Reklama

Odborník Ondrej Matej: Viac ako polovica priecestí je bez závor. Hazardujeme denne so životmi?

Reklama

Problémom zanedbaného stavu železníc a častého meškania vlakov je podľa odborníka na dopravu najmä politizácia. Častá výmena manažérov a prerábanie projektov stavby a rekonštrukcie iba zdržiavajú.

Sedem zbytočne vyhasnutých životov! Toľko si vyžiadala tragická zrážka medzinárodného rýchlika a linkového autobusu koncom júna na železničnom priecestí v Nových Zámkoch. Jednou z príčin šokujúcej nehody je aj možnosť pochybenia ľudského faktora. „Treba počkať na výsledky vyšetrovania," zdôrazňuje v relácii Karty na stôl expert na dopravu Ondrej Matej.

„Budú sa zisťovať aj tzv. príčinné súvislosti. Vyšetrovatelia a inšpekcia sa nezameriavajú iba na konečné zlyhanie, ale aj čo tomu mohlo predísť. Ak by napríklad Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) robili poctivo výruby stromov, tak by konáre nepadli na trolej a nespustili ďalšie udalosti." Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo upozorňuje, že v prípade železničnej dopravy je potrebné vyhodnocovať dve veci. „Či sú železnice dostatočne atraktívne a bezpečné pre cestujúceho."

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    MIMORIADNE Tragédia pri Nových zámkoch: Autobus sa zrazil s vlakom! Hlásia niekoľko zranených
    Zdroj: FB/katarina.molnarova.37

    Nehoda pri Nových Zámkoch sa stala paradoxne na chránenom železničnom priecestí. Slovensko hrá spomedzi okolitých krajín pritom prím v tých nechránených, kde je riziko zrážky vlaku a auta či autobusu o to vyššie. „Nikdy nebudete mať 100 percent chránených priecestí. Dôležité ale je, aby na hlavných tratiach s rýchlosťou nad 120 km/h neboli žiadne priecestia." Prioritou by teda malo byť mimoúrovňové križovanie.

    Zdroj: KR PZ v Nitre

    Pri nehode vlaku s autobusom pri Nových Zámkoch vyhaslo 7 životov. Nehoda sa stala krátko po 17.00 h na chránenom železničnom priecestí so závorami a svetelnou signalizáciou. Štatistiky ukazujú, že zrážky s vlakom sa stávajú každodennou záležitosťou.

    Príkladom trate, kde nedochádza k stretu železničnej a cestnej dopravy, je rýchlostný koridor z Bratislavy do Žiliny. Ondrej Matej pripomína, že nie všade sa to dá realizovať. „V prípade regionálnych tratí a tratí nižšieho významu je to iné. U nás je to ale vyše 50 percent priecestí a to číslo sa mi zdá trošku vysoké." Hlavnú úlohu hrá podľa odborníka najmä nedostatok financií, ale aj aktivizmus a prístup samospráv, ktoré z pomerne jednoduchej rekonštrukcie priecestia urobia megalomanský projekt s novými chodníkmi, či zastávkami autobusov.

    Video Player is loading.
    Stream Type LIVE
    Advertisement
    Current Time 0:00
    Duration 0:00
    Remaining Time 0:00
    Loaded: 0%
      • Chapters
      • descriptions off, selected
      • subtitles off, selected
      Vykoľajenie vlaku v Rusku si vyžiadalo mŕtvych i zranených
      Zdroj: twitter

      V relácii Karty na stôl sme sa dotkli aj problému neustáleho a častého meškania vlakov. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) to zdôvodňuje výlukami, nevyspytateľným počasím, či nedostatkom zamestnancov. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo s argumentami železničiarov súhlasí a pridáva ešte jeden dôvod oneskorených vlakov. „Keď vám na hlavnej trati mešká rýchlik napríklad kvôli nehode, v staniciach na neho čakajú prípojné vlaky. Aj tie získavajú meškanie a už sa to nabaľuje."

      Riešením môže byť tzv. taktová doprava. „Čo je pozitívne, už sa s tým začalo. Keď to máte v takte, zmeškaný rýchlik neprekáža, pretože vám každých 20 minút z prípojnej stanice ide ďalší vlak," uzavrel Ondrej Matej.

      Zdroj: TONY ŠTEFUNKO

      Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej v štúdiu Plus JEDEN DEŇ. Pôsobil aj ako poradca viacerých ministrov dopravy v predchádzajúcich vládach. Dlhodobo sa kariérne venuje otázkam dopravy a infraštruktúry.

      !! Pozrite si celú reláciu Karty na stôl s expertom na dopravu Ondrejom Matejom !!

      Okrem iného sa v nej dozviete:

      • prečo vlaky meškajú a či sa to dá zmeniť
      • kto je zodpovedný za zanedbaný stav našich tratí
      • ako môže systém ETCS zachrániť ľudské životy
      • či je vláda pri budovaní rýchlostných ciest efektívna
      • ako zákon o strategických investíciách zrýchli stavbu ciest.

      Vyberáme pre vás niečo PLUS