Šéf Jojky: Šeherezády sa nebojím!
24. 1. 2011, 9:34 (aktualizované: 10. 7. 2024, 20:57)

Zdroj: ROBO HOMOLA
Prvý muž televízie JOJ František Borovský (34) pôsobí na jej čele od mája minulého roku. Predtým mal pod palcom programovú divíziu oboch televízií, ktoré nesú logo JOJ. Pre server pluska.sk poskytol exkluzívny rozhovor, v ktorom zhodnotil jesennú programovú štruktúru, konkurenčný súboj s Markízou a opodstatnenosť fungovania verejnoprávnej inštitúcie RTVS.
Jeseň sa niesla v znamení súboja dvoch talentových šou. Ako hodnotíte konkurenčný projekt Talentmánia?
Úprimne povedané, ja by som sa hanbil za projekt akým je Talentmania. Podľa mňa to bolo narýchlo zbúchané, čo aj diváci mohli vidieť v prvých okamihoch tejto šou. Od začiatku nemali absolútne jasno v tom, čo chcú vysielať. Najskôr to bol nejaký skoro týždenný maratón, potom odrazu do toho pribudli soboty. To znamená, že nejaký koncept ako taký, daného formátu nie je a čudoval by som sa, keby to nejaká televízia mimo Slovenska a Čiech vysielala, pretože si neviem predstaviť, čo by vlastne kúpili. Nehovoriac o tom, že nielenže to bol okopírovaný Got Talent, ale boli tam okopírované aj prvky z iných televíznych šou, a to je z môjho pohľadu absolútna hanba nakoľko sa bavíme o projekte za milióny eur.
Kto stojí za konečným rozhodnutím pustiť danú šou na obraz?
Samozrejme pokiaľ nepoviem, že tento formát ideme vyrábať, tak nemá šancu dostať sa na televíznu obrazovku. Mňa baví prijať rozhodnutie, povedať, že toto ideme robiť a stáť si za tým a zobrať všetky následky daného konania.
Priblížte nám, ako to funguje v praxi.
Príklad Farmár. Ak vidíte, že tá šou funguje vo všetkých krajinách, v ktorých bola vysielaná, tak nie je dôvod, aby nefungovala aj na Slovensku. Musíte si ale povedať, aký je slovenský divák. My mu nemôžeme priniesť to, čo urobili na RTL, leto tá nemecká verzia je z môjho pohľadu taký Senzi Senzus a Drišľak, a to už je aj pre mňa trošku cez... Sme síce vidiecky národ ale tajomstvo tejto šou podľa mňa spočívalo aj v tom, že to pozeral človek, ktorý žije nielen na vidieku ale aj mestskí ľudia, ktorí nechápavo sledovali, čo vidia na obrazovke.
Prekvapil vás úspech Kleopatry?
Martinka ako taká nebola od začiatku považovaná za favoritku tejto šou, pretože z fotografií a niekoľkých rozhovorov sa to ani nedá, hoci chápete, že niečo potenciálne sa v tom človeku skrýva. Nikomu v živote nenapadlo, že ona príde na farmu s dcérou vo flitrovanej blúzke a bude tam kritizovať všetko a všetkých. Jej stačili na všetkú tú slávu štyri minúty na obrazovke v jednej časti.
Nova a Markíza stavila v jarnej programovej štruktúre na jeden projekt, a tým je SuperStar. Chcete ísť opačným smerom a vyskladať proti konkurencii viacero menších projektov?
Primárne nám ide v tejto chvíli o nedeľu. Oni majú vtedy SuperStar a my Šéfku, čo je logické. Dôležité je ponechať a rozvíjať aj naše ďalšie stabilné piliere v programe. Šéfka bude začiatok toho slotu, do ktorého ešte do konca júna pribudnú ďalšie programy.
Čo očakávate od projektu Šéfka? Neobávate sa toho, ako príjme Noru Mojsejovú český divák?
Český divák už prijal Noru Mojsejovú v prvom vysielaní „Čápi s mákem“ ( u nás pod názvom Kapor na torte, pozn. red.). Jej mediálne výstupy boli prijaté s veľkou pozornosťou, či už sa bavíme o talk šou Jana Krausa alebo „Topstar magazíne“ na Prime. Čiže ona až tak neznáma v Čechách nie je. Ona má rada kameru, a okamihy keď môže hovoriť svoj názor :-)
Aké čísla od tejto šou očakávate?
Mne úplne stačí, ak sa schladí očakávanie Markízy a Novy ohľadom čísel sledovanosti SuperStar. My nejdeme do tejto hry, že ich chceme poraziť, a to nebol prípad ani jesene. My chceme ukrojiť ten svoj koláč, ktorý potrebujeme a všetko nad tým je príjemný bonus.
Čo sa stalo so šou Chutíš mi? Prečo ste ju odsunuli?
