Reklama

Ako zaujať článkami na internete? Držte sa týchto rád a budete úspešní

Úspešná slovenská blogerka (vľavo) radí začiatočníkom.

Zdroj: Matej Macher

Reklama

Blogovanie je fenoménom súčasnosti. Článkami na webových stránkach a sociálnych sieťach sa nám prihovára čoraz viac ľudí. Každý túži, aby si jeho príspevky prečítalo čo najviac ľudí. Hana Jariabková (26) alias Hana Jay vie, ako sa stať úspešným blogerom. Učí to študentov londýnskej univerzity a niečo sme sa na jej kurze v Bratislave naučili aj my.

Jej základná rada je napohľad veľmi jednoduchá. „Píšte tri minúty všetko, čo máte v hlave,“ znel úvodný pokyn Hany Jay pre účastníkov seminára Zero to Blog. Z „nuly na blog“, ako by sa dalo voľne preložiť jej motivačné heslo, sa pokúsilo dostať viac ako tridsať účastníkov. Po „vysypaní“ svojich bezprostredných myšlienok pokračovali začiatočníci v pokuse stvoriť prvý blog. Za štvrťhodinu si mali vymyslieť tému a písať o nej. „Je najlepšie písať o tom, čo je vám najbližšie, na čom vám momentálne najviac záleží,“ upozornila Hana.

Na kurzoch, ktoré robí pre verejnosť, sa často stretáva s tým, že ľudia rýchlo prídu o ilúzie. „Mnohí nevedia, o čom písať. Ale základ je hlavne v tom, aby ste písali,“ vysvetlila s úsmevom. Vie, o čom hovorí. Veď to, ako úspešne blogovať, učí aj študentov University of the Arts London, čo je anglická obdoba našej VŠMU. Bloger, ktorý chce byť úspešný, by mal prispievať na internet aspoň raz za týždeň. Ak napíše niečo len raz začas, veľkú popularitu nedosiahne.

Okrem obsahu rozhoduje aj vizuálna stránka. A, samozrejme, dôležitý je aj nadpis. „Ľudia reagujú na názvy článkov, až potom rozhoduje obsah,“ vysvetlila Hana. Článok, ktorý priláka veľa fanúšikov, možno písať ako list priateľovi. „Je to osobné, ľudí sa môžete dotknúť, pohnúť ich alebo inšpirovať,“ dodala. Spočiatku by články nemali byť zbytočne dlhé. Jeden z jej klientov si zobral tieto rady k srdcu a za tri mesiace dosiahol na Facebooku takmer tisíc sledovateľov. Blog bol o meditácii a meditačných technikách.


Hana Jay robí aj kurzy pre verejnosť.
Foto: Matej Macher

Hana sa na kurzoch venuje aj profesijným blogom z oblasti dizajnu a gastronómie. Ona sama bloguje deväť rokov. U čitateľov si najväčšiu popularitu získal príspevok o tom, ako sa vyrovnala so zdravotnými problémami. „Svojimi blogmi a prácou chcem ľuďom pripomenúť, aby žili svoj príbeh so šťastným koncom teraz. Akokoľvek to nejde či ide, treba s tým niečo robiť,“ povedala na záver Hana Jay.