INFLUENCERI POZOR: EÚ zvažuje, že vám klepne po prostoch. Propagujete nezdravé veci!
19. 2. 2024, 7:04 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:45)

EÚ sa pustila do skúmania takmer 600 influencerov v 22 krajinách. Zistenia sú šokujúce! Až 97% z nich pravidelne zverejňovalo príspevky s komerčným obsahom, no len minimálna časť z nich - len 20%, priznala svoje príspevky ako reklamu. Komisia vyhlásila, že je pripravená prijať nové opatrenia!
Európska únia vyjadrila obavy z rastúceho vplyvu influencerov na sociálnych sieťach. Týka sa to fyzického a duševného zdravia, ale aj politiky a šírenia dezinformácií. Vzhľadom na to, že odhadovaný ročný príjem z marketingu influencerov dosahuje približne 20 miliárd eur, komisia sa pustila do skúmania.
Prehľad výsledkov štúdie
Štúdia, ktorá sa realizovala v 22 krajinách, zistila, že až 97 percent influencerov uverejňovalo príspevky s komerčným obsahom. No, len skromných 20 percent z nich priznávalo, že ide o reklamu. Medzi sledovanými platformami patria Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, herná streamovacia platforma Twitch, X (predtým Twitter) a YouTube. Komisia sa rozhodla zasiahnuť voči 358 influencerom, ktorí porušovali pravidlá.
Eurokomisár pre spravodlivosť Didier Reynders zdôraznil význam jasnosti obsahu voči publiku, najmä pokiaľ ide o mladých a neplnoletých sledovateľov. Zároveň oznámil, že 119 influencerov propaguje "nezdravé alebo nebezpečné činnosti," vrátane nezdravých potravín a alkoholu, kozmetických zákrokov, hazardných hier alebo obchodovania s kryptomenami.
Čo na to legislatíva?
Európska únia zvažuje, aké kroky podniknúť voči influencerom, s možnosťou vypracovania etického kódexu alebo etickej značky. Francúzsko už minulý rok prijalo zákon na reguláciu influencerov a ich propagácie pochybných produktov či rizikových trendov. Nový Zákon o digitálnych službách (DSA) zasahuje aj do sféry influencerov, vyžadujúc väčšiu transparentnosť v oblasti reklamy. Európska komisia tak sleduje trend k väčšej regulácii digitálneho sveta a ochrane práv spotrebiteľov online.
Aj na Slovensku máme množstvo influencerov, ktorí propagujú rôzne produkty a vyzdvihujú ich zázračné vlastnosti alebo účinky. Jasmina Alagič v spolupráci so Zuzanou Plačkovou nevedia vynachváliť svoj spoločný produkt, vďaka ktorému vás odvodní a oblečie rovno do bikín. Kolagénové duo sa oháňalo vetou: „Môžem žrať pizzu, lebo ju vďaka kolagénu odvodním“ , čo na internete vyvolalo pohoršenie od odborníkov na zdravý životný štýl. Fitclan - profil zaoberajúci sa zdravým životným štýlom nechal influencerkám takýto odkaz: „Ide o blud! Kolagén nemá žiadnu spojitosť s chudnutím tuku (či odvodňovaním pizze). Nedáva veľmi zmysel ani pre kĺby či šľachy, keďže za tú cenu si kúpiš komplexnú kĺbovú výživu s účinnými látkami, ktorých bude viac aj vo vyššom množstve.“
Zdroj: IG/Jasmina Alagic
Zuzana Plačková a Jasmina Alagic - Instagram reklama
Zuzana Vačková bola ambasádorkou kozmetickej značky Lux-Factor. Firma, ktorá stojí za touto kozmetikou, nedokázala predložiť dôkazy o účinkoch svojich produktov slovinskej zdravotnej inšpekcii, zistilo Investigatívne centrum Jána Kuciaka. V dôsledku toho bolo v roku 2017 zakázané predávať tieto výrobky v ich domovskej krajine, v Slovinsku. Mario Glinšek, zakladateľ firmy Lux-Factor, bol dokonca v roku 2020 odsúdený za klamstvo voči zákazníkom. Zuzana Vačková bola v roku 2023 v TOP rebríčku mesačníka Forbes Influencerov roka na 10. mieste.
Zdroj: Zuzana Vačková
Zuzana Vačková - Donedávna vystupovala ako ambasádorka kozmetiky Lux-Factor, v minulosti ju často propagovala aj na svojom Instagrame.
Nora Kabrhelová na svojom Instagrame propaguje Pukacie guličky ktoré nahrádzajú Európskou úniou zakázané mentolové cigarety.
Zdroj: IG/Nora Kabrhelová
Nora Kabrhelová propagujúca ochutené gulôčky, náhrada mentolových cigariet, ktoré sú zakázane EÚ úniou.