Aké sú dopady pandémie vo vašom sektore?

Zostali sme úplne bez príjmov. Dá sa povedať, že to trvá už od 12. marca, kedy došlo k zákazu poskytovania určitých služieb, ako wellness, ale aj kúpaliská, či lyžiarske strediská. Od 16. marca sme to pocítili na stravovaní, ale aj ubytovaní, znížil sa počet návštev reštauračných zariadení. Vieme s istotou povedať, že od 16. marca cestovný ruch úplne zastal.

Čo to presne znamená?

Znamená to, že viac ako 90 % prevádzkovateľov nemá od tohto dňa absolútne žiadne príjmy. Zvyšných pár percent tvoria niektoré kúpeľné zariadenia, ktoré mohli zabezpečovať liečebnú starostlivosť, ale podľa mojich informácií k dnešnému dňu už všetky ukončili činnosť. Pritom práve naše odvetvie patrí k tým, v ktorom podnikatelia žijú takpovediac z ruky do úst a na konci mesiaca sú radi, ak im niečo zostane v „kasičke“.

Môžu za to prísne nariadenia vlády?

Nie, dopady nie sú len dôsledkom opatrení, ktoré vyplynuli z rokovaní krízového štábu, alebo Úradu verejného zdravotníctva. Zníženie záujmu sme začali evidovať už začiatkom marca, keď sa toto ochorenie začalo šíriť z Ázie do Európy. Boli sme svedkami rušenia letov a obmedzovania cestovania, ale aj zákazu veľkých podujatí. Spolu s tým išlo aj storno v ubytovacích i ďalších zariadeniach, ktoré mali organizovať rôzne eventy. Už vtedy nám bolo jasné, že situácia bude vážna.

Medzinárodný veľtrh gastronómie DANUBIUS GASTRO.
Medzinárodný veľtrh gastronómie DANUBIUS GASTRO.
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO

A čo reštaurácie, ktoré ponúkajú rozvoz, alebo možnosti odniesť si jedlo so sebou? Sú v súčasnosti menej ohrozené?

Určite nie, tým, že robia rozvoz, si veľa nezarobia. Skôr to berú tak, že nesedia doma a robia aspoň niečo. Podľa mojich informácií väčšine poklesli tržby až o 90 %. Naozaj služby, či už v gastro oblasti, alebo celkove v cestovnom ruchu, sa úplne zastavili. A to je to najhoršie, čo môže byť. V prípade cestovných kancelárií je to ešte bolestnejšie, pretože musia vracať peniaze za zájazdy a dovolenky.

Do akej situácie to dostalo prevádzkovateľov?

Do veľmi neľahkej, pretože vypadli príjmy, ale ostali náklady. Treba povedať, že gastronómia, alebo cestovný ruch ako taký, je odvetvie, ktoré pracuje s nízkymi maržami a ziskovosť je veľmi nízka. Aj pri veľmi úspešnom období si tieto podniky nedokážu vytvárať rezervy na dlhšie obdobie ako dva, v lepších prípadoch tri mesiace. Ak budeme musieť zostať dlhodobo zatvorení, tak to bude pre množstvo podnikov likvidačné. O čo dlhšie bude táto situácia a úplne zatvorenie prevádzok trvať, o to je to pre nás horšie.