Kauza Attilu Végha: Čo hovoria zamestnávateľské zväzy o apolitickosti
25. 4. 2024, 16:16 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:54)

Známi slovenskí influenceri zo dňa na deň prichádzajú o spolupráce s firmami. Sponzori ich vypovedaním zmlúv trestajú za ich podporu jedného či druhého politického tábora. Známy slovenský MMA zápasník Attila Végh prišiel po verejnej podpore prezidentského kandidáta Petra Pellegriniho už o troch sponzoroch. Po firme Renault a výrobcovi bagiet Pierre Baguette s ním rozviazal spoluprácu aj pivovar Heineken.
Zdroj: koláž P7D
Zdroj: Pierrebaguette.eu
Zdroj: IG Atilla Végh
Galéria k článku
Organizácie združujúce najväčšie firmy tvrdia, že mnohé spoločnosti sa snažia byť smerom k verejnosti neutrálne a apolitické. „Uvedomujú si, že ich prípadný politický názor by nemusel korešpondovať s názorom ich zákazníkov, dodávateľov či zamestnancov. Snažia sa tak vyhnúť zbytočnej polarizácii,“ povedala hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR Miriam Filová. V konečnom dôsledku ide však podľa nej o individuálne rozhodnutie každej firmy a ich vnútornej politiky.
Prvou spoločnosťou, ktorá s Véghom zrušila spoluprácu bola automobilka Renault Slovensko. Hoci sa firmy navonok tvária apoliticky, nie vždy sa im tento obraz podarí udržať. V súkromnej komunikácii napísala Ivana Obadalová, hovorkyňa automobilky Véghovmu manažérovi vetu: "Veľká nevoľa sa zniesla na Attilu. Čo by sa dalo ustáť. Ale budem úprimná, nie keď aj náš celý tím ľudí sme na opačnej strane. My , naši najbližší, naše bubliny," napísala. Podľa hovorkyne išlo o jej súkromný názor. Véghov manažér túto komunikáciu následne zverejnil a kauza naberala na obrátkach.
Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD) zdôrazňuje, že je apolitická zamestnávateľská organizácia. Ich poslaním je poskytovať platformu pre spoluprácu, podporu a rozvoj stabilného a predvídateľného podnikateľského prostredia. „K politike či témam idúcim mimo záber našich aktivít sa nevyjadrujeme. Do individuálnych osobných alebo korporátnych rozhodnutí našich členov týkajúcich sa ich marketingu či politického angažovania nevstupujeme,“ dodal hovorca APZD Marcel Valocka.
Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) upozorňuje, že každý súkromný podnikateľský subjekt je autonómny v otázkach výkonu samotnej podnikateľskej činnosti ako i vo veciach priamo s podnikaním nesúvisiacimi. Napríklad v širšej spoločenskej angažovanosti. „Podobne i uzatváranie či rušenie obchodných kontraktov podlieha zmluvnej voľnosti. To znamená, že je potrebné rešpektovať ak sa firma rozhodne ukončiť využívanie niektorých predajných/marketingových kanálov, ako i to, že niektorým firmám angažovanie sa osôb s nimi spolupracujúcimi nevadí,“ podotkol generálny sekretár RÚZ Martin Hošták. Angažovanie či neangažovanie sa vo veciach verejných zrejme podľa neho vyplýva aj z charakteristiky cieľovej skupiny spotrebiteľov. „Časť z nich môže byť na uvedené aktivity citlivá, iná časť nie,“ konštatoval Hošták.