Oľga Belešová nikdy nemala vyslovene nadváhu ani prejedanie nebolo jej problémom, napriek tomu posledné roky nebola so sebou spokojná: „S pribúdajúcim vekom sa mi začal ukladať tuk tam, kde nikdy predtým. Vždy som sa pýšila štíhlym pásom a vyformovanými plecami, všetci si mysleli, koľko cvičím, pritom ja som nikdy nechodila do posilňovne. Ak som aj trochu pribrala, tak len do oblasti stehien. No zrazu som okolo drieku mala slušnú pneumatiku, celá som si pripadala mohutná, nafúknutá a nevedela som to zmeniť.“

Spoznaj svoje telo

Herečka to riešila rôznymi diétami, jedla päť malých jedál denne, vynechala chlieb, ryžu, zemiaky, sladkosti. „Síce som čosi schudla, ale veľmi rýchlo som to nabrala späť,“ priznáva. No potom sa vďaka televíznej relácii pre seniorov, ktorú v RTVS moderuje už druhý rok, dostala k nutričnej poradkyni Kataríne Grich a podľa jej slov jej to zmenilo život.

Triky slovenskej herečky: Vďaka tejto diéte budete veľmi spokojné
Zdroj: Michal Šebeňa

Oľga si svedomito pripravuje celodennú stravu a vedie si denníky o stravovaní, aby zistila, kde robí chyby, a naučila sa im vyhýbat. Vraj to vôbec nie je zátaž, ale zábava.

„Témou relácie boli cukry a Katka tak pútavo rozprávala, ako to v našom tele funguje, že ma to začalo zaujímať nad rámec nakrúcania. Rozhodla som sa vyskúšať program metabolic balance. Katka totiž prišla, aspoň pre mňa, s prevratnými informáciami, že jesť budem iba tri razy denne, upravené množstvo, no môžem jesť všetko – aj chlieb, aj šľahačku, ovocie spolu so zeleninou až do deviatej večer. Len treba vedieť, ako to v tele funguje.“

Diéta z krvi

Oľge sa páčilo aj to, že ju najprv poslala na odber krvi. „Skúmali mi tridsaťpäť parametrov. Mala som trochu zvýšený cholesterol, čo mi lekári hovorili už predtým, ale nič s tým nerobili. Katka na základe výsledkov a osobného pohovoru vypracovala pre mňa stravovací program a za dva týždne som schudla päť kíl. A postupne ďalších päť, ani neviem ako.“

Potešenie z jedla

Tesne predtým, než Oľga začala s metabolic balance, oslovila kvôli chudnutiu Zoru Czoborovú, ktorá jej dala svoje dévedéčko, aby cvičila. „Katka mi, naopak, cvičiť zakázala. Na začiatku programu sa totiž telo detoxikuje, čo je samo osebe veľká záťaž. Naozaj som sa vtedy cítila unavená, bolievala ma hlava. No potom to všetko zmizlo, aj pocit nafúknutého brucha, perfektne mi funguje zažívanie, dokonca ma prestali bolieť kĺby a vrátila sa mi energia. Takže teraz sa s radosťou vrhnem na Zoricino cvičenie.“

Triky slovenskej herečky: Vďaka tejto diéte budete veľmi spokojné
Zdroj: Michal Šebeňa

Oľga dochádza na konzultácie za Katarínou Grich každé dva týždne. Pod jej vedením vraj kilá miznú, ani nevie ako.

Oľga nezmenila len stravu, ale aj spôsob nakupovania, varenia, myslenie… Jedlo na celý deň si chystá dopredu a nosí ho v škatuľkách: „Keď vidím, čo ľudia nakupujú, nechcem sa k tomu vrátiť. Koľkokrát sa človek napcháva bezmyšlienkovito, je nie preto, lebo je hladný, ale chce niečo oddialiť. Aj ja som to robila, no dnes sa napijem vody a premýšľam, čo budem jesť ďalší deň, a teším sa na to, ako si to nachystám. A hoci sa zdá, že sú to malé porcie, po celý deň som sýta a môžem jesť všetko, čo mám rada.“

O čo ide?

Metabolic balance, pomocou ktorého v Česku chudla napríklad Eva Holubová, Ivana Chýlková či Jan Kraus, je program na úpravu metabolizmu podľa biochémie potravín. Na základe krvného rozboru a osobného pohovoru zostaví výživový poradca individuálny výživový plán na konkrétneho človeka, aby jedol potraviny, ktoré mu prospievajú, no zároveň mu aj chutia.

Naučí ho nielen to, čo má jesť, ale aj ako správne jesť. Zmena je postupná. Program má niekoľko fáz, v prípravnej sa zažívací trakt vyprázdni napríklad pomocou horkej soli a dva nasledujúce dni sa je iba jednozložková strava, teda iba ryža, ovocie, zelenina alebo zemiaky. Po dvoch prípravných dňoch sa prejde na normálne jedlo, ktoré sa zostavuje zo zoznamu vhodných potravín tak, aby obsahovalo všetko, čo telo potrebuje, aby človek necítil hlad a bol v psychickej pohode.

Základné pravidlá metabolic balance

– Jedzte tri jedlá denne.

– Medzi jedlami si urobte päť- až sedemhodinovú prestávku.

– Nejedzte po 21. hodine.

– Každé jedlo začnite jedným až dvoma hltmi bielkovín.

– Počas jedného jedla jedzte len jeden druh bielkoviny.

– Pite skôr, než vysmädnete, vodu si rozdeľte rovnomerne na celý deň.

– Pite nesýtenú vodu. Kávu a čaj pite len k jedlu.

– Denne zjedzte jedno jablko, zásobí vás vitamínmi, minerálmi, vlákninou.