Reklama

Veľký test taxikárov: Za rovnakú trasu zaplatíte aj 4-krát vyšší účet!

Taxíky pred autobusovou stanicou v Bratislave.

Zdroj: Plus JEDEN DEŇ/Matej Jankovič

Reklama

Plánujete návštevu mesta, v ktorom sa veľmi nevyznáte? Ak sa chcete do centra odviezť taxíkom, dajte si pozor, aby ste neplatili viac ako treba.

V troch krajských metropolách sme zisťovali, koľko si zapýta taxikár, ktorého si objednáte telefonicky, a koľko ten, ktorý je vám poruke priamo na letisku, železničnej a autobusovej stanici. Za cieľ sme si vždy zvolili to isté miesto v centre.

Bratislava

Taxikári na autobusovej stanici nás poriadne zaskočili. K hotelu to bolo len čosi vyše kilometra, veľa by nezarobili, a tak nás posielali od auta k autu. Napokon nám vodič spoločnosti Profi taxi navrhol, že nás vezme, ak sa dohodneme na sume 5 eur. Zvolil trasu dlhú 1,16 km.

Naopak, pri telefonickej objednávke spoločnosti AA Euro taxi sme nemuseli nikoho presviedčať a taxík prišiel o 2 minúty. Vodička zvolila tú istú trasu. Zaplatili sme jej 3,89 eura.

Na bratislavskom letisku sme si vzali taxík spoločnosti Slovakia Taxi priamo zo stanoviska. Naším cieľom bol hotel priamo v centre. Taxikár nám už pri nástupe oznámil cenu 25 eur. Vodič zvolil trasu dlhú 7,8 km.

Pri objednaní cez telefón spoločnosti Rádio Taxi sme zaplatili 8,70 eura, taxikár však zvolil trasu dlhú 10,24 km, teda skoro o 3 km dlhšiu. Tento taxík nás však vyšiel takmer štyrikrát menej!

Ani z Hlavnej stanice sa nám taxík zo stanoviska nevyplatil. Taxikár zvolil trasu dlhú 1,76 km a zaplatili sme 15 eur. Vodič bol súkromník, nebol teda zo žiadnej taxislužby a za stanovisko pri Hlavnej stanici si platí nájom sám.

Pri telefonickej objednávke sme nasadli do Hello Taxi. Mladý taxikár nás vzal trasou dlhou 2,13 km a vypýtal si od nás 4,50 eura. Na kilometer to vyšlo až štyrikrát menej!

Košice

Zo stanoviska na letisku sme sa dali odviezť vozidlom CTC TAXI na Námestie osloboditeľov, trasa je dlhá 8,4 km. Vodič sa nám nezabudol pochváliť, že zákazníkov odtiaľ môžu voziť len oni, lebo taká je dohoda medzi Letiskom Košice a majiteľmi ich taxislužby. Za cestu sme zaplatili 7 eur.

Keď sme si následne telefonicky objednali z letiska vozidlo VIP taxi, zaplatili sme o 2 eurá viac. V cieli, kam sme sa dostali rovnakou trasou, sme mali peňaženku ľahšiu o 9 eur.

Za jazdu zo stanoviska taxíkov na Staničnom námestí k budove súdov nám taxikár účtoval 5 eur napriek tomu, že mu na taxametri svietila suma 3,50 eura. Keď sme namietali proti rozdielu, povedal, že on je súkromník a preto si účtuje minimálny poplatok 5 eur. Trasa je dlhá 4 kilometre.

Presne tú istú cestu sme si zopakovali vozidlom EASY Taxi, ktoré sme si však objednali telefonicky. Mladý vodič bol lacnejší, vypýtal si len 3 eurá.

Banská Bystrica

Na autobusovej stanici stálo niekoľko taxíkov. Nastúpili sme do Synby taxi s otázkou, koľko nás to bude stáť do centra na Kapitulskú ulicu. Za trasu dlhú asi 1,6 km sme zaplatili 2,40 eura.

Keď sme sa na stanicu vrátili, po telefonickej objednávke po nás prišiel vodič spoločnosti Fun Taxi do 5 minút. Za rovnakú trasu si však vypýtal len 2 eurá.

Na letisku Sliač taxíky stále stanovisko nemajú, túto službu si objednáte len telefonicky. My sme zavolali do banskobystrickej spoločnosti inTAXI. Za 13-kilometrovú cestu z letiska do centra sme platili 11 eur.

Na železničnej stanici v Banskej Bystrici bol len jeden taxík spoločnosti Fun Taxi. Na Kapitulskú ulicu je to odtiaľ 1,8 km, v cieli sme zaplatili 2 eurá.

Keď sme sa vrátili na stanicu, objednali sme si taxík telefonicky. Vodič zo súkromnej Synby taxi nás odviezol tou istou trasou, no na počudovanie bol drahší, platili sme až 2,40 eura.

Prečo si za priamy odvoz priplácame

Náš test potvrdil, že cena pri nástupe do taxíka na stanovisku je väčšinou vyššia ako pri telefonickej objednávke. Prečo je to tak?

„Celé to má historický dôvod. Zhruba koncom 90. rokov, keď nás bolo asi 10 až 12 taxislužieb, niektoré firmy nastavili cenu na telefón nižšiu ako cenu pri nástupe. Zdôvodňovali to tým, že aj keď je to na hrane udržateľnosti, túto stratu si vykryjú počtom objednávok a ostalo to až dodnes,“ zdôvodnil majiteľ taxislužby AA Taxi Euro Vladimír Jánoš.

(lm)

Nejasné bloky

Po zaplatení sme od väčšiny taxikárov nedostali účty automaticky, ale až potom, keď sme o ne požiadali. Navyše, v mnohých sa nedalo absolútne vyznať. Napríklad na bloku od taxikára, ktorý nás viezol z košického letiska, neboli uvedené údaje o čase či o cene za kilometer. Perličkou bol časový údaj o jazde od taxikára, ktorý nás viezol do centra zo Staničného námestia. Vyštartovali sme o 13.41 a do cieľa sme došli v rovnakom čase.

(dp)

Ustrážte si svoju trasu

Aj vám sa stalo, že vás taxikár viezol do cieľa rôznymi nezmyselnými okľukami? Nedovoľte mu to! Podľa zákona o cestnej doprave má taxikár zvoliť vždy najkratšiu trasu. Paragraf 29 presne takto definuje práva a povinnosti vodiča taxislužby:

„... uskutočniť prepravu po najkratšej trase prepravy, ktorú umožňuje dopravná situácia; inú trasu prepravy môže použiť len so súhlasom cestujúceho alebo na jeho návrh, alebo ak ide o vopred známu pravidelnú trasu prepravy skupiny cestujúcich.“

(lm)