Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Šmejdi na Slovensku: SOI varuje pred prezentáciami týchto firiem

Niektoré spoločnosti počas prezentácií zavádzajú spotrebiteľov.

Zdroj: Ilustračná Jozef Vojčiniak - Plus JEDEN DEŇ

Reklama

Slovenská obchodná inšpekcia varuje pred troma spoločnosťami, ktoré organizujú prezentačné akcie. Ich cieľovou skupinou je obzvlášť zraniteľná skupina spotrebiteľov vzhľadom na ich vek.

  • Slovenská obchodná inšpekcia varuje pred troma spoločnosťami, ktoré organizujú prezentačné akcie
  • Spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu do 14 kalendárnych dní
  • Spotrebitelia by nemali podpisovať žiadne dodatočné prehlásenia

Prezentačné akcie

Slovenská obchodná inšpekcia varuje pred troma spoločnosťami, ktoré organizujú prezentačné akcie. Ako informovala Petra Blehová z komunikačného odboru Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), v poslednom období zaznamenali zvýšený počet podnetov na spoločnosti, ktoré ponúkajú spotrebiteľom možnosť zúčastniť sa na prezentačných akciách.

Keďže cieľovou skupinou je obzvlášť zraniteľná skupina spotrebiteľov vzhľadom na ich vek, SOI upozorňuje na praktiky niekoľkých spoločností.

Problémové spoločnosti

Podľa Blehovej na jednu spoločnosť eviduje SOI 14 podnetov. Všetky sa týkajú neumožnenia odstúpenia od zmluvy v zákonnom stanovenej lehote. V prípade druhej spoločnosti má SOI 28 podnetov "na neumožnenie odstúpenia od zmluvy v zákonom stanovej lehote, na nekvalitné výrobky a návody na použitie a nekorektné jednanie pri podpisovaní zmluvy".

Najviac - 52 podnetov dostala SOI na spoločnosť, v prípade ktorej spotrebitelia poukazujú na obchádzanie zákona o podomovom a zásielkovom predaji z dôvodu, že "to takto nebolo dohodnuté v zmluve" a na klamanie spotrebiteľa, lebo výrobky, ktoré spotrebiteľ dostal, nezodpovedali kvalite predvádzaným výrobkom. Sú rovnako aj na nedodanie záručných listov, nekorektné jednanie pri podpisovaní kúpnej zmluvy, nátlakové správanie sa a v neposlednom rade poukazujú na problémy s odstúpením aj od úverových zmlúv.

"Spoločnosti boli opakovane predvolané na príslušný inšpektorát SOI. Predvolania boli riadne doručené. Spoločnosti na predvolanie nereagovali, resp. sa ospravedlnili, že konateľ spoločnosti je dlhodobo mimo územia SR," informovala ďalej Petra Blehová zo SOI.

Práva spotrebiteľa

Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje, že podľa zákona o spotrebiteľských úveroch má spotrebiteľ právo odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu do 14 kalendárnych dní.

"Uplatnením tohto práva zaniká od počiatku aj každá viazaná spotrebiteľská zmluva o kúpe tovaru alebo poskytnutí služby, a to aj v prípade, ak tovar nevykazuje žiadne známky nedostatkov," zdôrazňuje SOI.

Pozor na dodatky

Pripomína, že spotrebitelia by nemali podpisovať žiadne dodatočné prehlásenia. SOI sa totiž stretáva s prípadmi, kedy sa predávajúci snažia obísť zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji (108/2000) tým, že zástupca spoločnosti požiada spotrebiteľa o podpis dodatočného prehlásenia, že sám spotrebiteľ si dohodol návštevu zástupcu firmy a pozval ho k sebe domov za účelom dohodnutia objednávky na prezentácii.

"Tým sa spotrebiteľ automaticky dobrovoľne vzdáva svojho práva na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu do siedmich pracovných dní v zmysle zákona č. 108/2000. Je potrebné dodať, že spotrebiteľ si takýto spôsob vôbec neuvedomí a prehlásenie pod nátlakom podpíše," dodáva sa v tlačovej správa SOI.

Pozor na tieto spoločnosti

MERIT MEDIA group, a. s.,
Na uvedenú spoločnosť SOI eviduje 14 podnetov, ktoré boli všetky zamerané na neumožnenie odstúpenia od zmluvy v zákonnom stanovenej lehote.

RÉKA, s. r. o.
Na uvedenú spoločnosť SOI eviduje 28 podnetov, ktoré boli zamerané na neumožnenie odstúpenia od zmluvy v zákonom stanovej lehote, na nekvalitné výrobky a návody na použitie a nekorektné jednanie pri podpisovaní zmluvy.

SECOND TIME s. r.o., organizačná zložka
Na uvedenú spoločnosť SOI eviduje 52 podnetov, ktoré boli zamerané na obchádzanie zákona o podomovom a zásielkovom predaji z dôvodu, že „to takto nebolo dohodnuté v zmluve“, na klamanie spotrebiteľa, nakoľko výrobky, ktoré spotrebiteľ obdržal nezodpovedali kvalite predvádzaným výrobkom, nedodanie záručných listov, nekorektné jednanie pri podpisovaní kúpnej zmluvy, nátlakové správanie a v neposlednom rade problémy s odstúpením aj od úverových zmlúv.

Vyberáme pre vás niečo PLUS