Ďalší ÚLET ministerstva vnútra? Po najväčšej leteckej flotile v regióne plánujú TOTO
13. 12. 2024, 13:45
Len pred pár dňami oznámil rezort vnútra, že plánuje rozšíriť letecký park o nové lietadlá i helikoptéry. Dlhodobý plán rozvoja leteckého útvaru už schválila aj vláda. Teraz prišli s ďalším nápadom, ako tento plán ešte rozšíriť.

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

Zdroj: Profimedia

Zdroj: cyril fogaš
Galéria k článku
Hlavným bodom strategického dokumentu, ktorý predložil minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas), je nastaviť smer rozvoja štátnej letky a zvýšiť efektivitu plnenia jej úloh. Podľa plánu k tomu Slovensko potrebuje z dlhodobého hľadiska minimálne 8 vrtuľníkov a obmenu viacerých lietadiel. Nákupy a mnohé ďalšie úpravy v infraštruktúre by mali prebehnúť do roku 2035.

Zdroj: Facebook/ OZ SR
V súčasnosti letecký útvar používa dve lietadlá Airbus A 319 CJ a dve lietadlá Fokker 100, vrtuľník MI 171 E, vrtuľník Bell 429 a tesne pred dodaním je aj vrtuľník AW 189. Prvé na rane by mali byť práve obe lietadlá Fokker 100, ktoré nahradia jedným veľkokapacitným lietadlom a minimálne jedným ďalším prúdovým lietadlom s kapacitou do 9 cestujúcich. Obstaranie týchto lietadiel by malo stáť približne 50 miliónov eur. Čo sa týka helikoptér, podľa plánu je Slovensko v porovnaní so susednými štátmi poddimenzované až trojnásobne. Česko napríklad disponuje 15 vrtuľníkmi a s rozlohou takmer 80-tisíc štvorcových kilometrov tak jedna helikoptéra dokáže pokryť niečo vyše 5 štvorcových kilometrov. Na Slovensku ich máme momentálne len tri, a tak jeden vrtuľník musí pokryť viac ako 16 štvorcových kilometrov. V prípade navýšenia počtu na 8 by tak pokryla jedna helikoptéra 6 štvorcových kilometrov, podobne ako u susedov.
Zdroj: Lukáš Grinaj
Lietadlo vládnej letky Fokker 100 OM–BYC.
Plánovaný je aj rozvoj leteckej infraštruktúry. Rezort vnútra by tak chcel pre nové vrtuľníky založiť výcvikovú organizáciu pre pilotov helikoptér. „Stabilizácia situácie v oblasti vrtuľníkovej techniky je nevyhnutná na plnenie úloh užívateľov, ktorými sú napríklad príslušníci Hasičského záchranného zboru a ďalších zložiek Integrovaného záchranného systému,“ vyjadrilo sa ministerstvo vnútra v tlačovej správe. Nielen pre nové vrtuľníky chce ministerstvo vnútra budovať nové základne mimo Bratislavy a modernizovať aj kancelárske a reprezentatívne priestory. Do plánu spadá aj nový vládny terminál. Celkovo by cena za všetky plánové úpravy nemala presiahnuť 170 miliónov eur. Plánované zmeny Šutaj Eštok prebral aj s ministrom obrany Robertom Kaliňákom (Smer): „Verím, že nájdeme zhodu a budeme vedieť odfinancovať či už nákupy nových lietadiel, nových vrtuľníkov alebo aj výstavbu nového terminálu na bratislavskom letisku.“
Zdroj: MATEJ KALINA
Minister obrany Robert Kaliňák (Smer) a minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas).
Aké ďalšie zmeny čakajú slovenské nebo? Dočítate sa na ĎALŠEJ STRANE >>>
Napriek tomu, že tieto zmeny prichádzajú v čase konsolidácie, moderná letka je pre Slovensko mimoriadne dôležitá. Ministerstvo vnútra odkazuje aj na situáciu z nedávnej minulosti. „Napríklad počas pandémie, keď v porovnaní s komerčnými letmi za zlomok nákladov a ako prvá v regióne dovážala z Ázie základné ochranné pomôcky a priamo tak pomohla zachrániť životy zdravotníkov a najzraniteľnejších obyvateľov našej krajiny,“ pripomína rezort.
Zdroj: František Iván
V marci 2021 na Slovensko prinieslo vojenské lietadlo C-27J Spartan 2 milióny vakcín Sputnik z Moskvy.
Okrem plánovaných nákupov techniky chce Šutaj Eštok na Slovensku vybudovať aj organizáciu na údržbu lietadiel. V súčasnosti sa totiž o údržbu lietadiel rezortu starajú súkromné spoločnosti. Zriadenie vlastnej certifikovanej údržbovej organizácie by malo za následok zvýšenie nezávislosti od súkromníkov a následné zníženie nákladov ministerstva. „Letecký útvar v rámci vlastnej réžie dokáže s vlastnými personálnymi a materiálno-technologickými kapacitami vykonávať základné úkony ľahkej (traťovej) údržby, čo zvýši flexibilitu a eliminuje externé náklady,“ uviedol rezort vnútra v materiáli s vyhliadkou na rok 2035.
Zdroj: TASR/ Ján Krošlák
Matúš Šutaj Eštok a generálny riaditeľ sekcie krízového riadenia Ervín Erdélyi na tému: Ďalšie Matovičove a Hegerove milióny eur vyhodené na exspirované testy.
Na zabezpečenie údržby bude podľa materiálu potrebné kvalifikovať personál a rozšíriť aj kapacity najmenej na štyroch technikov. Nutnosťou bude aj nákup predpísaného technického vybavenia. Letecký útvar však v tomto prípade nepočíta s navyšovaním finančných prostriedkov, keďže výdavky pravdepodobne pokryjú ušetrené prostriedky vo výške 330-tisíc eur ročne.