Je letecká linka Bratislava - Košice ohrozená? Ministerstvo dopravy zadalo PRÍSNE PODMIENKY
6. 12. 2024, 9:45

Zdroj: Instagram/ razjozef
Po rokoch sa pravdepodobne vráti vnútroštátna letecká linka na trase Bratislava – Košice. Medzi hlavým mestom a metropolou východu by sa malo začať lietať už od marca 2025. Ministerstvo dopravy dostalo od Európskej komisie zelenú a šéf rezortu dopravy oznámil, že začínajú hľadať vhodného prepravcu.
Zdroj: TASR/ Martin Baumann
Zdroj: TASR/ Jaroslav Novák
Zdroj: JÚLIUS DUBRAVAY
Galéria k článku
Minister dopravy Jozef Ráž (Smer) predstavil ambiciózny plán, ktorý by mal nahradiť zrušené IC vlaky a zlepšiť prepojenie západného a východného Slovenska už začiatkom roka 2024. Ľady sa pohli až teraz, a tak by sme sa vnútroštátneho leteckého spojenia mali dočkať pred Veľkou nocou. Podľa plánu ministerstva dopravy by sa malo lietať vždy v pondelky, stredy a piatky, ráno a večer. Spoj by bol podporený aj nedeľnou večernou linkou.

Zdroj: Instagram/ razjozef
Ráž tak vyhlásil tender a žiada, aby sa prihlásili prepravcovia, ktorí dokážu zabezpečiť pravidelné spoje za najnižšiu cenu. „Pre jednosmernú letenku bez batožiny sme cenu nastavili na 80 eur, s batožinou na 90 eur. Bavíme sa nie o príručnej batožine, ale o tej, ktorá sa dáva do podpalubia. Obojsmerná letenka stojí 130 eur, s batožinou 145 eur. Cena je jedným z kritérií tendra, ešte sa môže hýbať, ale len smerom nadol,“ uviedol šéf rezortu s tým, že ponuku dostane ten prepravca, ktorý ponúkne čo najnižšiu požadovanú sumu od štátu na doplácanie prevádzky linky. O nezáujem zo strany leteckých prepravcov sa minister Ráž nebojí. „Viaceré spoločnosti sa už dopredu pýtali, či také niečo neplánujeme zriadiť. Takže verím, že budeme úspešní,“ podotkol Ráž.
Zdroj: TASR/ Martin Baumann
Minister dopravy Jozef Ráž (Smer) je presvedčený, že letecký spoj bude do Veľkej noci funkčný.
V schválenom rozpočte na rok 2025 však náklady na dotovanie leteckej linky chýbajú. „Začína sa lietať v roku 2025, ale vyúčtovanie s doplatkom sa bude robiť v roku 2026. Preto v rozpočte na rok 2025 vôbec nefiguruje suma na prevádzku linky,“ vysvetlil minister dopravy.
Čo na to hovoria Slováci? Dočítate sa na ĎALŠEJ STRANE >>>
Medzi dvoma metropolami je to vzdušnou čiarou 312 kilometrov a cesta by lietadlom trvala menej ako hodinu. Netreba však zabúdať s dopravou na letisko a bezpečnostnými procedúrami, ktoré je pred odletom nutné vykonať. Kontrolu by museli vykonať minimálne u 40 pasažieroch, čo je podľa ministra dopravy minimálna kapacita na prepravu medzi Bratislavou a Košicami. Rovnaká letecká linka bola pritom zrušená len pred 5 rokmi. Vtedy program zanikol z dôvodu nízkeho záujmu a nerentability. Podobný osud od decembra postihol aj IC vlaky.
Zdroj: TASR
IC vlaky by mali nahradiť častejšími expresmi, cestovanie to však predĺži o desiatky minút.
Čo na to Slováci?
Podľa prieskumu agentúry SCIO takmer polovica opýtaných považuje zrušenie IC vlakov za škodlivé rozhodnutie nielen pre cestujúcich, ale aj pre rozvoj cestovného ruchu na Slovensku. So zrušením „IC-iek“, naopak, súhlasí 26,4 % respondentov, v prípade, že to ušetrí verejné financie. Ďalšia štvrtina opýtaných vlaky dlhodobo nevyužíva, a tak na zrušenie názor nemá. Podľa hlavného analytika agentúry SCIO Martina Klusa najdôležitejšiu rolu zohrala osobná alebo rodinná väzba respondentov k železničnej doprave a jej využívanie. Podobne dopadol aj prieskum verejnej mienky o leteckom prepojení dvoch metropol. Až 40,4 % respondentov to považuje za plytvanie verejnými prostriedkami a environmentálne nezodpovedné riešenie. „Zaujímavým zistením je, že 17,4 % respondentov by podporilo leteckú linku len v prípade prevádzky súkromným subjektom bez účasti štátu. To naznačuje, že časť verejnosti nie je proti samotnej myšlienke leteckého spojenia, ale skôr proti forme jeho financovania,“ doplnil Klus.
Anketa
Súhlasíte so zrušením IC vlakov?
- Áno20%
- Nie52%
- Necestujem vlakom27%
Hlasovanie bolo ukončené