Diskontný reťazec Lidl všetkých nabáda: Ide to aj bez igelitových vreciek!
8. 3. 2024, 9:37 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:48)

Zdroj: Lidl
Ekologické správanie je stále dôležitejšie: pre našu planétu, aj pre nás samotných. Preto prišiel obľúbený diskontný reťazec s novinkou, ktorá tomu má pomôcť. Chce odučiť zákazníkov od igelitových vreciek a naučiť ich, aby uprednostnili udržateľné a viackrát použiteľné obaly. Trúfa si dokonca predčiť plány, ktoré si pôvodne nastavili!

Zdroj: Lidl

Zdroj: Lidl

Zdroj: Lidl
Galéria k článku
Na Slovensku ročne rozdajú v obchodoch stovky miliónov igelitových či mikroténových vrecúšok, a ešte aj úplne zadarmo. Poznáte to určite aj vy: automaticky si do nich naložíte ovocie, zeleninu či pečivo, ak však nemáte so sebou tašku, odnesiete si v nich aj jogurty či iné výrobky. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, že takto produkujeme stovky ton plastov, ktoré využijeme len pár minút? Mnohokrát sa dostanú do prírody, pre ktorú je to ohromná záťaž, veď mikroténové sáčky sa rozkladajú desaťročia. Znečistia aj rieky a jazerá.
Zdroj: Lidl
Lidl chce posilniť ekologické myslenie aj u zákazníkov.
Je na nás, či to necháme plávať alebo sa pustíme do radikálnej nápravy. Ako upozorňuje Lidl: „Príroda v mnohých prípadoch už dokonalý obal vymyslela, pre ostatné potraviny sú k dispozícii udržateľné a predovšetkým viacnásobne použiteľné obaly.“ Načo teda používať mikroténové a igelitové vrecká?
Európska únia i slovenské ministerstvo životného prostredia plánujú vyhlásiť pre mikroténové vrecká stopku. „Cieľom je znížiť jednorazové plasty, ktoré využijeme pár minút a vyhodíme,“ povedal podpredseda Európskeho parlamentu Martin Hojsík.
Nenechajme to plávať
Na toto myslí aj Lidl, ktorý spustil už na jeseň 2020 projekt Nenechajme to plávať. Chce ním vychovávať a motivovať zákazníkov k udržateľnejšiemu nakupovaniu. Ak mikroténové vrecko naozaj potrebujú, môžu si ho dobrovoľne zakúpiť za jeden cent. Ten však neskončí len v pokladni diskontu! Lidl ho zdvojnásobí a venuje na čistenie slovenskej prírody. „Každý z nás dokáže prispieť k tomu, aby bola príroda čistejšia a aby taká aj zostala. Stačí málo a výsledok bude hmatateľný. Nie vždy je jednoduché byť zodpovedným človekom, my v Lidli sa však snažíme v tomto našim zákazníkom pomáhať. Najlepším výsledkom projektu Nenechajme to plávať je pokles spotreby jednorazových mikroténových vrecúšok,“ povedal Slavomír Špánik, obchodný riaditeľ Lidl Slovenská republika.
Zdroj: Lidl
Obchodný námestník Lidl Slavomír Špánik (vpravo) vysvetlil zásady projektu Nenechajme to plávať.
Ako dodal: „Nikdy sme zadarmo nerozdávali jednorazové igelitky, naopak, dlhodobo sa snažíme odučiť zákazníkov používať jednorazové mikroténové vrecká. Zálohovanie plastových fliaš a plechoviek sme testovali dva roky pred spustením systému. Navyše priebežne upravujeme obaly našich produktov tak, aby boli čo najudržateľnejšie. O zodpovednom používaní plastov teda rozhodne nielen hovoríme.“
Pridal sa aj raper
Zdroj: MIROSLAV MIKLAS
Koloman Magyary, známy ako raper Kali, naspieval pieseň k projektu.
K projektu Nenechajme to plávať sa pridal aj známy slovenský raper Kali, ktorý k nemu naspieval rovnomennú pieseň. Tá ma doteraz len na YouTube viac ako 2,8 milióna prehratí.
Nenechajme to plávať má za sebou aj konkrétne výsledky: zákazníci si vďaka projektu nevzali 11 887 000 vreciek, čo je bezmála 26 ton plastov. Ďalších 1 666 ton odpadu vylovili zamestnanci Slovenského vodohospodárskeho podniku a dobrovoľníci zo slovenských riek a vodných nádrží.
Namiesto plastu látka či sieťka
Zdroj: tasr/Pavol Zachar
Zamestnankyňa Lidl prezentuje zákazníčke eko-sieťku.
