedy platili.

      To je váš odkaz vysokoškolákom? Že to nie je len o diplomovej práci? 

      Toto sú veci, ktoré budem musieť znášať počas celého obdobia, pokiaľ budem sedieť na ministerskej stoličke, a budem na ne odpovedať takýmto spôsobom. Chceme presadiť nejaké zmeny a celé to nastavenie, ktoré sme pripravovali. Viem, že to je asi všeobecná formulácia, ktorú používajú všetci politici pri podobných problémoch, no nastavenie je momentálne takéto.

      Máte pocit, že by sa premiér mstil cez vaše ministerstvo za ostré výmeny názorov s Richardom Sulíkom? 

      Toto je vytvorené z ničoho – že niekto sa niekomu mstí, niečo odkazuje a sú nejaké nezrovnalosti. Samozrejme, žijeme veľmi ťažkú a vypätú situáciu a niekedy vyslovíme veci, ktoré nechceme vysloviť. Ten tlak je enormný a nech urobíme akékoľvek rozhodnutie, vždy o pár hodín či dní by sme to vedeli urobiť lepšie, pretože situácia sa neustále mení. Ale nechcem pokračovať, kto komu čo odkazuje. Máme pracovnú atmosféru. Máme vzájomnú dôveru, pretože inak by sme nevedeli fungovať ako vláda. Verím, že sa to výrazne upokojí, keď táto situácia prejde.

      Článok pokračuje na ďalšej strane

      Mali ste dostať 15 miliónov eur na lepšie zvládanie online výučby. Už disponujete týmto balíkom? 

      Je predpoklad, že financie dostaneme v rámci tohto roku, v rámci rozpočtu. Samozrejme, keď sme vyjednávali o rozpočte, mali sme obrovské predstavy, no štátny rozpočet sa nedá nafúknuť. Musím povedať, že minister financií pán Heger je veľmi ústretový k ministerstvu školstva aj celej oblasti školstva. A naozaj nás veľmi výrazne podporuje v jednotlivých opatreniach.

      Čiže peniaze ešte nemáte a tvrdíte, že to nie je druh pomsty zo strany premiéra cez ministra financií? 

      Prečo by to mala byť pomsta? Komu by sa mstil? Mne sa nemá prečo, ak by mi neprišli financie. Mstil by sa mladým ľuďom a to nie je smerovanie pána ministra Hegera. Týmto smerom v rámci uvažovania ani nechoďme. A čo sa týka peňazí, predtým než ich dostaneme, musíme urobiť množstvo úkonov na to, aby sme zadefinovali špecifikáciu, urobili prerozdelenie a tak ďalej. A to prebieha, respektíve sme už teraz na konci. V priebehu konca februára alebo na začiatku marca budeme môcť oznámiť investíciu v objeme 20 miliónov eur.

      Na čo sa použijú? 

      Všetky pôjdu na digitalizáciu. Je to nafázované na základné školy prvého a druhého stupňa až po strednú školu a inkluzívne učebne. Prioritne sú to učitelia a následne bude prepočet počtu žiakov, kde sa budú vytvárať skupiny, či už po šiestich, desiatich, alebo pätnástich žiakoch, keď by prišiel jeden komponent, ktorý by bol vynásobený na počet žiakov, aby sa vedeli vytvárať učebne na školách. 

      Myslíte, že pandémia posunie naše školstvo aj dopredu? 

      Poukázala na všetky nerovnosti a nespravodlivosti, ktoré v školstve sú. Čo sa týka financií, kompetencií aj obsahu vzdelávania. Na základe toho budeme robiť ďalšie zmeny. Už sme dali do medzirezortného pripomienkového konania prvú novelu zákona a v priebehu ďalších týždňov tam príde ďalších päť noviel zákona, ktoré reflektujú aj tú situáciu, ktorá momentálne panuje na Slovensku.

      Napríklad aj to, že žiaci budú môcť ísť skôr k maturitám? 

      Áno. Upravujeme prijímacie pohovory, maturity, postavenie vzdelávania učiteľov, čo je veľmi dôležité. Otvárame ho všetkým subjektom, aby to nerobila len štátna inštitúcia. Pozeráme sa na vysokoškolské prostredie, ktoré tiež poukazuje na to, že nefunguje tak dobre, ako by malo a ako by sme všetci chceli. 

      Čo sú najväčšie problémy slovenského vysokého školstva? 

      V našich navrhovaných zmenách pre vysoké školstvo sa sústredíme hlavne na jeho kvalitu. Meníme financovanie tak, aby aktívna vysoká škola dostala viac financií. Okrem toho zavádzame systém výkonnostných zmlúv, v ktorých vysoká škola podpíše s ministerstvom zmluvu a zaviaže sa splniť konkrétne kritériá do 2 rokov. Keď ich splní, dostáva obnos financií. Je to ďalšia motivácia na skvalitňovanie vysokých škôl. Chceme tiež zaviesť funkčné miesta docentov a profesorov, ktoré otvoria náš systém, aj zahraničným odborníkom, na čo vytvoríme aj samostatný projekt. Všetky tieto zmeny smerujú k skvalitneniu vysokoškolského prostredia, na ktoré sa musíme zamerať. 

      Ako sú na tom študenti? Vrátia sa tento rok do ául? 

      Na základe diskusie s rektorskou konferenciou to bude rozhodnutie vysokej školy. Už máme avízo, že niektoré školy sa rozhodujú, že aj letný semester pôjde čiastočne dištančne. Niektoré chcú ísť do fázy pretestovania, lebo si to môžu dovoliť. Takže je predpoklad, že niektoré pôjdu aj prezenčne. 

      Mohlo by vás zaujímať:

      Vyberáme pre vás niečo PLUS