Zákaz parkovania na chodníkoch: Ako sa pripravila Bratislava? Toto si myslia starostovia!
18. 7. 2023, 11:07 (aktualizované: 1. 6. 2024, 15:08)

Onedlho vstúpi do platnosti dlho avizovaná zmena legislatívy, ktorá zakáže parkovanie na chodníku. Najväčšie komplikácie sa očakávajú pochopiteľne v Bratislave. Je hlavné mesto na túto zmenu pripravené? Odpovedajú starostovia mestských častí.
Zdroj: Vladimír Šimíček
Zdroj: Vladimír Kampf
Zdroj: Jaroslav Novák
Galéria k článku
Lamač
Zdroj: MČ Lamač
Starosta MČ Lamač - Igor Polakovič.
Starosta Igor Polakovič: "Zákonnú úpravu, ktorá v minulosti povolila parkovanie na chodníkoch, považujem za anomáliu, ktorá nemá v civilizovanom svete obdobu. Dopady tohto zákona nespočívajú iba v obmedzovaní chodcov, ale aj v poškodzovaní infraštruktúry, keďže obrubníky ani chodníky neboli na účel parkovania stavané. Na jeseň sa po rokoch vraciame do normálu, ktorý vráti chodcom ich priestor. V prípade mestskej časti Bratislava-Lamač máme iba zopár miest, kde je dopravným značením umožnené parkovanie na chodníkoch a tieto miesta zostanú vodičom naďalej k dispozícii. Zároveň postupne vyznačujeme parkovanie na vybraných uliciach a plánujeme rozšíriť parkovacie kapacity tam, kde chýbajú."
Nové Mesto
Zdroj: Jaroslav Novák
Starosta MČ Nové Mesto - Matúš Čupka.
Starosta Matúš Čupka: "Ako Mestská časť Bratislava-Nové Mesto sa zodpovedne pripravujeme na legislatívnu zmenu, ktorá bude znamenať celoplošný zákaz parkovania na chodníkoch. Vo štvrtiach, ktoré budú zaradené do projektu rezidenčného parkovania (PAAS ) sa bude parkovanie riadiť podľa pravidiel celomestskej parkovacej politiky. V častiach, kde nie je v blízkej dobe naplánované zavedenie parkovacej politiky, budeme riešiť legalizáciu parkovania na chodníkoch podľa jednotlivých lokalít s tým, že budeme prihliadať na bezpečnostné limity a technické normy."
Staré Mesto
Zdroj: Pavol Zachar
Starosta MČ Staré Mesto - Matej Vagač.
Starosta Matej Vagač: "Staré Mesto táto problematika výrazne nezasiahne, a to najmä preto, že je parkovanie na veľkej časti územia regulované. Ide o regulované parkovanie v okolí centra. Zároveň máme už rok zaregulovanú zónu SM1 Hlavná stanica - Blumentál mestskou parkovacou politikou, na ktorej fungovanie máme od rezidentov skvelé ohlasy. K nej sa čoskoro pridá spomínaná zóna po BPS - SM0 Centrum - Panenská."
Ružinov
Zdroj: fb Martin Chren
Starosta MČ Ružinov - Martin Chren.
Starosta Martin Chren: "Naša mestská časť sa aktívne pripravuje na spomínanú legislatívnu zmenu. Aj keď úpravu vnímame pozitívne, nie je možné vylúčiť parkovanie na všetkých chodníkoch v rámci mestskej časti. V Ružinove sme na cestách v správe mestskej časti hľadali lokality, kde je možné takéto parkovanie na chodníkoch akceptovať, v niektorých prípadoch (ak je dostatočná šírka vozovky) sa parkovanie presunie priamo na vozovku, v ojedinelých prípadoch je riešením aj kompletné zrušenie chodníka, ktorý sa využije na parkovanie, ak existuje adekvátna náhrada v podobe iného vyhovujúceho chodníka. Veľkú časť územia Nív, ktorá je zaradená v zóne regulovaného parkovania, máme už vyriešenú a tam, kde to bolo nutné, sme parkovanie na chodníkoch priznali. Pre časť Trnávka sme v 1. polroku spracovali samostatnú dopravnú štúdiu, aktuálne sa pripravujú jednotlivé projekty organizácie dopravy na realizáciu. Samotné dopravné značenie plánujeme realizovať v mesiacoch august a september."
