ZSSK hazarduje s cestujúcimi: Rušňovodiči tu nechcú jazdiť, boja sa o vlastnú bezpečnosť
30. 11. 2022, 16:16

Zdroj: ns
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zavádza od nového grafikonu vlakovej dopravy (GVD) tzv. „SVS – Samoobslužný výpravný systém“, ktorý dostane po novom zelenú aj na ďalšej trati 116 Trnava – Senica – Kúty, prepájajúcej Záhorie s trnavským regiónom. SVS už funguje aj na iných tratiach, avšak na tejto vyvoláva mnoho otáznikov týkajúcich sa bezpečnosti.
Na trati zavádzajú samoobslužný výpravný systém, cestujúci musia kupovať lístky online alebo cez sms.
Trať medzi Trnavou a Kútmi, ktorá dostala medzi železničiarmi pomenovanie „hrbatá“, má problémov v dôraze na bezpečnosť cestujúcich hneď niekoľko. Trať je jednokoľajná, ale zato elektrifikovaná. Tento krok zo strany ZSSK je zvláštny, pretože na tratiach, kde jazdia veľké súpravy, sa nezvykne zavádzať SVS.
V súčasnosti na trati jazdia elektrické lokomotívy s dvoma vozňami – prítomnosť sprievodcu je pre cestujúcich potrebná, pretože viaceré zastávky na trati nie sú obslúžené pokladňou. Navyše im ochotne poradí v otázkach spojenia, prípojov, v prípade meškania poradí s prestupmi. V prípade nehody je vlakový personál (sprievodca, vlakvedúci) profesionálne vyškolený, aby pomohol cestujúcim a zachránil ich životy, prípadne aj samotného rušňovodiča, ktorý riadi stotonový kolos vlakovej súpravy.
ZSSK navrhuje po zmene grafikonu vlakovej dopravy (GVD) od 11. 12. 2022 stiahnuť z tejto trate sprievodcov. Cestujúci by sa tak mali pripraviť na to, že cestovné lístky si musia kúpiť vopred na miestach, kde na to doteraz možno neboli zvyknutí, a to online či cez aplikáciu, ktorá má problémy a niekedy nefunguje správne. Možností, ako si kúpiť lístky, je hneď niekoľko. Tou najjednoduchšou je kúpa CL cez mobilnú aplikáciu ZSSK, ďalšou možnosťou je kúpiť lístok cez webstránku dopravcu. V ponuke je aj možnosť kúpy SMS lístka, ktorý je však pre krátke trasy predražený. Za 20-minútovú jazdu zaplatíte 1,30 €, pričom lístok u sprievodcu vo vlaku by vás vyšiel len na 0,50 €.
Samoobslužný výpravný systém už na viacerých tratiach funguje
Na Slovensku sme so zavedením SVS už takmer dekádu zvyknutí na tratiach tatranských elektrických železníc (TEŽ) a zubačke (OŽ) pod Tatrami, ale aj na viacerých iných tratiach. Posledné roky zaviedla ZSSK tento systém medzi Humenným a Stakčínom, Humenným a Medzilaborcami, Prešovom a Bardejovom, Košicami a Moldavou nad Bodvou, Lučencom a Utekáčom, Zvolenom a Šahami, Levicami a Štúrovom, ďalej medzi Zlatými Moravcami a Úľanmi nad Žitavou či na severe Slovenska medzi Čadcou a Makovom, Žilinou a Rajcom a taktiež medzi Trenčianskou Teplou a Hornom Srní. Na všetkých spomenutých tratiach však jazdia malé vlakové súpravy, nie vlak s klasickým veľkým rušňom. V susednom Česku pritom takéto trate mali zavedené, avšak zistili, že sťažnosti cestujúcich boli opodstatnené, a tak upustili od tohto systému a vrátili naspäť sprievodcov do vlakov.
Na trati nie je na viacerých úsekoch signál, argumentácia ZSSK je alibistická
Cestujúci, ktorí tu jazdia pravidelne, si všimnú, že niekoľkokrát im signál počas cesty vypadne, hlavne v okolí Bukovej, pri Hlbokej. Problém nastáva aj v Jablonickom tuneli, ktorý ma necelý kilometer a v ktorom zaručene signál nenájdete, čo by mohlo mať v prípade nehody fatálne následky. Ak tu vlak núdzovo zastaví alebo sa čokoľvek iné stane, nastáva problém, lebo signál je mizivý. V takýchto prípadoch je dôležitý sprievodca, avšak ak sprevádzajúci personál vo vlaku bude chýbať, tak šanca na prežitie či pomoc klesá o polovicu. „Nehovoriac o tom, ak by sa nedajbože niečo stalo v tuneli, kto usmerní cestujúcich s evakuáciou, naozaj chcú toto nechať železnice len na rušňovodiča?“ pýta sa nespokojný občan Patrik.
