Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Kontrolóri SOI bilancovali: S čím sú Slováci nespokojní?

Minister hospodárstva SR Tomáš Malatinský a ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová zhodnotili ročnú činnosť SOI.

Zdroj: TASR

Reklama

Takmer dvadsaťtisíc kontrol vykonali inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie minulý rok. Prešľapy zistili u každého desiateho podnikateľa, za čo udelili mastné pokuty. Na čo sme sa sťažovali najviac?

  • Ako postupovať pri reklamácii
  • Na čo sme sa najviac sťažovali vlani
  • Na čo sa v tomto roku sústredia kontrolóri?

Chybné vyúčtovanie služieb spojených s užívaním bytu, klamanie cestovných kancelárií, nekvalita stavebných prác či zavádzajúce poskytovanie úverov – tieto nedostatky nás vytáčali najviac.

Presne 18 403 kontrol na našom trhu vykonali inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie v roku 2012. Rôznych pochybení sa dopustilo až 11,2 percenta kontrolovaných podnikateľov, za čo udelili pokuty za 2,4 milióna eur.

„Napriek menšiemu balíku peňazí a počtu kontrolórov sú však výsledky čoraz lepšie,“ uviedol minister hospodárstva Tomáš Malatinský. Inšpektori každý rok zaznamenávajú nárast podnetov od občanov.

V roku 2010 ich bolo 7 556, v roku 2011 vzrástol ich počet na 9 406 a vlani až 9 975 oznámení. Aby sa situácia zlepšila, ministerstvo v spolupráci s kontrolórmi a občianskymi združeniami pripravuje spotrebiteľský kódex.

Trestné karty

„Stúpajú nekalé obchodné praktiky. Problémom v poskytovaní služieb sa v súčasnosti stávajú aj zľavové portály,“ uviedla šéfka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová.

Keďže sa to podľa nej deje takmer vo všetkých členských štátoch Európskej únie, zrejme vznikne jednotný koordinovaný projekt na ich skvalitnenie v rámci celého jednotného trhu.

Výsledky kontrol si môžete aj sami overiť. Inšpekcia ich zverejňuje na svojej stránke www.soi.sk. Kto sa opakovane dopúšťa priestupkov, tomu pribúdajú záznamy, zvyšujú sa pokuty a môžu skončiť až zákazom podnikania.

Takéto trestné karty – ako ich inšpektori volajú – sú veľmi dobrou informáciou pre spotrebiteľov.

Ako postupovať pri reklamácii

  • Ak počas záručnej lehoty zistíte, že zakúpený tovar nie je bezchybný, máte právo ho reklamovať.
  • Reklamáciu môžete uplatniť v predajni predávajúceho po predložení dokladu o kúpe a záručného listu, ak bol vystavený.
  • Záručné lehoty začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim.
  • Pri odstrániteľnej chybe máte právo žiadať, aby bola bezplatne a včas odstránená.
  • Pri neodstrániteľnej chybe, ktorá bráni užívaniu veci, môžete žiadať výmenu veci alebo odstúpiť od zmluvy.
  • Predávajúci musí ihneď určiť spôsob vybavenia reklamácie.
  • Zamietnutie reklamácie uplatnenej počas 12 mesiacov od kúpy sa vykoná na základe odborného posúdenia.
  • Výsledkom vybavenia reklamácie je odovzdanie výrobku, výmena tovaru, vrátenie kúpnej ceny, teraz už v eurách, vyplatenie primeranej zľavy z ceny, písomná výzva spotrebiteľa na prevzatie plnenia alebo odôvodnené zamietnutie. Povinnosťou predávajúceho je o vybavení reklamácie vydať písomný doklad do 30 dní od jej uplatnenia.

Na čo sme sa najviac sťažovali vlani

  • služby spojené s vyúčtovaním bytu – za rozúčtovanie tepla, teplej vody a pod.
  • cestovné zájazdy – rozdiel v ponuke oproti skutočným podmienkam v destinácii
  • stavebné služby – nižšia kvalita oneskorené dodávky
  • poskytovanie úverov – zavádzajúce informáci

Na čo sa v tomto roku sústredia kontrolóri?

  • Na elektronické cigarety – zloženie chemickej náplne, jej škodlivosť.
  • Spotrebiteľské úvery – v 16 bankách vykonajú kontrolu poskytovania služieb.
  • Detský tovar a priestory – hračky, detské ihriská a vnútorné zariadenia – ako jasle, škôlky.
  • Bicykle – kvalita a bezpečnosť výrobkov

Čo sme najviac reklamovali

  • obuv
  • textil
  • domáce spotrebiče
  • stavebný materiál
  • nábytok

Takto nás klamú

Ponuky cestovných kancelárií kontroloveli inšpektori SOI v letoviskách prezlečení za turistov. K najviac kontrolovaným tovarom zasa patria hračky. Pred tými nebezpečnými varuje SOI na svojej internetovej stránke.


Sťažnosti dovolenkárov: Aj takéto azúrové more, taliansky Karibik ponúkali naše cestovky svojim klientom na Sardínii.
Foto: Archív


Plastová bábika: Hračka dovezená z Číny obsahovala nadlimitné množstvo rakovinotvorných ftalátov.
Foto: Archív


Reflexné nálepky: Opäť nekvalitný čínsky výrobok – nálepky vôbec nezvyšujú viditeľnosť ich nositeľov.
Foto: Archív

Vyberáme pre vás niečo PLUS