Reklama

Ďalšia STRATEGICKÁ INVESTÍCIA! S návrhom prichádza minister Ráž a týka sa východného SLOVENSKA

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    ŽSR úspešne dokončili elektrifikáciu trate medzi Moldavou nad Bodvou a Haniskou pri Košiciach
    Zdroj: facebook.com/mindop.sk
    Reklama

    Štvrtá vláda premiéra Roberta Fica (Smer) opäť zasadla a okrem iného dala zelenú aj investícii za stovky miliónov eur. Ide o dobrú správu pre všetkých, ktorí cestujú vlakom.

    Projekt prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec, ktorý nedávno ako strategickú investíciu ohlásil minister životného prostredia Tomáš Taraba (nom. SNS), vyvolal vlnu nevôle. Búri sa časť obyvateľov Podpoľania, kde má byť vodné dielo situované, i politická opozícia, ktorá chce enviroministra odvolávať z funkcie aj pre jeho ambíciu realizovať projekt, o ktorom sa na Slovensku hovorí už vyše 20 rokov. Aktuálne prichádza s návrhom realizovať projekt v režime strategickej investície Tarabov kolega z vlády, minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer).

    V Poprade má pribudnúť štvorprúdová cesta

    Ráž chce modernizovať železničnú trať na úseku Poprad Tatry - Vydrník, pričom v stredu už vláda jeho návrh schválila ako strategickú investíciu. Modernizácia sa týka vyše 14 kilometrov dlhého traťového úseku, zahŕňa aj výstavbu nového tunela, vybudovanie estakád, mostov i rozšírenie cesty I/66 v Poprade na štvorpruhovú komunikáciu.

    Zdroj: TASR/Roman Hanc

    Ráž: Strategická investícia nemôže byť kdekoľvek

    Vláda schválila 14. februára 2025 návrh zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete.  Ministerstvo dopravy SR  ho pripravilo s cieľom zrýchliť a zjednodušiť procesy pri veľkých, primárne dopravných projektoch, odbúrať byrokratické prekážky a zosúladiť slovenskú legislatívu s európskou, najmä pri urýchlení výstavby európskych koridorov.

    Je všeobecne známe, že výstavba dopravnej infraštruktúry na Slovensku trvá príliš dlho, v niektorých prípadoch od začiatku prípravy až do ukončenia výstavby je to až 14 rokov. Nové vedenie ministerstva dopravy chce tento stav zmeniť a to pri tzv. strategických investíciách. Ide o projekty nad 100 miliónov eur, ktorých vyhlásenie za strategickú investíciu podlieha prísnym kritériám.

    V zásade ide hlavne o projekty dopravnej TEN-T infraštruktúry, ako sú napríklad D1 Turany – Hubová, chýbajúce úseky D3, R4 od Prešova do Poľska, ale aj výstavba bezpečnostnej/vojenskej infraštruktúry. Tieto projekty musia mať spracovanú štúdiu realizovateľnosti a musia byť posúdené v procese EIA, v ktorom práva verejnosti zostávajú úplne zachované.

    „Strategická investícia nemôže byť postavená kdekoľvek, keďže musí byť v súlade s územným plánom a s ďalšími strategickými dokumentmi,“ podčiarkol v polovici februára minister dopravy Jozef Ráž.

    Na realizáciu stavebných prác bola uzavretá zmluva v rozsahu 442,7 milióna eur s DPH. Výstavba by sa mala začať v najbližšom období a ukončená by mala byť v novembri 2028.

    Postavia jeden z najdlhších mostov

    „Medzistaničný úsek Vydrník – Poprad Tatry bude mať po modernizácii neporovnateľne vyššie parametre vo všetkých oblastiach kladených na moderné európske železničné koridorové trate. Najvýznamnejším stavebným objektom je tunel Španí háj s dĺžkou 711 metrov," uviedli k projektu Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ešte v októbri minulého roka na svojom webe.

    „Jeden z najdlhších mostných objektov budovaných v tejto stavbe je estakáda ponad údolie Gánovského potoka – Gánovská estakáda, ktorá je budovaná z dôvodu zvýšenia traťovej rýchlosti, čím musí prísť nevyhnutne k preložke pôvodnej železničnej trate. Objekt pozostáva zo 7 totožných polí, kde každé pole je tvorené dvojicou jednokoľajných mostov so spoločným priebežným koľajovým lôžkom. Jednotlivé polia a mosty sú priame, rozpätia polí sú 73,8 m, celková dĺžka mosta Gánovskej estakády je cca 553 m a voľná výška pod mostom je cca od 13 m do 20 m," vysvetlili železnice ďalšie podrobnosti.

    Anketa

    Aký je váš názor na modernizáciu železničných tratí ako strategickú investíciu na Slovensku?

    • Pozitívny, zvýši to rýchlosť a pohodlie cestovania79%
    • Negatívny, sú potrebné iné investície11%
    • Neutrálny, nie som si istý jej dopadom2%
    • Záleží na konkrétnom projekte a jeho realizácii6%

    Hlasovanie bolo ukončené

    Zmluva je už podpísaná

    „V zmysle ukončeného verejného obstarávania ŽSR dňa 22. 12. 2023 aj na základe vydaného súhlasného stanoviska Ministerstva dopravy SR podpísali so Zhotoviteľom Združenie pod Dubinou zmluvu o dielo č. 22025/001 na realizáciu stavby s názvom Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy. Časť: A.1 Poprad Tatry (mimo) – Vydrník", informovali železnice na svojej stránke vlani v decembri.

    Čo sa projektov slovenských železníc týka, zdá sa, že rezort dopravy nezaháľa a Slovákov vo februári potešil hneď dvoma správami, ktoré by cestujúci vlakom mohli oceniť.

    Vyberáme pre vás niečo PLUS

    Autor článku

    Ako novinár začínal kariéru na sviatok svätého Floriána v máji 1998 v regionálnych novinách v Košiciach. Aj preto to asi vyšlo tak, že svoju prvú reportáž venoval hasičom, ktorých je svätý Florián patrónom. Odvtedy takmer nepretržite pôsobí v mediálnej sfére, pričom pôsobil vo viacerých celoslovenských médiách, vrátane Nového Času, TV Markíza či denníka Pravda.