Argumentácia ZSSK je však opačná: „Zamestnanci aj rušňovodiči, ktorí sú v našich vlakoch (aj v tých so SVS), sú na prípady mimoriadností či iných nehodových udalostí školení. Ani sprievodca vo vlaku nenahrádza mobil a signál. Trať Trnava – Kúty patrí medzi trate s diaľkovo obsluhovaným zabezpečovacím zariadením a tunel, ktorý sa na uvedenom úseku trate nachádza, je vybavený telefónom,“ argumentuje Tomáš Kováč zo ZSSK.
Zastávky neosvetlené, v oblúku, bezpečnosť cestujúcich ZSSK nezaujíma
Zastávka Cerová-Lieskové je typickým príkladom, kde môže dôjsť k nešťastiu, pretože rušňovodič nemusí zo svojej pozície vidieť nastupujúceho cestujúceho, keďže zastávka sa nachádza v oblúku a výprava bez sprievodcu je veľmi náročná –nedá sa to riešiť zrkadlom, pretože môže byť zarosené. V snahe ušetrenia ZSSK zabúda na bezpečnosť zamestnancov, ako aj cestujúcich. Národný dopravca tu ide na hrane porušenia hneď niekoľkých prevádzkových predpisov vlastných, ale aj tých od prevádzkovateľa dráhy ŽSR. Ďalší príklad nebezpečnej zastávky je v Klčovanoch. Zastávka sa nachádza doslova v poli, svetlo žiadne a vlak má byť vypravený iba rušňovodičom.
Vlaky platia občania z daní, objednáva si ich štát prostredníctvom rezortu dopravy, dopravca však zodpovedá za bezpečnosť
Samotní cestujúci a obyvatelia regiónu so zmenou nesúhlasia, obávajú sa o bezpečnosť. Neraz sa totiž vo vlaku stalo, že cestujúci ich obťažovali, ohrozovali alebo boli agresívni a sprievodca im pomohol. „Myslím si, že vlaky sú platené z našich daní, a ak sprievodca vo vlaku nebude, tak si budú pýtať od štátu nižšiu dotáciu na ten vlak? Asi nie a bezpečnosť nás
cestujúcich im je ukradnutá. Bojím sa cestovať nielen nočnými vlakmi, ale aj cez deň, toľko incidentov, čo sa odohralo v tých vlakoch. Neviem si predstaviť, že tu sprievodca nebude. Asi nás chcú z tých vlakov dostať do áut,“ hovorí nespokojný cestujúci Patrik.
Rezort dopravy nezasiahol pri plánoch ZSSK rušiť vlaky bez sprievodcov, nechávajú štátnemu dopravcovi voľnú ruku. ZSSK však vidí v zavedení SVS iba pozitíva. „ZSSK dlhodobo hľadá rôzne možnosti efektívneho vynakladania verejných zdrojov pri poskytovaní služby vo verejnom záujme. Zavádzaním samoobslužného výpravného systému (SVS) prenášame zodpovednosť za cestovanie s platným cestovným lístkom na cestujúceho, zvyšujeme dopravnú efektivitu traťového úseku, zlepšujeme konkurencieschopnosť na trhu a efektívnejšie využívame pracovný čas rušňovodiča a vlakového personálu ZSSK. SVS zavádzame napríklad v prípadoch, že daná trať má vo väčšine vlakov nízku frekvenciu cestujúcich, resp. vysoké percento cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu (BP). Po roku 2018 sme spustili SVS na mnohých ďalších tratiach, od 1. 7. 2022 je súčasťou 17 tratí. ZSSK pre bezpečnosť cestujúcich postupne modernizuje celý vozidlový park, ktorý je vybavený okrem kamerových systémov aj rôznymi bezpečnostnými prvkami.“
Systém samovýpravy bez sprievodcov dáva zelenú špekulantom
Sprievodca neprišiel, neplatili ste. Ak však vo vlaku nebude vôbec, tak prečo si kúpiť lístok, veď revízor tu nebude jazdiť na všetkých vlakoch a každý deň. ZSSK takto bude prichádzať o nemalé finančné prostriedky, ktoré by sprievodca vo vlaku vybral. Navyše vlakmi sa môžu voziť aj neprispôsobivé skupiny cestujúcich, ktorí ich budú znečisťovať a jazdiť nimi zadarmo. „Model SVS je o zodpovednosti cestujúceho. Edukatívny prístup pripravujeme aj na tejto trati, aby si cestujúci zvykli. Naši inšpektori pravidelne kontrolujú aj SVS trate a cestujúcich v týchto vlakoch, ak sa nepreukážu platným CL, riskujú pokutu 50 €,“ hovorí Tomáš Kováč, hovorca ZSSK.