Reklama

Kampaň sa končí a Šefčovičovi od Smeru pribudlo 230-tisíc eur. Ako to vysvetľuje?

Maroš Šefčovič

Zdroj: Archív

Reklama

Na transparentnom účte Maroša Šefčoviča sa dejú v skutku zaujímavé pohyby. Okrem príspevkov s odkazmi, že ich má využiť na rumba gule, či rezeň, mu na účet pristálo 230-tisíc eur od strany Smer-SD, a to v posledný deň kampane. Peniaze si od Smeru vyžiadal sám, aby ochránil svojich darcov.

Prezidentský kandidát Maroš Šefčovič na svojom facebookovom profile ozrejmuje, prečo mu na účet v deň pred začatím volebného moratória pribudla od najsilnejšej koaličnej strany mastná suma. Tvrdí, že je za tým drahá kampaň  protikandidátky Zuzany Čaputovej a ochrana jeho darcov. Zdôraznil, že jeho protikandidátka má najdrahšiu prezidentskú kampaň v histórii Slovenska. „Aby som aj ja mohol dostatočne informovať o svojom programe, potreboval som rozšíriť svoju kampaň,“ vysvetľoval Šefčovič.

Transparentný účet Maroša Šefčoviča

Zdroj: transparentneucty.sk

Transparentný účet Maroša Šefčoviča

Zároveň dodal, že jeho pôvodný plán bolo požiadať o ďalšie zdroje svojich priateľov a podporovateľov. "Avšak po tom, ako začali médiá, napríklad Denník N, ale aj Transparency International Slovensko agresívne kontaktovať jednotlivých mojich darcov, rozhodol som sa ich chrániť.  Preto som požiadal stranu Smer-SD, aby mi na kampaň prispela. Za podporu jej ďakujem. Hoci stále mám na kampaň menej peňazí ako moja protikandidátka, verím, že to bude stačiť, aby sa môj program dostal k ľudom a aby v sobotu prišli voliť nielen v Bratislave, ale na celom Slovensku,"povedal.

Transparency International sa bráni

Na svojom facebookovom profile reagovala, na Šefčovičove vyjadrenie: 

1. NIE JE PRAVDA, že sme agresíve kontaktovali darcov Maroša Šefčoviča. Všetci sa s nami vecne bavili, neskladali nám telefón (jeden dokonca zavolal späť). Nešlo o žiadne zastrašovanie, rovnako sme volali darcom pani Čaputovej a pána Harabina. Veríme, že kontrola darcov je súčasťou transparentnosti kampane. Ide predsa o voľbu hlavy štátu!

2. NIE JE PRAVDA, že Zuzana Čaputová má najdrahšiu kampaň v histórii. Súčasný prezident Andrej Kiska deklaroval pred 5 rokmi náklady za 1,1 milióna eur. 

3. NIE JE PRAVDA, že kvôli nášmu preverovaniu darcov v pondelok musel Maroš Šefčovič zrazu pýtať peniaze od Smeru. Vyzbierať 230 tisíc za dva dni od fanúšikov je úplne nereálne. A najmä, keďže o pár hodín začína moratórium a kampaň tak končí, Šefčovič nepotreboval kampaň rozširovať, ale tú doterajšiu zaplatiť. Už dávno teda musel vedieť, že potrebuje veľkú sumu, že to bežní fanúšikovia nebudú vedieť zaplatiť, a že teda priamo alebo kamuflovane to zatiahne strana Roberta Fica.

Právnik Oliver Fecsu z Transparency International tvrdí, že podľa zákona o volebnej kampani, môže tretia strana, čo je v tomto prípade aj Smer-SD, vynaložiť na volebnú kampaň, 100-tisíc eur vrátane DPH. „100 tisíc eurový limit tretej strany sa však nezapočítava do 500 tisícoveho limitu výdavkov kandidáta na prezidenta. Tretích strán môže byť neobmedzene počet, preto je celkový stanovený limit prakticky neobmedzený,“ vysvetlil Fecsu.

Zdroj: TASR

Kandidát na prezidenta SR Maroš Šefčovič.

Zároveň podotkol, že odobná situácia je aj u Zuzany Čaputovej, ktorej strana Progresívne Slovensko prispela darom na jej transparentný osobný účet.