Gröhling chce pomôcť DEŤOM zo znevýhodneného prostredia. POZRITE SA, čo navrhuje!
26. 8. 2022, 10:57 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:31)

Ak sa nič mimoriadne nestane, SaS ktorej nominantom je aj minister školstva Branislav Gröhling, odíde z vlády. Napriek tomu predstavil úplne nový zákon, ktorý by mal pomôcť marginalizovaným skupinám aj tým, že učiteľky budú študovať rómsky jazyk.
Zdroj: https://www.facebook.com/photo?fbid=385280390067938&set=pcb.385283360067641
Zdroj: Henrich Mišoviè
Zdroj: https://www.instagram.com/p/CdF5Gh1KyBc/
Galéria k článku
Zavedenie pojmu školská segregácia, redefinícia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, či zadefinovanie podporných opatrení a povinnosť ich zabezpečenia sú cieľmi novely zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktorú predložilo ministerstvo školstva do medzirezortného pripomienkového konania.

Cieľom je aj obmedzenie opakovania ročníka na jednotlivých stupňoch vzdelávania v rámci systematických zmien eliminácie predčasného ukončenia povinnej školskej dochádzky. Tieto opatrenia predstavil počas piatkovej tlačovej konferencie minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) s tým, že jej cieľom je podpora pre všetky deti z vylúčených komunít a zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Rezort školstva chce podľa ministra novelou zákona dosiahnuť, aby bolo možné opakovať ročník len jedenkrát na prvom stupni a druhýkrát na druhom stupni. „Podstatné je, že opakovanie ročníka sa nezapočítava do trvania povinnej školskej dochádzky,“ povedal šéf rezortu školstva. Tým sa podľa neho zníži pravdepodobnosť, že k ukončeniu školskej dochádzky príde skôr, ako po absolvovaní posledného ročníka základnej školy. V návrhu novely zákona sa definuje aj pojem školská segregácia. Podľa ministra školstva je to prvýkrát, čo sa niečo také deje.

Zdroj: tasr
Jedným z najvypuklejších problémov pri riešení vzdelávania žiakov marginalizovaných rómskych komunít je podľa ministra ich nesprávne zaraďovanie do špeciálnych škôl. Aby k takémuto konaniu nedochádzalo, pripravil rezort školstva transformáciu poradenského systému tak, aby bol dostupnejší potrebám detí, žiakov a škôl. Od januára 2023 majú byť stanovené obsahové štandardy, ktoré zabezpečia pre všetky deti, vrátane tých z marginalizovaných rómskych komunít, že budú poskytované odborné činnosti presne šité pre ich potreby po vykonaní diagnostiky.
Štátna tajomníčka ministerstva školstva Svetlana Síthová doplnila, že na prekonanie jazykovej bariéry, ktorú majú žiaci z marginalizovaných rómskych komunít často ovládajúci len rómsky jazyk, je pripravené vzdelávanie pre pedagógov. Národný inštitút vzdelávania a mládeže má od októbra poskytovať rozširujúce štúdium rómskeho jazyka pre učiteľov základných škôl.