Vždy usmiata a milá čašníčka (36) nezvládla, že prišla o prácu a nevedela, z čoho zaplatí podnájom a stravu, tak sa rozhodla svoj život ukončiť. Pokus o samovraždu našťastie prežila a je v nemocnici. Je to však upozornenie pre nás všetkých, aby sme situáciu, ktorá nastala, nebrali na ľahkú váhu. Nie každý ju totiž zvládne bez problémov, stresujúce situácie prežívame odlišne.

Nie ste sami, využite linku dôvery

Žijeme v stresujúcom období. Takýto typ ohrozenia prežívame ako spoločnosť po prvýkrát. Nemáme skúsenosť z minulosti ako ju riešiť. „Čelíme obavám z infekcie, kvôli ktorej na celom svete zomiera veľa ľudí, reštrikčné opatrenia nás nútia byť v sociálnej izolácii, vzorce, ktoré fungovali ,odrazu fungujú inak, navyše vnímame negatívne ekonomické hrozby a dopady. V médiách aj rozhovoroch dominuje téma koronavírus. Nemôžeme sa čudovať, že sa niekto aj pokúsil o samovraždu,“ povedala pre Plus JEDEN DEŇ prezidentka Slovenskej psychiatrickej spoločnosti Ľubomíra Izáková. Nikto však podľa nej nemusí zostať so svojimi problémami sám. Stačí zavolať na linku dôvery, kde sú odborníci, ktorí poradia. Napríklad bezplatná telefonická Linka dôvery Nezábudka má číslo 0800 800 566 a funguje 24 hodín denne. Existuje aj bezplatná internetová linka dôvery a má mailovú adresu [email protected] Odborníci vám pomôžu nájsť riešenie zo zdanlivo bezvýchodiskovej situácie.

Prezidentka Slovenskej psychiatrickej spoločnosti Ľubomíra Izáková.
Prezidentka Slovenskej psychiatrickej spoločnosti Ľubomíra Izáková.
Zdroj: VALERIAZACHAROVA

„Aj v týchto dňoch fungujú psychiatrické ambulancie, preto pri závažných ťažkostiach, ako sú samovražedné myšlienky, je možné obrátiť sa aj na psychiatra,“ pripomína Izáková. 

Otočte situáciu vo svoj prospech

Čo teda robiť, aby sme stav, v akom sme nikdy v živote neboli, dokázali otočiť vo svoj prospech?  „Na zvládnutie takéhoto stresu odporúčam tráviť menej času na sociálnych sieťach a sledovaním správ o šírení vírusu,“ šokuje Kamila Urban z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie Slovenskej akadémie vied. Podľa nej priznanie si, že má táto situácia na naše prežívanie negatívny vplyv, je základným predpokladom jej zvládnutia a tiež aktivity, ktoré nás tešia.

Odolnosť voči stresu sa podľa Zelinu dá na trénovať.
Odolnosť voči stresu sa podľa Zelinu dá na trénovať.
Zdroj: MATEJ KALINA

Podľa psychológa Mirona Zelinu je teraz veľa Slovákov zúfalých. Kumuluje sa totiž strach z nákazy, strach o rodičov či starých rodičov a tiež strach o existenciu. To je veľký nápor a nie každý je rovnako silný. Odolnosť voči stresu sa však podľa Zelinu dá trénovať, a to aj v tejto situácii. „Ak ste sa dostali do podobnej  krízy, ako čašníčka, ktorá sa pokúsila o samovraždu, pozrite sa na to čisto rozumovo. Zoberte papier a spíšte si, aké máte možnosti, či si viete nejako zarobiť, niečo predať a kto vám môže pomôcť a uvidíte, že vám hneď svitne nádej,“ zdôrazňuje psychológ s tým, že pri takomto strese je dôležité zostať aktívny.

Berte to ako príležitosť

Robte niečo, v čom môžete dosiahnuť pokrok, ktorý vidíte, to prináša tak potrebnú radosť. Upracte zásuvky, spravte poriadok vo fotkách, učte sa cudzí jazyk alebo robte čokoľvek, čo vás baví. Najhoršia je totiž nečinnosť a beznádej, po nej nasleduje depresia a aj skratové činy. „Berte to ako príležitosť, naučiť sa niečo, na čo ste doteraz nemali čas, napríklad základné frázy, ktoré potrebujete pri návšteve susedného Rakúska či Maďarska, keď sa hranice znova otvoria, akoby ste našli,“ radí psychológ.

„Situácia okolo koronavírusu u mnohých vzbudzuje pocit bezmocnosti, ktorý je katalyzátorom traumy. Navyše je náš mozog evolučne nastavený tak, že nás začne klamať,“ povedal pre Plus JEDEN DEŇ  psychoterapeut Martin Zikmund. Náš mozog hovorí: nič nemôžem zmeniť, nič nemá zmysel, nič nezmôžem. Dôležité je teraz podľa Zikmunda naučiť sa zaujať zdravý postoj ku krízovým situáciám ako je táto.

Dôležité je teraz podľa Zikmunda naučiť sa zaujať zdravý postoj ku krízovým situáciám ako je táto.
Dôležité je teraz podľa Zikmunda naučiť sa zaujať zdravý postoj ku krízovým situáciám ako je táto.
Zdroj: MONIKA HULOVA

Urobte to takto:

1. Prežite emócie, ktoré máte, teda strach, smútok, ľútosť. To všetko sú v tejto situácii normálne emócie.

2. Ohraničte si sami pre seba súčasnú situáciu: veci, ktoré nemôžete zmeniť, prijmite.

3. Nájdite veci, ktoré zmeniť môžete. Jednou z nich sú vaše pocity.

4. Hľadajte veci, ktoré vám pomôžu cítiť sa lepšie, napríklad prechádzky, cvičenie, meditácia, ktorá je v takýchto situáciách preukázateľne veľmi účinná. Pomôže aj spiritualita, pevný denný režim a dostatok spánku, čo by malo byť niečo medzi 7 a 9 hodinami.

5. Pravidelne prejavujte vďačnosť!

 Na každého zaberá niečo iné, treba vyskúšať. „Podstatné je nenechať koronavírus, aby nás zrazil k zemi, zvlášť, keď nie sme infikovaní,“ dodáva psychoterapeut.

Mohlo by vás zaujímať: