Reklama

EXKLUZÍVNE Hviezda filmu SVIŇA Marko IGONDA: Od tejto vlády nečakám NIČ!

...

Zdroj: Stanka Topoľská

Reklama

Tvrdí, že politike sa vyhýba ako čert krížu a od tohto štátu nič neočakáva. Herci by podľa Marka Igondu nemali rečniť na mítingoch či tribúnach, ale hovoriť by za nich mala ich práca. Ako známy herec vníma situáciu v kultúre, ale aj pôsobenie ministerky Natálie Milanovej? Dozviete sa v rozhovore!

Herec Marko Igonda má na politiku jasný názor: "Vyhábam sa jej ako čert svätenej vode."

Zdroj: Stanka Topoľská

Herec Marko Igonda má na politiku jasný názor: "Vyhábam sa jej ako čert svätenej vode."

V rozhovore sa dočítate:

  • Prečo sa nikdy neangažuje v politike
  • Ako vníma politické výstupy niektorých kolegov
  • Ako zvláda pandémiu
  • Či považuje dialóg s vládou za dostatočný
  • Prečo sa rozhodol prijať rolu vo filme Sviňa
  • Čo si myslí o ochrane života nad ekonomikou
  • Či by verejne podporil niektorého politika

Veľká časť kultúrnej obce tvrdí, že sa o politiku nezaujíma. Potom však, keď sú voľby, tak sa často dajú zlákať rovnakými populistickými frázami ako každý iný občan. Ako to vnímate vy?

- Určite. Ja sa politickej scéne a politike všeobecne snažím vyhýbať ako čert svätenej vode. Ak aj narážate na to, že sa niekto stal súčasťou nejakej politickej propagandy, tak o tom neviem. Ja som to nezažil a ku mne by si to nikto nedovolil.

Aký je váš názor?

- Veľmi vyhranený a zároveň jednoduchý. Po prvé,  herec by nikdy nemal byť poplatný dobe a po druhé, aj mojim kolegom som hovoril, že rozdiel medzi verejne známou a verejne činnou osobou je markantný. Nechápal som, prečo chodia aj za administratívu SND na forbíny a prihovárajú sa ľuďom.

Teraz nie sme v rovnakej situácii, ako keď bol pád komunizmu a  situácia je úplne iná. Som presvedčený, že umelci by sa mali prezentovať nie dobou, ale svojou prácou, rovnako ako tým, čo nastavuje dobe zrkadlo. Určite nie tým, že sa niekde budú prihovárať ako civilní občania. To bol môj názor vždy a dodnes sa ho držím.

Myslíte tým aj protesty po vražde novinára, na ktorých sa zúčastňovali herci zo SND, ale aj z Astorky?

- Áno, ja som verejne nikdy nikam nešiel a myslím si, že akékoľvek ovplyvnenie by malo ísť prostredníctvom našej práce. Tá by mala odzrkadľovať názor. Keď idem niekde civilne rečniť ako Marko Igonda, tak je to úplne iná vec. Iné je aj to, keď reprezentujem inštitúciu.

Veľa ľudí však angažovanosť v spoločenských témach od umelcov, ale aj inteligencie očakáva. To, že sú verejne známe osobnosti málo aktívne v otázkach politiky, sa im často vyčíta…

- Áno, ale uvediem príklad. Preto som si vybral, že pôjdem robiť film Sviňa. Chcel som dať evidentne najavo svoj názor. Možnosť natáčať horor Hostel som napríklad odmietol, lebo to bolo veľmi zle napísané a Slovensko to vykresľovalo ako zaostalú dedinu. Ja som sa teda vždy prezentoval prácou a verejné vystúpenia mňa ako osoby sú veľmi intímnou záležitosťou.

Nemáte pocit, že takýmto spôsobom sa kultúra izoluje a možno na to aj aktuálne dopláca? Ak by sa vedeli hlasnejšie ozvať, možno by aj vláda reagovala inak…

- Poviem to inak. Nie som zástancom monodrámy, lebo potrebujem akciu a reakciu a na to mi divák nestačí. Milujem celok a moment, keď sa tím ľudí rozhodne ísť spoločne  bojovať za spoločnú vec. Nie je to o jednotlivcovi. Zároveň si dovolím upozorniť, že by som v takýchto prípadoch vychádzal napríklad z textov našich existencionalistov ako Bar Ivan alebo Lahola. Všetko sa totiž opakuje a civilný hlas je málo. Neumieram zbytočne, ak neumieram sám.

Nebojujeme o kultúru málo?

- Myslím si, že o ňu bojujeme veľmi veľa. Hlavne tým, že sa snažíme vytvárať naše autorské veci. Preto som aj zámerne spomenul slovenských autorov. Vždy, keď sa stretnem s ministerkou kultúry alebo so štátnym tajomníkom, tak nebojujem za Marka Igondu, ale za dialóg medzi Bratislavou a Košicami, ale aj ďalšími slovenskými mestami, ktoré boli kedysi úžasné a dnes postupne zomierajú. Boli zničené a to vedome.

