Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Odborník Ondrej Matej: Viac ako polovica priecestí je bez závor. Hazardujeme denne so životmi?

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Odborník Ondrej Matej: Viac ako polovica priecestí je bez závor. Hazardujeme denne so životmi?
    Reklama

    Problémom zanedbaného stavu železníc a častého meškania vlakov je podľa odborníka na dopravu najmä politizácia. Častá výmena manažérov a prerábanie projektov stavby a rekonštrukcie iba zdržiavajú.

    Sedem zbytočne vyhasnutých životov! Toľko si vyžiadala tragická zrážka medzinárodného rýchlika a linkového autobusu koncom júna na železničnom priecestí v Nových Zámkoch. Jednou z príčin šokujúcej nehody je aj možnosť pochybenia ľudského faktora. „Treba počkať na výsledky vyšetrovania," zdôrazňuje v relácii Karty na stôl expert na dopravu Ondrej Matej.

    „Budú sa zisťovať aj tzv. príčinné súvislosti. Vyšetrovatelia a inšpekcia sa nezameriavajú iba na konečné zlyhanie, ale aj čo tomu mohlo predísť. Ak by napríklad Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) robili poctivo výruby stromov, tak by konáre nepadli na trolej a nespustili ďalšie udalosti." Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo upozorňuje, že v prípade železničnej dopravy je potrebné vyhodnocovať dve veci. „Či sú železnice dostatočne atraktívne a bezpečné pre cestujúceho."

    Video Player is loading.
    Stream Type LIVE
    Advertisement
    Current Time 0:00
    Duration 0:00
    Remaining Time 0:00
    Loaded: 0%
      • Chapters
      • descriptions off, selected
      • subtitles off, selected
      MIMORIADNE Tragédia pri Nových zámkoch: Autobus sa zrazil s vlakom! Hlásia niekoľko zranených
      Zdroj: FB/katarina.molnarova.37

      Nehoda pri Nových Zámkoch sa stala paradoxne na chránenom železničnom priecestí. Slovensko hrá spomedzi okolitých krajín pritom prím v tých nechránených, kde je riziko zrážky vlaku a auta či autobusu o to vyššie. „Nikdy nebudete mať 100 percent chránených priecestí. Dôležité ale je, aby na hlavných tratiach s rýchlosťou nad 120 km/h neboli žiadne priecestia." Prioritou by teda malo byť mimoúrovňové križovanie.

      Zdroj: KR PZ v Nitre

      Pri nehode vlaku s autobusom pri Nových Zámkoch vyhaslo 7 životov. Nehoda sa stala krátko po 17.00 h na chránenom železničnom priecestí so závorami a svetelnou signalizáciou. Štatistiky ukazujú, že zrážky s vlakom sa stávajú každodennou záležitosťou.

      Príkladom trate, kde nedochádza k stretu železničnej a cestnej dopravy, je rýchlostný koridor z Bratislavy do Žiliny. Ondrej Matej pripomína, že nie všade sa to dá realizovať. „V prípade regionálnych tratí a tratí nižšieho významu je to iné. U nás je to ale vyše 50 percent priecestí a to číslo sa mi zdá trošku vysoké." Hlavnú úlohu hrá podľa odborníka najmä nedostatok financií, ale aj aktivizmus a prístup samospráv, ktoré z pomerne jednoduchej rekonštrukcie priecestia urobia megalomanský projekt s novými chodníkmi, či zastávkami autobusov.

      Video Player is loading.
      Stream Type LIVE
      Advertisement
      Current Time 0:00
      Duration 0:00
      Remaining Time 0:00
      Loaded: 0%
        • Chapters
        • descriptions off, selected
        • subtitles off, selected
        Vykoľajenie vlaku v Rusku si vyžiadalo mŕtvych i zranených
        Zdroj: twitter

        V relácii Karty na stôl sme sa dotkli aj problému neustáleho a častého meškania vlakov. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) to zdôvodňuje výlukami, nevyspytateľným počasím, či nedostatkom zamestnancov. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo s argumentami železničiarov súhlasí a pridáva ešte jeden dôvod oneskorených vlakov. „Keď vám na hlavnej trati mešká rýchlik napríklad kvôli nehode, v staniciach na neho čakajú prípojné vlaky. Aj tie získavajú meškanie a už sa to nabaľuje."

        Riešením môže byť tzv. taktová doprava. „Čo je pozitívne, už sa s tým začalo. Keď to máte v takte, zmeškaný rýchlik neprekáža, pretože vám každých 20 minút z prípojnej stanice ide ďalší vlak," uzavrel Ondrej Matej.

        Zdroj: TONY ŠTEFUNKO

        Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej v štúdiu Plus JEDEN DEŇ. Pôsobil aj ako poradca viacerých ministrov dopravy v predchádzajúcich vládach. Dlhodobo sa kariérne venuje otázkam dopravy a infraštruktúry.

        !! Pozrite si celú reláciu Karty na stôl s expertom na dopravu Ondrejom Matejom !!

        Okrem iného sa v nej dozviete:

        • prečo vlaky meškajú a či sa to dá zmeniť
        • kto je zodpovedný za zanedbaný stav našich tratí
        • ako môže systém ETCS zachrániť ľudské životy
        • či je vláda pri budovaní rýchlostných ciest efektívna
        • ako zákon o strategických investíciách zrýchli stavbu ciest.

        Vyberáme pre vás niečo PLUS