"Chutíš mi" sa ďalej pripravuje. Zmeny nastali kvôli tomu, že tento formát mal slúžiť ako kontraprogram proti telenovele Tisíc a jedna noc, ktorú pôvodne Markíza plánovala nasadiť podvečer. Napokon sa to zmenilo a v Záhorskej ju presunuli na ôsmu hodinu a práve vtedy to prestalo mať zmysel odvysielať a už vôbec nie v januári. Rozhodli sme sa to zaradiť do vysielania vo februári s nástupom novej sezóny.
Kedy spustíte druhú sériu Kapra na torte? Čo ostatné šou?
Kapor na torte sa vráti do vysielania na začiatku marca. Máme už oslovených aj ľudí, náš "dream team" (tí, ktorých si televízia vybrala ako potenciálne vhodných, pozn. red.), ale bližšie sa k tomu ešte nevyjadríme. Okrem Kapra sa vráti druhá séria seriálu Keby bolo Keby a nový seriál Doktor Ľudsky. Všetky tieto tituly sa uvedú začiatkom marca. Projekt Farmár hľadá ženu pôjde s vysokou pravdepodobnosťou na jeseň tak, ako sme to pôvodne aj plánovali. Okrem toho chystáme ďalšiu zaujímavú šou, ale je predčasné o nej rozprávať. Adepti, ktorí sa tam majú zjaviť, vyzerajú veľmi nádejne.
Rátate s pokračovaním Česko Slovensko má talent?
Česko Slovensko má talent sa vráti na jeseň. My sme potvrdili náš záujem o pokračovanie Talentu. Chceme tam urobiť nejaké korekcie. Pokiaľ ide o moderátorské a porotcovské miesta, tak všetky tieto veci sú predmetom debaty, ktoré teraz prebiehajú, ale v zásade nechceme meniť nič, čo fungovalo a bolo úspešné.
Máte ešte záujem o X Factor?
X- Factor ja naďalej súčasťou nášho dealu so spoločnosťou Freemantle a my si ho takpovediac vytiahneme z klobúka v správnom čase.
Bojíte sa telenovely Tisíc a jedna noc?
Túto telenovelu som vnímal aj v iných krajinách, kde ju vysielali. Vedel som, ako funguje. Na Štedrý deň dosiahla Martinka - Popoluška z Turca 16 % rating a týždeň predtým dosiahne 50 % podielu na trhu s mamou, držiac pivo a odpovedá na otázky a my sa potom čo čudujeme, že Tisíc a jedna noc má takéto čísla sledovanosti?
Má tento precedens pre vás nejaké ponaučenie?
Pre mňa je najfascinúcejšie to, že tým pádom z môjho pohľadu padla debata o tom, že Jojka vysiela menej kvalitný program ako Markíza. Vysielanie telenovely o dvadsiatej, to prekonalo úplne všetko. Vysielame len to, čo chce divák pozerať. Chcete viac telenoviel? Budete ich mať. Chcete viac Martiniek z Turca? Na Slovensku žije viac ako 5 milionov obyvateľov a ešte nie všetci boli v televízii :-)
Plánuje Jojka rozbehnúť na Slovensku po seriáloch aj kinematografiu?
Keby som sedel napríklad na balíku 5 miliárd českých korún ako Nova, tak by som natočil film aj o vás. Komerčné televízie na Slovensku nemajú v tejto chvíli na to, aby takýmto spôsobom vstupovali do projektov. Na to má štát, ale žiaľbohu zmluva so štátom a celých 12 miliónov eur sa použilo na tie veci, ktoré ste vidíteli respektíve nevideli. A vo väčšine je to niečo, čo by som nenasadil pri všetkej úcte ani na JOJ Mínus, keby existovala.
Ako vnímate úspechy Jojky a Markízy? V čom tkvejú?
Najpodstatnejším faktorom úspechu aj Markízy je pre mňa v tomto období absolútna nemohúcnosť Slovenskej televízie, ktorá ako jediná by dokázala zobrať čísla sledovanosti u vidieckeho diváka práve Markíze, keďže tam majú rovnaké pokrytie, kde my nie sme a nebudeme dovtedy, kým digitalizácia nebude v plnej sile. A tým, že STV je z pohľadu čísel sledovanosti absolútne zbytočná televízia, tak Markíza môže udržiavať náskok.
Dá sa to zmeniť?
Ak si vezmem výsledky sledovanosti v mestách alebo u divákov ktorí sledujú televíziu vďaka káblovej televízii, tak tie čísla sledovanosti sú v podstate veľmi blízko Markízy. V tej chvíli už nejde, či ich prekonáte, či bude mať Jojka 29 % a Markíza 28%, to je úplne jedno. Tam je pre nás dôležitá tá výhoda, že sa zrovnajú príjmy oboch televízií. Potom je to už o tom, kto dokáže generovať lepší program za menej peňazí. Myslím si, že v tejto chvíli dokážeme produkovať za menej peňazí ako Markíza. A ak si ponecháme túto výhodu, tak je to najlepšia zbraň, s ktorou môžem ísť proti Markíze, pretože tá je v nákladoch úplne niekde inde, než naša televízia.