Karlova Ves
Zdroj: NORBERT SKALIČAN
Dana Čahojová - starostka Karlovej Vsi.
Starosta Dana Čahojová: "Každé parkovacie miesto, ktoré sa podarí zachrániť, má pre obyvateľov Karlovej Vsi vysokú cenu. Samozrejme myslíme aj na chodcov, ale tam kde je parkovanie na chodníku možné, chceme ho zachovať. Na časti chodníkov je už dopravné značenie hotové, a to predovšetkým v oboch zriadených rezidentských parkovacích zónach, alebo na tých komunikáciách, ktoré boli nedávno zrekonštruované. Tu sa už dopravné značenie, a teda ani možnosti legálneho parkovania meniť nebudú. Karlova Ves sa počas leta bude venovať úprave dopravného značenia v spodnej časti Karlovej Vsi v lokalite vymedzenej ulicami Janotova, Baníkova, Nábělkova a L. Sáru. Ďalšie chodníky a cesty sú vo fáze príprav a následne podliehajú schváleniu Krajským dopravným inšpektorátom a operatívnou komisiou hlavného mesta pre určenie dopravného značenia."
Devín
Zdroj: Peter Frolo
Starostka MČ Devín - Jana Jakubovič.
Starostka Jana Jakubovič: "V našej mestskej časti je účinnosť takto prijatej legislatívy značný problém, a to najmä na našej hlavnej ulici –Kremeľskej. Chodník aj cesta je v správe hlavného mesta SR Bratislavy, v celom úseku tejto ulice parkujú obyvatelia dotknutej ulice a musím uznať, že viacerí naozaj nemajú možnosť zaparkovať vo vlastných dvoroch. V mestskej časti Devín máme na celý kataster k dispozícii približne 15 parkovacích miest. Situáciu preto vnímame veľmi citlivo, pričom nám celú situáciu komplikuje skutočnosť, že sme v nútenej správe, ktorá nám prináša značné reštrikcie pri možnostiach niečo vybudovať. So žiadosťou sme obrátili ešte v apríli tohto roku na správcu chodníka aj komunikácie, teda hlavné mesto SR Bratislavu, tá nám odpovedala, že v uvedenej veci sa majú obyvatelia ulice obracať na magistrát jednotlivými žiadosťami."
Podunajské Biskupice
Zdroj: Jaroslav Novák
Starosta MČ Podunajské Biskupice - Roman Lamoš.
Starosta Roman Lamoš: "Na túto zmenu sa, samozrejme, pripravujeme. Rešpektovať zákon, nech si o ňom myslíme čokoľvek, musíme. Rozumieme základnej myšlienke tejto zmeny – chodníky patria chodcom. Treba však povedať aj to „B“. Sídliská boli budované pred desiatkami rokov s parkovacími kapacitami, ktoré zodpovedali vtedajšej situácii. Áut bolo podstatne menej a nikto nečakal, že po rokoch príde takýto automobilový boom. Nám reálne chýbajú parkovacie miesta už dnes a touto novelou cestného zákona o niektoré ešte prídeme."
Petržalka
Zdroj: Vladimír Šimíček
Starosta MČ Petržalka - Ján Hrčka.
Starosta Ján Hrčka: "Treba si uvedomiť, že vzhľadom na charakter mestskej časti, v ktorej prevažuje funkcia bývania a je výrazný nedostatok parkovacích kapacít bol tento prístup správny a nevyhnutný. Pri príprave POD zohľadňujeme miestne návyky a tam, kde to situácia umožní a Krajský dopravný inšpektorát dovolí, budeme povoľovať parkovanie príslušnou dopravnou značkou, kde budú môcť rezidenti a návštevníci zaparkovať. Takto sú pripravené už zaregulované zóny Stará Petržalka, Dvory I, II, III, V, VI, Háje I, Lúky VI, ku ktorým pribudnú v priebehu tohto roka zvyšné časti oblasti Lúky."
