Ešte ani NEZAČALI a už majú na krku PRVÝ ŠKANDÁL! Pripravil nás NOVÝ MINISTER o MILIÓNY EUR?
10. 5. 2023, 10:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 15:00)
Ministerku kultúry Natáliu Milanovú (40) vystrieda v úradníckej vláde historik umenia a súdny znalec v odbore umeleckých diel Július Barczi (38). Ten sa pred rokmi dostal do povedomia v súvislosti s kauzou vzácnej busty, ktorú predali doslova za babku a Slovensko tým prišlo o milióny eur.
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Zdroj: archiv
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Galéria k článku
Mali sme Berniniho, no netušili sme o tom – asi tak by sa dala zhrnúť kauza, s ktorou sa spája meno nového šéfa rezortu kultúry Júliusa Barcziho. V zbierke známeho slovenského maliara, grafika a vášnivého zberateľa Ernesta Zmetáka ležala desiatky rokov vzácna mramorová busta pápeža Pavla V. Keď Zmeták v roku 2004 zomrel, jeho dedičia zmluvne zverili časť zbierky, ktorej súčasťou bola aj socha, aukčnej spoločnosti SOGA na sprostredkovanie predaja. Busta sa dražila ako dielo neznámeho sochára s popisom: „Neznámy taliansky sochár. Busta pápeža (podľa Gian Lorenza Berniniho). Mramor. Výška 78 cm. Neznačené.“
Dielo predkladali na aukcii až dva razy. Sochu predložili v decembri 2013 s vyvolávacou cenou 47-tisíc eur, no nevydražila sa. Opakovaná dražba sa uskutočnila takmer s ročným odstupom, kde už bustu ponúkali za zníženú vyvolávaciu cenu 24-tisíc eur. V septembri 2014 ju nakoniec kúpil cudzinec žijúci v Bratislave – Clément Guenebeaud za 24 000 eur. „V súlade s dražobným poriadkom i podmienkami zmluvy s majiteľmi diela získal sochu v poaukčnom predaji za vyvolávaciu cenu,“ opisoval toho času výkonný riaditeľ SOGA Ján Abelovský.

Zdroj: facebook/zuzana caputova
Nikto vtedy ani len netušil, že išlo o originál od Berniniho. S vývozom diela do zahraničia súhlasilo Ministerstvo kultúry SR, ktorému vtedy šéfoval Marek Maďarič. 6. júla 2015 však dostalo ministerstvo šokujúcu informáciu od majiteľa Aukčnej spoločnosti Soga: Do Getty Musea v Los Angeles bola cez londýnsky aukčný dom Sotheby´s predaná busta zo Zmetákovej zbierky, a svetoznáme múzeum ju vystavuje ako vzácnu sochu z dielne talianskeho barokového sochára Berniniho - bustu pápeža Pavla V. z roku 1621, doteraz i odbornej verejnosti takmer neznámu. Následne sa prevalila informácia, že za dielo zaplatilo losangeleské Gettyho múzeum až 30 miliónov eur obchodníkovi, ktorý ju na Slovensku kúpil za smiešnych 24-tisíc eur.
Zdroj: archív
Mramorovú bustu pápeža Pavla V. predložili v decembri 2013 s vyvolávacou cenou 47-tisíc eur, no nevydražila sa. V opakovanej dražbe ju ponúkali za zníženú vyvolávaciu cenu 24-tisíc eur. V septembri 2014 ju nakoniec kúpil cudzinec žijúci v Bratislave – Clément Guenebeaud za 24 000 eur. Následne sa prevalila informácia, že má hodnotu 30 miliónov eur.
Vtedajší minister kultúry Maďarič na základe informácie, že busta pápeža Pavla V. dražená na Slovensku ako dielo neznámeho sochára bola vyvezená a predaná do múzea Getty v USA ako originálne dielo Giana Lorenza Berniniho, nariadil kontrolu procesu povolenia jej vývozu. O dva dni nato podal aj trestné oznámenie s podozrením, že osoby, ktoré sa zúčastnili na procese predaja busty, mohli poznať jeho hodnotu a že osoby posudzujúce pamiatkové hodnoty diela mohli konať v rozpore s príslušnými predpismi.
O funkcie vtedy prišlo viacero úradníkov Ministerstva kultúry SR. Zo svojho postu musela odísť štátna radkyňa, ktorá v liste pre komisiu svojvoľne zmenila, že ide o bustu podľa Berniniho a nie od Berniniho, ako uviedol Guenebeaud. O miesto prišiel tiež generálny riaditeľ sekcie kultúrneho dedičstva Pavol Šimunič a odvolaní boli aj členovia komisie.
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Na snímke Július Barczi, slovenský historik a teoretik umenia a súdny znalec v odbore umelecké diela. Pracuje v Aukčnej spoločnosti SOGA v Bratislave ako vedecký garant diel starých majstrov a maďarského umenia. Profesionálne sa venuje umeniu 19. storočia, otázke modernizmu v strednej Európe, dejinám zberateľstva a zberateľským aktivitám uhorskej šľachty, jej reprezentácii a identite. Venuje sa zbierkam a sídlam rodu Andrássy, životu a dielu Alžbety Güntherovej Mayerovej.
Jedným z tých, ktorí mali so sochou dočinenia, bol aj historik umenia Július Barczi. Na jeho hlavu i na hlavu jeho bývalého šéfa, výkonného riaditeľa aukčnej spoločnosti SOGA Jána Abelovského, sa znieslo obvinenie z nedôslednej práce pri posudzovaní tohto diela. Barczi zbierku pre potreby predaja katalogizoval v čase po smrti Zmetáka, keď sa ju dedičia rozhodli predať. Bustu pápeža vyhodnotil ako dielo podľa Berniniho a navrhol ju predať za cenu 8-tisíc eur. „Výskyt diela takéhoto charakteru je u nás veľmi nepravdepodobný. Preto som zvolil jej slabšiu atribúciu,“ vysvetľoval toho času Barczi to, z čoho usudzoval, že ide o repliku. Viacerí zastávali názor, že aj vďaka jeho pochybeniu Slovensko prišlo o unikát – vzácnu sochu Berniniho, zároveň slovenským znalcom hrozila povesť amatérov.
Pokračovanie článku a vyjadrenie Barcziho ku "kauze Bernini" nájdete na ďalšej strane!
Meno kunsthistorika Barcziho sa teraz nečakane objavilo v súvislosti s úradníckou vládou, ktorú má prezidentka Zuzana Čaputová vymenovať v týždni od 15. mája. V nej by mal zastávať funkciu ministra kultúry. Barczi pracoval v Aukčnej spoločnosti SOGA v Bratislave ako vedecký garant diel starých majstrov a maďarského umenia. Pôsobil tiež aj ako riaditeľ Múzea v Betliari, a vlani sa stal členom poradného zboru generálneho riaditeľa Slovenského národného divadla (SND) Mateja Drličku.
V tejto súvislosti sme sa skontaktovali aj priamo s Barczim. Zaujímalo nás, či si nemyslí, že „kauza Bernini“ mu môže naštrbiť jeho renomé a povesť odborníka. „Nemyslím si, lebo keď sa socha predávala, vtedy som už vyše roka nepracoval v spoločnosti,“ reagoval na našu otázku. Barczi bol však ten, kto bustu označil ako repliku. „Robil som katalóg, kde som to pripísal približne do okruhu autorstva Berniniho, len som sa to neodvážil datovať. To je celkom zložitý proces, do toho vás nechcem teraz nejako zasväcovať a otravovať vás, ako prebiehajú tieto veci z hľadiska znaleckého,“ vysvetľoval. „Ten proces bol omnoho komplikovanejší, ktorý viedol k tomu, že sochu vyviezli, s tým som nemal vôbec nič spoločné,“ prízvukoval.

