Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Oscarová legenda na Slovensku: Jeho kostýmy ste obdivovali aj vy

Svetoznámy kostýmový výtvarník Theodor Pištěk (82) si prevzal cenu na Medzinárodnom filmovom festivale v Bratislave.

Zdroj: Plus JEDEN Deň/Július Dubravay

Reklama

V utorok si dokonale upravený svetoznámy kostýmový výtvarník Theodor Pištěk (82) prevzal cenu na Medzinárodnom filmovom festivale v Bratislave. Ocenenie mu udelili za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii.

Celosvetovo uznávaný kostýmový výtvarník Theodor Pištěk spolupracoval na filmoch ako Amadeus, Valmont či Ľud verzus Larry Flynt. Za Amadea dokonca v roku 1985 dostal americkú filmovú cenu Oscar. Pre Plus JEDEN DEŇ poskytol exkluzívny rozhovor.

Pán Pištěk, každý človek vo svojej práci časom získa nejaké pracovné deformácie. Ak ich máte, ako sa prejavujú?

Tak to viete, že ich mám, tomu sa nevyhnete. Možno si viac všímam estetiku a to ako sú ľudia oblečení. Som na to dokonca veľmi citlivý. Dokonca som rozčúlený, keď si niekto dovolí prísť po vyznamenanie na Hrad a oblečie si tepláky (pozn.red. narážka na režiséra Roberta Sedláčka, ktorý si od českého prezidenta Miloša Zemana prišiel prevziať štátne vyznamenanie vo flisovej bunde), to ja by som ho odtiaľ okamžite vyhodil. To je doslova absurdné. Neviem čo tým tí ľudia chcú povedať, čo chcú demonštrovať, alebo sú iba hlupáci? Fakt neviem..

Zdroj: Plus JEDEN Deň/Július Dubravay

Svetoznámy kostýmový výtvarník Theodor Pištěk (82)si prevzal cenu na Medzinárodnom filmovom festivale v Bratislave.


FOTO: Plus JEDEN Deň/Julius Dubravay

Je jasné, že pravou rukou režiséra je kameraman, ale kto je pravou rukou človeka zodpovedného za filmové kostýmy?

V mojej profesii tých rúk musíte mať niekoľko. Ale mojou dlhoročnou hlavnou asistentkou bola Zuzanka Máchová a tá za mňa robila veci, ktoré som ja schopný robiť nebol. Ja totiž pre povolanie kostýmového výtvarníka nemám žiadnu profesnú prípravu. Ja neviem aká metráž šiat je potrebná, ako má byť zapnutý korzet a tak ďalej. Musíte mať veľa kostymérok a kostymérov, ktorí vám sú v prvom rade oddaní a ktorým naozaj záleží na tom, ako ten film bude vyzerať.

Máte za sebou viac ako sto filmov. Kto vám počas vašej kariéry hádzal najviac polien pod nohy a komplikoval vám pracovný život?

Popravde, ja som si život nikdy komplikovať nenechal. Ale najviac som tie polená pod nohami cítil za červených čias. Vtedajší dramaturg štúdií na Barrandove Ludvík Toman ma neviem prečo nemal rád a tlačil na režisérov, aby ma jednoducho neobsadzovali. Ale to bolo asi také najväčšie príkorie, ktorého sa mi dostalo. Tiež však bolo niekedy ťažké presvedčiť herca, že kostým, ktorý som navrhol je dobrý. To bola priam až práca pre diplomata. Ale vždy sa mi nakoniec podarilo zvíťaziť. (úsmev)

Ktorý z filmov, na ktorých ste robili bol pre vás najťažší?

Určite Ľud verzus Larry Flynt z roku 1996, ktorý točil Miloš Forman. Je o živote zakladateľa pornočasopisu Hustler. Viete, ten film sa odohráva v rozmedzí 60. až 90. rokov v Amerike, takže je tam veľa časových úsekov, strašný mix rôznych sociálnych vrstiev ľudí, veľa amerických štátov a najmä je to história, ktorú si veľa Američanov pamätá. No a ja ako Čech som im ju mal naservírovať. Poviem vám, bola to fuška.

Zdroj: Plus JEDEN Deň/Július Dubravay

Venovanie pre čitateľov denníka Plus JEDEN Deň od svetoznámeho kostýmového výtvarníka Theodora Pištěka.


Venovanie pre čitateľov denníka Plus JEDEN Deň od uznávaného kostýmového výtvarníka Theodora Pištěka.
FOTO: Plus JEDEN Deň/Julius Dubravay

Čo je na vašej práci pre vás samého najunikátnejšie?

Mám veľmi rád jeden konkrétny pocit. A ten prichádza vtedy, keď s režisérom a dajme tomu kameramanom či scenáristom debatujeme o postavách a priestoroch. A ja som po rôznych pripomienkach a debatách prvý človek, ktorý vo svojej hlave vidí ako tie postavy budú vyzerať. To si užívam.

Vyberáme pre vás niečo PLUS