Havária lietadla na Zlatých pieskoch: Hammelovi ZACHRÁNIL život ALKOHOL! Hrozivé sekundy ľudí
29. 7. 2024, 9:00 (aktualizované: 5. 2. 2025, 11:30)
Tragédia, aká u nás nemala obdobu. Prírodné kúpalisko Zlaté piesky sa 28. júla 1976 premenilo na miesto obrovskej tragédie. Zrútilo sa tam vtedy lietadlo, ktoré letelo z Prahy do Bratislavy. Sedieť v ňom mal aj spevák Pavol Hammel a vďaka vyššiemu osudu sa druhýkrát narodil.
Zdroj: Maroš Herz
Zdroj: TASR
Zdroj: TASR
Galéria k článku
Do jazera Zlaté piesky v Bratislave 28. júla 1976 spadlo štvormotorové turbovrtuľové lietadlo sovietskej výroby Iľjušin Il-18B, ktoré letelo z Prahy. Pri nehode zahynulo 76 zo 79 cestujúcich a členov posádky. Ide o najtragickejšiu leteckú nehodu Československých aerolínií (ČSA) na území Česko-slovenska. Včera od tejto tragédie uplynulo 48 rokov.
Zdroj: TASR
Katastrofu prežili traja, ktorí sedeli v zadnej časti lietadla.
Kapitánom bol skúsený pilot Svatoslav Rosa z Ostravy. Stroj bol v prevádzke šestnásť rokov. Lietadlo dostalo o 9.29 hod. povolenie pristáť. Inštrukcie pre priblíženie prišli o 9.35 hod. Problém nastal, keď sa ukázalo, že je lietadlo o 300 metrov vyššie, než predpokladal dispečer. Posádka začala prudko klesať – rýchlejšie, než bolo povolené. Stroj zostupoval o 22 m/s namiesto povolených 15 m/s a dosiahol rýchlosť 435 km/hod. Nasledovala séria ďalších technických chýb, pri ktorých jeden z členov posádky omylom vypol motor. Druhý sa zasa pre vysokú rýchlosť vypol automaticky a nasledoval náraz. Iľjušin sa o 9. hodine, 37. minúte a 30. sekunde zrútil do jazera Zlaté piesky.
"V okamihu, keď ešte lietadlo nemalo dostatočnú výšku ani rýchlosť, sa palubný mechanik rozhodol z nepochopiteľných dôvodov nasadiť vypnutý štvrtý motor. Listy vrtule vyvolali odpor vzduchu a lietadlo spadlo," povedal dávnejšie pre TASR David Púchovský, autor knihy Katastrofa letu 001 na Zlatých Pieskoch.
Zdroj: wikipedia
Lietadlo IL-18B OK-NAB vo farbách ČSA Išlo o 84 miestne, štvormotorové turbovrtuľové lietadlo sovietskej výroby. Do flotily ČSA bolo zaradené v januári 1960.
Po náraze na hladinu sa trup lietadla zlomil, nad hladinou zostala trčať zadná časť aj so smerovým kormidlom. K jazeru nebol dobrý prístup, obklopovalo ho kukuričné pole. Záchranárom preto trvalo dlhšie, kým sa dostali k vraku a niekomu z preživších mohli pomôcť. Žiaľ, zachránili iba tri osoby zo 79 ľudí na palube. Podľa svedkov mnohí ľudia zahynuli následkom utopenia, resp. otravy leteckým palivom a nie samotného pádu. Do vody uniklo asi 6 500 kilogramov leteckého benzínu a na Zlaté piesky nemala verejnosť prístup ani v nasledujúcom roku 1977.
Zdroj: Maroš Herz
Hammel sa vyfotil aj pri troskách v priestoroch bratislavského Dopravného múzea, kde boli vystavené trosky a predmety z lietadla, ktoré sa podarilo vyloviť.
V lietadle mal sedieť aj spevák Pavol Hammel. Ten mal ale krušnú noc. Oslavovalo sa a pilo. V to osudné ráno bolo v hale pražského letiska nedýchateľne. Zmorený spevák tam po bujarom mejdane spal ako batoľa. Párty z predchádzajúceho dňa mala až také grády, že ho neprebudilo ani päť výzive k „odbavenu letu” ČSA 001 na linke Praha – Bratislava, s pravidelnou dobou odletu v 8:52.
,,Prišiel som po preflámovanej noci na letisko, dal som si ešte niečo pod zub a zaspal som. Keď som sa zobudil, lietadlo už bolo vo vzduchu. Rozčuľoval som sa, že som nepočul ani poslednú výzvu,“ zaspomínal na osudné chvíle pre Nový Čas Hammel. Keď sa na letisku v Prahe dozvedel, že lietadlo spadlo, bol v šoku, no potom pocítil obrovskú úľavu. Pokojne sa tak dá povedať, že život mu zachránil mejdan, kde alkohol tiekol potokom. Napriek tragédii sa nebál nastúpiť na najbližší let do Bratislavy. „Nejako som sa domov dostať musel.” Hammel sa vyfotil aj pri troskách v priestoroch bratislavského Dopravného múzea, kde boli vystavené trosky a predmety z lietadla, ktoré sa podarilo vyloviť.