Vajnory
Zdroj: Jaroslav Novák
Starosta MČ Vajnory - Michal Vlček.
Starosta Michal Vlček: "V súvislosti s nadobudnutím účinnosti novely zákona, ktorá zakazuje parkovanie na chodníkoch a vstúpi do platnosti na jeseň, aj vo Vajnoroch postupne pristupujeme k zmene organizácie dopravy v niektorých lokalitách tak, aby sa to ľudí dotklo čo najmenej a zároveň sme vytvorili rovnováhu medzi autami a chodcami. Z možných riešení, ktoré prichádzajú do úvahy nám vyšla aj po rokovaniach s dopravnými projektantami a stavebnou komisiou ako najvhodnejšia zmena organizácie dopravy a zjednosmernenie niektorých ulíc. Preto od začiatku júla osádzame zvislé dopravné značenie na vybraných uliciach v mestskej časti. Na jednosmernej vozovke bude možné parkovať po obidvoch stranách pri zanechaní voľného jazdného pruhu širokého tri metre."
Rača
Zdroj: Vladimír Kampf
Starosta Rače - Michal Drotován.
Starosta Michal Drotován: "Parkovanie na väčšine chodníkov je zakázane aj v súčasnosti – táto novela pomôže vodičom, ktorí nepoznajú do detailov dopravné predpisy, ako je napr. povinnosť ponechania 6 m pri obojsmernej komunikácií či povinnosť ponechať 1,5 metra pre chodcov na chodníku. Je dobré, že sa konečne začalo myslieť aj na chodcov a ich bezpečný pohyb. Nie je v poriadku, aby autá stáli na chodníkoch a chodci museli chodiť po ceste. Mimochodom to, že sa neparkuje na chodníkoch, kde to nie je dopravnou značkou určené, bolo v dopravných predpisoch na Slovensku aj v minulosti."
Dúbravka
Zdroj: MČ Dúbravka
Zástupca starostu MČ Dúbravka - Marián Bohunský.
Zástupca starostu Marián Bohunský: "Máme zmapované všetky zóny v MČ Dúbravka a pripravené nové projekty, ktoré sú v súlade s právnymi predpismi tak, aby sme vychádzali v ústrety jednak chodcom, ale i motoristom. V rozpočte sme na tieto projekty, ako aj na úpravu vodorovného a zvislého dopravného značenia, vyčlenili fin. prostriedky. Projekty a pripomienky aktívne komunikujeme aj s Magistrátom hlavného mesta SR Bratislavy, nakoľko úpravy v parkovaní majú súvis taktiež so zavádzaním parkovacej politiky PAAS v hlavnom meste. Bez ich súhlasu ich nemá význam predkladať na KDI. Tam, kde je parkovanie na chodníkoch už vyznačené a bude odsúhlasené, ostane aj zachované.," uviedol.
Ďalej dodal, že "čo sa realizácie nového, resp. obnovy starého značenia týka, plánujeme ho uskutočniť po etapách, a to v rámci jednotlivých pracovných zón, do ktorých sme Dúbravku rozdelili. S prácami plánujeme začať v krátkom čase. Príkladom je, že od 3.7. prebieha napríklad rekonštrukcia ulice Nejedlého, ktorá je zameraná na opravu povrchu komunikácie, no rovnako tak chodníkov so zámerom presunu parkovania motorových vozidiel na cestu a zachovanie čo najväčšieho komfortu pre chodcov. Vzhľadom k motoristom však všade tam, kde bude parkovanie na chodníkoch akceptovateľné, sa ho budeme snažiť zachovať, keďže budovanie parkovacích domov je doposiaľ v príprave a než príde k samotnej realizácii, ešte chvíľu to potrvá.
Predĺženie účinnosti zákona o 1,5 roka je každopádne značne krátky čas na to, aby z pohľadu danej témy mohli byť prijaté koncepčnejšie riešenia. Všetko, čo vedie k väčšej bezpečnosti občanov má určite zmysel, treba však zároveň riešiť aj ostatné potreby občanov tak, aby sa zlepšoval a skvalitňoval život všetkých."