Zdá sa vám dialóg s ministerstvom kultúry aktuálne dostatočný?

- Samozrejme, že nie. Vždy je to tak na 5 minút. Dôjde k vypočutiu, ale nič sa neudeje. Aj ak sa teraz pozriete na fond obnovy, tak napríklad  kultúru tam nenájdete vôbec. Ak sú projekty, ktoré sa dajú čerpať, tak je to opäť hodené len na naše plecia. Na plecia tvorcov, ktorí chcú vytvárať hodnoty. Robím to aj ja, a to tým, že v Aréne skúšam predstavenie, o ktorom nevieme, kedy bude mať premiéru. Samozrejme, že je to bez honorára. Chcem však aj povedať, že musíme veriť tomu, že sa situácia zlepší a my sa dokážeme k našej práci vrátiť.

Ako zvládate pandémiu a pracovné obmedzenia vy?

- Ja sa v tomto ohľade sťažovať nemôžem, pretože celý čas točím. Nie som zamestnancom žiadneho divadla, a tak pre mňa „voľná noha“ nie je žiadnou novinkou. To, z čoho budem platiť povinné platby a náklady, som riešil pred pandémiou tak isto ako aj dnes. Patrím k tým šťastnejším, pretože som točil takmer celý čas a to aj v zahraničí. Vytvárali sme si bubliny, kde sme sa počas natáčania izolovali nielen od okolitého sveta, ale aj od rodín. Dalo sa to.

 V zahraničí sa to dá a na Slovensku nie? Prečo?

- Dá sa to a tento model začala aplikovať aj TV JOJ. Čiže hýbe sa to pomaly, len, bohužiaľ, sa u nás vyrába málo, pretože na výrobu filmov nie sú financie.

Ako vníma obľúbený herec aktuálnu politickú situáciu, sa dozviete na ďalšej strane...

Je podľa vás pomoc tejto vlády smerom ku kultúre dostatočná?

- Určite nie, ale ja som od nich ani nič iné nečakal. Je od nich neočakávam nič, žiadnu pomoc. Čo mám povedať? Že nič? To je realita, ale to nás nesmie zastaviť. Poďme hľadať cesty, ktoré majú zmysel, obráťme sa každý na seba a spoliehajme sa na seba.

V čom a ako?

- Ak budeme my umelci tvoriť a nastavovať zrkadlo dobe, tak  verím, že sa nám to vráti. Musíme to však robiť svojpomocne cez fondy, granty, ale zároveň sa nesústrediť len na Slovensko. Plač nám v ničom nepomôže a nič nevyrieši. Ja sa na širší záber aj mimo Slovenska sústreďujem stále a dlhodobo a to práve preto, aby som nebol odkázaný len na náš priestor. Očakávať, že my tu budeme mať rovnakú kultúru ako v zahraničí, je naivné. Vytvárajme tu také hodnoty, ktoré oslovia svet. To je cesta.

Ako vnímate, že sa v pláne obnovy neobjavili ani rekonštrukcie ateliérov na Kolibe, ale ani rekonštrukcie divadelných budov?

- Netuším, ako si to mám vysvetliť. To, že do toho nedajú ani korunu, mi rozum neberie a neviem, čo mám na to povedať. Možno budú rekonštruovať Maticu Slovenskú. (smiech) Pre nich to dnes nie je kľúčové a nie je to existenčný problém. Vidíte to aj na tom, že umelca si ľudia mýlia s celebritou a vy by ste od nich chceli, aby dávali financie na historické budovy? To treba celé otočiť.

Ako by ste to otočili vy? A ako ste reagovali na vlnu hejtu, ktorá sa zdvihla aj proti  starším hereckým kolegom? Pritom sa nezastávali seba, ale ľudí, ktorí pracujú v zákulisí…

- Je to tak, a  hejtov je veľmi veľa. Ľudia si neuvedomujú, že každé divadlo má svojich zamestnancov, ktorých nevidno. Že vo veľa prípadoch sú to kolosy, ktoré majú xy zamestnancov, ktorí žijú z minimálnej mzdy. Pritom budovy sú na prevádzku finančne veľmi náročné. Chcú tí ľudia, aby herci opätovne vyšli na námestia a hrali v stanoch a cirkusových šapitó? Je toto ten kľúč?

Jedna z možností by to bola, ale vrátili by sme sa tak o 100 rokov späť. Teraz si uvedomme, že financie nie sú ani na chod tých budov, tak kde je dáka rekonštrukcia? Ako sa my môžeme dať dokopy, za svoje peniaze niečo vytvoriť a hrať hocikde, pretože stále je najdôležitejší človek? Prosím ak to tak chcú, tak môžeme a v pote tváre budeme opäť budovať to, čo sa už raz budovalo pred viac než storočím. Pritom žasnem, že si neuvedomujú, akú silu má kultúra, ale aj médiá. Kultúru držia pri živote nadšenci, ktorí milujú to, čo robia a to, čo už roky funguje samospádom.

Nemáte pocit, že vláda hodila celú kultúru cez palubu počas pandémie?

- Áno a nielen kultúru. Vás to zaskočilo?

