Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Širokorozchodná trať do Viedne zatiaľ nebude

Oprava starej trate z roku 1957 vedúcej do košických železiarní.

Zdroj: TASR

Reklama
Logo Plus JEDEN DEŇLogo Plus JEDEN DEŇ

Vláda v stredu zrušila ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi viaceré úlohy pre ich neaktuálnosť, pri ďalších zase súhlasila s ich odkladom. Jednou zo zrušených je úloha týkajúca sa prípadnej výstavby širokorozchodnej železnice cez Slovensko.

Ak by padlo rozhodnutie kabinetu o realizácii tejto stavby, šéf rezortu dopravy mal počas jej prípravy a realizácie zabezpečiť zachovanie alebo zvyšovanie prepravných kapacít v prekladisku Čierna nad Tisou s cieľom udržania zamestnanosti. Úloha, ktorú prijala ešte vláda Roberta Fica v máji 2010, mala byť splnená do konca minulého roka. Terajšia vláda Ivety Radičovej o pokračovaní v príprave projektu širokorozchodnej železnice nerozhodla. Ministerstvo dopravy vlani v marci predložilo na rokovanie členov kabinetu informáciu o aktuálnom stave posudzovania zámeru predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc cez Bratislavu do Viedne, vláda ju však len vzala na vedomie. Zároveň pritom zrušila funkciu i štatút svojho splnomocnenca pre dopravnú infraštruktúru.


Ján Figeľ na stretnutí s prezidentom Ruskej železničnej spoločnosti Vladimirom Jakuninom v roku 2010. Foto: TASR

Mýto zatiaľ po starom

Kabinet zrušil Figeľovi aj úlohy z 15. decembra 2010, podľa ktorých mal do konca apríla vlaňajška zabezpečiť úpravu výšky sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a vypracovať optimalizáciu siete vymedzených úsekov pozemných komunikácií podliehajúcich spoplatneniu mýtom. Optimalizácia by znamenala rozšírenie spoplatnenej siete o ďalšie cesty prvej triedy. Zrušenie týchto úloh ministerstvo dopravy zdôvodnilo tým, že prípravu zmien zásadne ovplyvnila politická situácia na Slovensku a vyhlásené predčasné parlamentné voľby v marci tohto roka.

"Z uvedeného dôvodu bolo rozhodnuté o zastavení prípravy všetkých zásadnejších zmien v mýtnom systéme, ktoré by mali dopad jednak na rozpočet Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. ako aj na dopravcov," uviedol rezort dopravy. Európska smernica o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami, ktorá bola prijatá 27. septembra 2011, podľa rezortu dopravy predĺžila notifikačný proces v prípade zavedenia alebo zmeny mýtneho systému zo štyroch na šesť mesiacov pred implementáciou. Tomu podlieha aj plánované rozšírenie spoplatnenej siete a zmeny sadzieb mýta. "Samotný projekt zmeny mýtneho systému bude trvať určitý čas, ktorý zatiaľ nie je možné stanoviť a následné povinnosti voči Európskej komisii si vyžadujú ďalších šesť mesiacov," vysvetlilo ministerstvo dopravy.

Odklad projektov

Vláda v stredu zároveň súhlasila o odkladom úlohy, na základe ktorej má rezort dopravy zhodnotiť jestvujúce PPP - Public Private Partnership (verejno-súkromné partnerstvo) projekty s cieľom zefektívniť ďalšiu výstavbu dopravnej infraštruktúry formou PPP. Táto úloha mala pôvodne termín vlani v októbri. Ministerstvo dopravy požiadalo o odklad plnenia úlohy do 29. februára tohto roka, nakoľko v pôvodnom termíne nebol ešte ani jeden PPP projekt daný do prevádzky a nebolo možné ho hodnotiť.

Ministerstvo dopravy v materiáli konštatovalo, že doposiaľ sa zrealizoval jediný z pôvodných troch PPP projektov, a to na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty R1 Nitra - Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice. Tri úseky tejto cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami odovzdala koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. do užívania 28. októbra 201. Ministerstvo dopravy v súčasnosti spracováva informáciu o zhodnotení stavu PPP projektov. Obsahovať by mala prvé skúsenosti s odovzdávaním koncesnej cesty.

Vyberáme pre vás niečo PLUS