Obchodný reťazec na myšlienky projektu zákazníkov upozornil ešte výraznejšie a rukolapnejšie. V jednej z bratislavských predajní na jeden deň úplne odstránil mikroténové vrecká. Namiesto nich rozdával nakupujúcim zadarmo viacnásobne použiteľné vrecká. „Ako sa hovorí, najlepší odpad je ten, ktorý nevznikne. Preto by sme po mikroténových vrecúškach mali siahnuť až po vedomom zvážení všetkých alternatív. Ak to bez obalu nejde, radšej si vyberme opakovane použiteľné vrecúško,” nabáda Denisa Rášová, predsedníčka platformy cirkulárnej ekonomiky Circular Slovakia.
Vysvetľuje, že aj zdanlivo jednorázové mikroténové vrecúško môžeme v domácnosti použiť niekoľkokrát. “Opakovane použiteľné vrecúško musíte použiť zvyčajne niekoľko desiatok ráz, aby splatilo svoj dlh voči prírode. Preto ho majme poruke pri každom nákupe,“ dodala Denisa Rášová.
Podobne sa vyjadrila aj Ivana Poláčková, riaditeľka Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica: „Vítame iniciatívu znižovania množstva odpadu z obalov, najmä ak ide o také jednoduché a praktické riešenie ako je náhrada jednorazových mikroténových vrecúšok trvácnymi látkovými vrecúškami či sieťkami. Už len naučiť a inšpirovať ľudí, aby ich počas nákupov mali vždy so sebou a používali ich.“
A ideme upratovať ešte viac!
Zdroj: Lidl
Idú do toho! Zľava Ivica Poláčková z OZ Živica, Lívia Gocová z Upracme Slovensko, hovorca Lidl Tomáš Bezák a Slavomír Špánik, obchodný riaditeľ Lidl.
Od marca 2024 získa projekt Nenechajme to plávať nového partnera – Občianske združenie Upracme Slovensko, ktoré už spoločne s Lidlom organizuje upratovania naprieč celou krajinou v rámci projektu diskontu Upracme si Slovensko. Ten je financovaný z prostriedkov, ktoré venujú zákazníci Lidla prostredníctvom zálohovacích automatov na vratné obaly tejto iniciatíve. Z týchto finančných prostriedkov za roky 2022 a 2023 zorganizovalo viac ako 45-tisíc dobrovoľníkov upratovania v našej prírode. Vyzbierali viac ako 615 ton odpadu.
Nadchádzajúcu spoluprácu víta aj Veronika Repiská, predstaviteľka OZ Upracme Slovensko. „Rozšírenie spolupráce s Lidlom o projekt Nenechajme to plávať berieme ako vizitku úspechu aktuálnej iniciatívy Upracme si Slovensko,” podčiarkuje. A načrtla, ako to bude vyzerať. „Okrem klasických „pozemských“ upratovaní budeme upratovať aj okolie vodných tokov, čím môžeme pomôcť k čistote riek, jazier a nádrží,” objasnila. Nie je to podľa nej dôležité iba pre Slovensko. „Veď vody od nás tečú do ďalších krajín, do morí a oceánov, takže odstránenie odpadku u nás pocítia aj ľudia a živočíchy v iných častiach sveta. Voda je základ života, spája nás všetkých, preto poďme spolu udržiavať čistotu tam, kde ju najviac treba,“ dodala Veronika Repiská.
Ambiciózne plány
Zdroj: tasr/Pavol Zachar
Lidl chce odstrániť ešte viac plastov a chce to naučiť aj svojich zákazníkov.
Lidl ako súčasť skupiny Schwarz predstavil svoju stratégiu obmedzovania plastov na jar 2018. Ide o komplexný program Reset plastic, ktorý zohľadňuje päť vzájomne súvisiacich prístupov k plastom: obmedzenie, dizajn, recyklácia, likvidácia, výskum a vývoj. Cieľom je znížiť používanie plastov a podporiť princípy cirkulárnej ekonomiky.
V rámci stratégie Reset plastic si Lidl stanovil ambiciózne ciele:
• o 30 % menej plastov do roku 2025 a o 35 % menej do roku 2027 v porovnaní s rokom 2017.
• 100 % obalov produktov našich vlastných značiek bude do roku 2025 maximálne recyklovateľných.
• 25 % priemerný podiel plastového recyklátu v obaloch vlastných značiek do roku 2025.
Pôvodný cieľ zníženia spotreby plastov o 20 % do roku 2025 spoločnosti skupiny Schwarz už vo všetkých krajinách naplnili. Preto si určili ešte ambicióznejší cieľ: do roku 2025 znížiť spotrebu plastov v obaloch produktov vlastných značiek o 30 percent a do roku 2027 dokonca o 35 percent v porovnaní s rokom 2017.