Tiež sme sa pýtali, čo hovoril toho času na správu o tom, že busta sa predala za 30 miliónov eur. „Neviem, či tá suma je pravdivá, pretože to bol súkromný predaj. Táto suma nikdy nebola potvrdená. My nevieme, za koľko sa socha predala,“ hovorí Barczi. Podľa jeho slov je diskutabilné aj to, či ide skutočne o originál. „Je to tiež komplikované, pretože boli iní znalci, ako napríklad šéf lichtenštajnského múzea, a tiež v Louvri, ktorí odmietli toto autorstvo,“ vysvetľoval pre náš denník.
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Meno kunsthistorika Júliusa Barcziho sa nečakane objavilo v súvislosti s úradníckou vládou, kde by mal zastávať post ministra kultúry. Na snímke s riaditeľom SND Matejom Drličkom.
„Na Slovensku v tých časoch, tak ako je teraz veľa odborníkov na vakcináciu a na vojnu na Ukrajine, tak vtedy bolo veľa odborníkov na barokové sochárstvo z Talianska. Určovanie pravosti takýchto diel je dlhoročná práca,“ hovorí Barczi. „Celkom som tomu vtedy nerozumel, prečo sa to takto riešilo, čo bolo na tom škandalózne. Bol to súkromný majetok, ministerstvo dalo vývozné povolenie, s tým som nemal nič spoločné. Pracoval som vtedy v Múzeu Betliar, bolo to rok potom, čo som odišiel z aukčnej spoločnosti SOGA, takže ani okolnosti predaja vôbec v tých časoch neboli známe,“ uzavrel.

Zdroj: Facebook/ Demokrati
Podarilo sa nám osloviť aj bývalého ministra kultúry, Mareka Maďariča a získať jeho reakciu na nomináciu Barcziho na post ministra kultúry. „Pán Barczi vzhľadom na to, že je človekom z kultúry, renomovaným kunsthistorikom a pracoval aj v rezorte kultúry, tak podľa mojej mienky má predpoklady na to, aby bol dobrým ministrom kultúry,“ uviedol Maďarič pre náš denník. Tiež sme sa ho pýtali na názor ohľadom „kauzy Bernini“, ktorá sa spája s menom Barcziho. VYJADRENIE MAĎARIČA KU KAUZE SI POZRITE V NAŠEJ GALÉRI!
Naopak odchádzajúca ministerka kultúry Natália Milanová (OĽaNO) vníma svojho nástupcu pomerne kriticky. „Je veľké umenie nájsť, spomedzi desiatok tisíc ľudí zamestnaných v kultúrno-kreatívnom priemysle, človeka, ktorý je spojený s dvoma najväčšími škodami moderného Slovenska, a to kauza Bernini a Krásna Hôrka,“ uviedla Milanová.