Súboje ega a maestrov pilotov – rivality F1 v 80-tych a začiatkom 90-tych rokov
2. 9. 2017, 2:00

Zdroj: PR článok
Elitné preteky a pár vyvolených. Formula 1, jeden z najnebezpečnejších športov na svete, motoristické preteky, už zažila mnoho príbehov.
Odhodlanosť, húževnatosť a chuť vyhrávať boli základnými „prísadami“ k ceste k titulu. Osemdesiate a deväťdesiate roky boli plné výnimočných rivalít, v ktorých sa bili egá a výnimočné pilotské schopnosti. Žiaľ, aj tu si smrť vybrala svoju daň – v Imole vyhasol život legendárneho Ayrtona Sennu, Gilles Villeneuve neprežil haváriu v Spa. Dnes dvíhajú zo sedačky súboje Hamiltona s Vettelom, ktoré si môžete vychutnať už tento víkend na Veľkej cena Talianska na legendárnom okruhu v Monze (live na Sport1 a Sport2) .
Kde sa dvaja bijú, tretí vyhráva
Alan Jones a Carlos Reutemann, kolegovia v tíme Willimas, ktorí v roku 1980 ovládli Pohár konštruktérov s náskokom priepastných 120 bodov. Všetko to však skomplikoval Argentínčan Reutemann hneď v druhých pretekoch nasledujúcej sezóny po ich spoločnom úspechu. Na Veľkej cene Brazílie odmietol napriek tímovej dohode prepustiť víťazstvo svojmu austrálskemu kolegovi. Odvtedy zúril na trati medzi nimi neúprosný boj o každý meter. Výsledkom bolo, že si navzájom pobrali body a z titulu sa napokon tešil Nelson Piquet na Brabhame.
Tragický koniec vo Ferrari
Rivalitu medzi Gillesom Villeneuve a Didierom Pironim ukončila až smrteľná nehoda Kanaďana Villeneuva. Po tretích pretekoch sezóny 1982 bol rozzúrený po tom, čo Pironi porušil tímový poriadok a prišiel si v San Marine po víťazstvo. Villeneuve sa zaprisahal, že s kolegom vo Ferrari už nikdy neprehovorí. A za tragických okolností to aj splnil, keďže v ďalších pretekoch v Belgicku Kanaďan zahynul. Villeneuve, mimochodom otec budúceho šampióna a rivala M. Schumachera Jacquesa, sa v kvalifikácií snažil za každú cenu zajazdiť rýchlejšie kolo ako Didier Pironi.
Súperi na život a na smrť
Najskôr boli Ayrton Senna a Alain Prost štyri roky súpermi v rôznych tímoch – Prost jazdil za McLaren, Senna za stajne Toleman a Lotus. Vrchol ich rivality nastal v sezóne 1988, keď Brazílčan prestúpil k Prostovi do McLarenu a zo súperov boli tímoví kolegovia. Pre porovnanie, to je ako keby dnes odišiel Hamilton do Ferrari, alebo Vettel k Mercedesu. Ich vzťah bol búrlivý, čo sa prejavilo už v druhých pretekoch sezóny Veľkej cene San Marína. Senna ignoroval dohodu pred pretekmi o nepredbiehaní po prvej zákrute. Šampionát skončil napokon triumfom menej skúseného Sennu, ktorý si robil zálusk aj na obhajobu titulu. V napätom ročníku 1989 rozhodla kolízia na Veľkej cene Japonska, keď v priamom súboji o majstrovský titul prišlo k zrážke. Prost musel odstúpiť, Senna bol za ňu dodatočne diskvalifikovaný. Titul si prinavrátil Prost. Francúzovi dva roky so Sennom stačili a stal sa pilotom Ferrari. No proti Sennovi v ďalších dvoch rokoch ťahal za kratší koniec. V ročníku 1993 sa karta obrátila – Senna v slabšom Mclarene na Prosta nestačil. Francúz Post hneď po sezóne ohlásil koniec kariéry a na jeho miesto prišiel práve Brazílčan Senna. Iróniou osudu bolo, že práve po fatálnej havárii v Imole. v tomto rýchlom monoposte, našiel Avrton Senna smrť.
Ohrozený Prost
Nigel Mansell sa stal rýchlo obľúbencom fanúšikov Ferrari. Ale, príchod Alaina Prosta v roku 1990 do tímu priniesol napätie. Brit Mansell sa domnieval, že Prost mal k dispozícií lepšie vybavený monopost a dokonca v polovici roka oznámil odchod do dôchodku. Mansell tiež zablokoval Prosta na Veľkej cene Portugalska a vážne ohrozil jeho pokračovanie. Mansell napokon skončil s kariérou v roku 1992, keď získal titul s Williamsom. V ďalšej sezóne mal byť jeho kolegom totiž opäť Prost.
PR článok