Lietadlá typu Jak-42: V únii nesmeli lietať!
9. 9. 2011, 11:30 (aktualizované: 10. 7. 2024, 22:05)

Zdroj: ČTK
Lietadlo Jak-42, v ktorom tragicky zahynul Pavol Demitra, bolo podľa revízneho technika v stopercentnom stave. Jeho majiteľ, spoločnosť Yak Service, však mala zákaz lietať vo vzdušnom priestore Európskej únie. Objavili sa aj špekulácie o nekvalitnom palive.
Revízny technik Nikolaj Gutynin zo spoločnosti Tulpar Technik rezolútne vyhlásil, že s Demitrovým lietadlom bolo všetko v poriadku. Podľa servera lifenews.ru to bol práve on, kto len pred tromi týždňami pracoval na technickej prehliadke Jaku-42. Všetko však mohlo byť inak. Spoločnosť Yak Service, ktorá lietadlo prevádzkovala, mala zákaz lietať do Európskej únie.
Tieto zákazy sa zväčša ukladajú spoločnostiam, ktorých bezpečnostné a údržbové postupy nie sú v súlade so západnými štandardmi. Prečo si prestížny klub KHL Lokomotiv Jaroslavľ vybral práve takúto firmu, zatiaľ nie je jasné.
Navyše toto konkrétne lietadlo by do EÚ nemohlo letieť ani pod vlajkou inej spoločnosti. Chýbalo mu niekoľko predpísaných prístrojov. Ruský letecký úrad predbežne zakázal lety všetkých lietadiel Jak-42, kým vyšetrovacia komisia nevylúči konštrukčnú chybu ako príčinu havárie. Vyšetrovanie by nemuselo trvať dlho, pátrači už včera našli obe čierne skrinky.
Zlé palivo?
Rôzne zdroje včera spomínali aj možnosť, že nekvalitné palivo spôsobilo vysadenie jedného alebo viacerých motorov v kritickej chvíli. Túto možnosť však experti považujú za málo pravdepodobnú.
Šíria sa však informácie, že stroj na vzletovú dráhu nevstúpil na jej začiatku, ale zhruba päťsto metrov za ním. Pilot tak nemal k dispozícii celú dráhu, čo by mohlo vysvetľovať, prečo ju prebehol a vzlietol až z poľa. Viac iste odhalia dve čierne skrinky z lietadla, ktoré sa vyšetrovateľom už podarilo včera nájsť.