Áno…

- (smiech) Mňa vôbec nie. Som svojprávny a úprimne som nič iné ani nečakal. Osobne som pomoc štátu ani nikdy nevyužil. Tobôž nie vládnu. Kolegovia, ktorí čakali na finančnú pomoc, čakajú dodnes a pomoc vo finále nie je žiadna. Výzvy boli nelogické a ani jedna nesplnila to, čo by mala kultúra vypovedať. Ich to nezaujíma a sú iné problémy. Kultúra sa o seba vždy postarala a aj sa postará v pohode. Očakávať niečo od tohto štátu je hlúposť.

Politici však známe tváre radi využívajú aj v rámci kampane. Podporu umelcov mali pred voľbami nielen Andrej Kiska, ale aj PS/Spolu. Zároveň sa však počas vlny hejtu nikto hercov nezastal. Čím si to vysvetľujete?

- Viete, Mečiar si pozýval celebrity zo sveta, asi tak ďaleko dovidel, ale keď je zle, tak dnes dá od vás každý ruky preč. Vždy skončíme na konkrétnom človeku a pritom kedy vychádzať na forbínu a pre koho to robiť.

Vy by ste verejne podporili nejakého politika?

- Nikdy v živote by som tú chybu neurobil. 

Neprekvapuje vás, že vláda zakázala činnosť, ale nekompenzuje zisky?

- Áno, ale je to zložitejšie. Ja to vnímam z dvoch uhlov. Pre mňa bola za zákazom predovšetkým najvyššia hodnota, akou je ochrana ľudského života. Samozrejme, že ak ste len divadelník, tak ste skončili. Aj moji kolegovia v zahraničí začali robiť iné profesie. Jeden je piliar, ďalší išiel robiť zdravotníka. Ja som tiež vyštudovaný reštaurátor a ak by išlo do tuhého, tak ja ako reštaurátor-štukatér pôjdem robiť na stavbu. Toto som skrátka prijal ako fakt a spomeniem si na svojho otca, ktorý mi vždy hovoril, že keď bude najhoršie, pôjdem aj kalužu mlátiť, aby som uživil svoju rodinu. Ak mi vezmú herectvo, hoci ho milujem, tak sa zariadim. Nie som nodseba taký závislý, aby som sa v tom utápal.

Súhlasíte s tým, že dôjde k prirodzenej selekcii a prežijú len tí najlepší?

- Áno, s tým súhlasím, pretože to, čo uživil blahobyt, v akom sme boli, v aktuálnej situácii neprežije. A bol to blahobyt, hoci sa to mnohým ľuďom nezdá.

Myslíte si, že kultúra vyplakáva príliš?

- To vôbec nie. Len vyplakávanie nemá zmysel. Ani mne osobne vyplakávanie nič nedalo. Keď som žil v USA, tak vás ľudia prekročili na ulici a to ste mohli aj bezvládne ležať. Treba mať svoj postoj, názor a nedovoliť padnúť – či už sebe, tímu, alebo kultúre.

Sme v situácii, keď kopa ľudí nemá za čo jesť a pritom sledujeme neutíchajúce koaličné konflikty. Ako napríklad konflikty medzi premiérom a Richardom Sulíkom vnímate vy?

- Vôbec nijako. Je to pre ňa nejaký sekundárny proces, ktorý som, samozrejme, zaregistroval, ale vôbec mu nevenujem pozornosť. Sústredím sa na tých ľudí, ktorí sú naozaj existenčne v koncoch. Keby sa tam hádal aj Svätý Peter, tak je mi to jedno. Ide o životy a ja tomuto odmietam venovať viac než 5 sekúnd svojho života a absolútne ma to nezaujíma.

Samozrejme, že si uvedomujem, že to vplýva na chod krajiny, ale ja nie som v tej situácii a odmietam to riešiť. Odporúčam nevenovať tomu energiu, ale sústrediť sa na seba, na to, čo robíme, aby sme k sebe pritiahli aj ďalších ľudí, ktorí napríklad tvorbu vnímajú podobne. 

Témou bolo aj to, že ani jeden z troch najvyšších ústavných činiteľov (prezidentka Zuzana Čaputová, expremiér Peter Pellegrini a expredseda parlamentu Andrej Danko pozn. red) sa nezúčastnili  na oslavách 100 rokov Slovenského národného divadla. O čom to vypovedá?

Tí, čo zažili aj iné časy, tých to neprekvapí. Mňa jeden, dvaja alebo aj traja ľudia, nech majú akékoľvek postavenie, predsa nemôžu zasiahnuť v tom, že by som upustil od toho, čo cítim. Hnev nad rozliatym mliekom je úplne zbytočný. Potrebujem dať argument, ktorý ich zasiahne a byť na to  100 % pripravený a sústredený a neomylný v tom, čo robím. Ako hovorí moja mama, bumerang sa vracia a minulosť ťa vždy dobehne. Keď si toto uvedomím, tak nemám prečo ničiť hnevom seba a svoju energiu pre niekoho, kto si to absolútne nezaslúži. Nebudem hádzať perly sviniam.