Porovnanie cien: Sú lacnejšie minipotraviny alebo hypermarket?
9. 3. 2015, 9:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 19:41)

Zdroj: Plus JEDEN DEŇ/MATEJ KALINA
Je ich ako maku! Obchody s potravinami nájdete nielen v mestách, ale i na dedinách pomaly na každom kroku. Obchodné reťazce v minulosti odstavili mnohé malé obchodíky, ktoré im nedokázali konkurovať cenami. V poslednom období sa však začal vracať trend nakupovania v menších potravinách.
Zisťovali sme, ako sa pohybujú ceny potravín v hypermarketoch či miniobchodoch a ktorým z nich dávate prednosť. Ceny vo väčších a v menších obchodoch sme porovnávali vo viacerých mestách a vyberali sme totožné potraviny, v niektorých prípadoch aj od rovnakých výrobcov.
Čo sme zistili
Veľké rozdiely boli najmä pri cene za kilogram papriky, kde sme v Martine našli medzi malým a veľkým obchodom rozdiel až 1,31 eura. Naopak, v malom obchode v Bratislave sme našli banány lacnejšie ako v obchodnom reťazci, v Banskej Bystrici vajcia a maslo a v Martine tiež maslo. Tie isté ceny boli v Bratislave pri vajíčkach, v Martine pri banánoch, v Prešove pri saláme, v Košiciach pri mlieku, banánoch a masle a v Poprade pri francúzskej bagete.
Zaujímalo nás, kde nakupujete častejšie
Jana (27), Bratislava: „Radšej nakupujem v malých potravinách. Nemám rada, keď musím ísť na nákup do veľkých centier.“
Zuzana (32), Martin: „Častejšie chodím do hypermarketov, lebo mám všetko poruke. Mám však vytypované aj malé obchodíky, kde viem, že dostanem zaručene kvalitu.“
Ján (26), Prešov: „Pre nižšie ceny dávam prednosť radšej veľkým obchodným reťazcom.“
Veronika (29), Prešov: „Radšej nakupujem v malom obchodíku. Hoci väčšinou sú ceny vyššie, ale potraviny sa mi zdajú kvalitnejšie.“
Jakub, Banská Bystrica: „Mne je to jedno, kam idem nakupovať. Podľa toho, čo potrebujem. Ak idem na väčší nákup, preferujem hypermarket. Na menšie nákupy bežných potravín radšej chodievam do malého obchodu. Nie je tam toľko ľudí a nečakám dlho pri pokladnici.“
Rado (24) a Katka (24), Poprad: „Uprednostňujeme vždy veľké obchody, ale preberáme výrobky, lebo uprednostňujeme slovenské. V takýchto obchodoch sú väčšinou aj ceny lacnejšie oproti malým potravinám.“
Jozef (52), Košice: „Nákup urobím v malom obchode väčšinou cestou z práce. Tovar je prakticky rovnaký a ceny sa nejako veľmi nelíšia. Keď však treba urobiť väčší nákup, uprednostňujem hypermarket.“
Šikovným patrí svet
Trh je v súčasnosti plný veľkých obchodných reťazcov či nákupných centier, kde zákazník nájde všetko, čo potrebuje.
Tento trend sa však postupne dostáva do úzadia a najmä mladí ľudia vyhľadávajú menšie predajne, kde by nakúpili to, čo aktuálne potrebujú.
"Máme skúsenosti s obchodnými reťazcami. Síce bol boom, no v posledných rokoch je celkovo trend, že sa ľudia vracajú do menších obchodov. Devíza je, že sme blízko a máme najmä čerstvé potraviny. Otvorení sme od 6. tej ráno do 23.00 večer. Rovnako sa snažíme vytvoriť priateľskú atmosféru, a aby predajcovia poznali zákazníkov," povedal majiteľ malých potravín Jozef Berko.
Ako doplnil, reaguje aj na požiadavky trhu. Keď zákazníci chceli kokosové mlieko, tak ho zaradili do sortimentu.
Dokonca má plány na expanziu. "Chceli by sme mať 100 prevádzok na Slovensku," netají sa Berko. Ako pokračoval, začali s rezidenčnou predajňou a už o mesiac otvoria druhú predajňu v business centre. Potom sa chcú zamerať aj na rušné či frekventované časti miest.
"Chceme byť flexibilní, blízki, regionálni, čerství a najmä ústretoví. Pokiaľ nás zákazníci žiadajú o bio výrobky, zaradíme ich. Pokiaľ chcú bezlepkové, zabezpečíme ich. Tovar berieme aj od lokálnych výrobcov, lebo našim hlavným motívom je čerstvosť a kvalita," vysvetlil.
Nič sa však nedeje samo a na všetko treba mať pevnú vôľu a odhodlanie. "Keby sme si neverili, tak by sme do toho nešli. Naša prvá predajňa je síce malá, ale máme zvyšujúci sa počet zákazníkov. Dokážeme naplniť náš cieľ, aj keď nie je jednoduchý," uzatvoril Berko.
(mab)