Výnimočnej Čiernohorskej železnici HROZÍ ZÁNIK: Developer tu chce začať s ROZSIAHLOU výstavbou!
4. 6. 2023, 12:00 (aktualizované: 7. 1. 2025, 14:03)
Napriek tomu, že je obľúbenou turistickou atrakciou, hrozí jej zánik. Storočná Čiernohorská železnica v obci Čierny Balog, sa pred niekoľkými rokmi dostala medzi sedem divov Banskobystrického kraja. Je výnimočná najmä časťou svojej trate, ktorá prechádza cez futbalový štadión.
Zdroj: archív AB
Zdroj: archív AB
Zdroj: archív AB
Galéria k článku
Problém však je, že pozemky, ktoré sa nachádzajú pod koľajnicami železnice v smere nad Dobroč, v minulosti získal v dražbe developer. Ten plánuje koľajnice odstaviť a postaviť tu 50 rodinných domov. Podľa riaditeľa neziskovej organizácie Čiernohorská železnica (ČHZ) Aleša Bíleka, ktorá železnicu prevádzkuje a ktorá sa snaží známu atrakciu zachrániť, sa ich vzájomné vzťahy neúnosne vyostrujú.
Minulý rok mal totiž vlastník pozemkov zasypať túto časť trate štrkom. Prednedávnom zas ohradil svoj pozemok plotom a priamo do trate položil betónové zátarasy, čím úplne zamedzil prevádzke vláčikov smerom na Dobroč. Práve na to zareagoval Bílek, ktorý na súd podal návrh na neodkladné opatrenie na uvedenie železnice do pôvodného stavu. Súd však o jeho návrhu zatiaľ nerozhodol.
Pôvodným vlastníkom Čiernohorskej železnice bol v minulosti Mikroregión Čierny Hron, neskôr bola táto železnica prevedená na neziskovú organizáciu a teraz si na ňu mikroregión opäť nárokuje. Podľa slov štatutára Mikroregiónu Čierny Hron Michala Vetráka, ktorý je súčasne aj starostom obce Čierny Balog, prevod z mikroregiónu na neziskovú organizáciu pred dvadsiatimi rokmi bol nezákonný. “Tvrdí, že sme železničku získali neoprávnene a chce ju získať späť "pre obce”. Developer tiež verejne vyhlasuje, že ak bude majiteľom železničky obec, nemá žiaden problém,” poznamenáva Bílek.
Ako sa k prípadu vyjadril starosta obce, si prečítajte na ďalšej strane:
Starosta Michal Vetrák jednoznačne zdôraznil, že nie je v ich záujme, aby železnička zanikla. „Jej prevádzkovateľ je však povinný urobiť všetko pre to, aby bola dodatočne legalizovaná zo strany ministerstva dopravy a rovnako aj dopravného úradu,“ poznamenáva. Hoci rezort dopravy už minulý rok rozhodol o odstránení koľajnice z pozemku súkromného vlastníka, aktuálne sa v tejto veci v rozhoduje nanovo.
“Stav je taký, že minister dopravy zrušil prvostupňové rozhodnutie o odstránení časti stavby Čiernohronskej železnice a vec vrátil na dráhový stavebný úrad na ďalšie konanie. Obsahom tohto rozhodnutia ministra bol právny názor, podľa ktorého má dráhový stavebný úrad predmetné konanie prerušiť až do ukončenia konania Pamiatkového úradu SR o vyhlásení pamiatky, ktoré aktuálne prebieha,” informoval hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf. Rezort dopravy má podľa neho záujem, aby mohla Čiernohronská železnica plnohodnotne fungovať, avšak v súlade s platným právnym poriadkom.
Ako sa k prípadu vyjadril majiteľ pozemkov, si prečítajte na ďalšej strane:
Ako sa vyjadril majiteľ pozemku Jozef Garbiar, prevádzkovateľ Aleš Bílek nemá právoplatné povolenia na túto prevádzku a trať je podľa neho čiernou stavbou.
"Z dôvodu vývozu odpadov a ochrany svojho vlastníctva som oplotil pozemok. Na pozemku sa vytvárali okrem iného aj nelegálne skládky. Dopravný úrad v rámci konania ma tiež upozornil, že keďže na mojich pozemkoch nie je licencia ani povolenie na prevádzkovanie CHZ, v prípade nejakej kolízie, ako vlastník pozemku, môžem byť zodpovedný. A také povolenie na prevádzkovanie, ani licenciu na týchto pozemkoch nezisková organizácia nemá. Ja za zdravie a bezpečnosť ľudí na mojich pozemkoch odmietam niesť zodpovednosť," hovorí Garbiar.
Zároveň pre myzvolen.sme.sk dodal, že proti železničke nemá nič a "keď ju bude prevádzkovať mikroregión, nemá problém ich pustiť cez svoj pozemok". Aleš Bílek však naopak trvdí, že na prevádzku majú platné povolenie aj licenciu, dokonca aktívne komunikujú s dopravným úradom.
Aké je stanovisko Banskobystrického samosprávneho kraja, si prečítajte na ďalšej strane:
Aj Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) už dávnejšie hovoril o svojom zámere využiť trate na verejnú osobnú prepravu. Potvrdila to aj hovorkyňa BBSK Lenka Štepáneková, podľa ktorej je Čiernohronská železnička významnou atrakciou cestovného ruchu. Rovnako je využitie tejto trate pre dopravnú obsluhu územia zahrnuté aj v Pláne dopravnej obslužnosti a Pláne udržateľnej mobility BBSK.
“Kraj tento projekt aktívne podporuje tak, aby projekt pokračoval, aby nedochádzalo k svojvoľnému konaniu a aby sa spor urovnal v súlade s verejným záujmom. Sme rozčarovaní z postupu súkromného majiteľa, snažíme sa však v rámci našich kompetencií nájsť spôsoby, ako prispieť k zachovaniu tohto projektu,” uviedla.
História Čiernohronskej železničky (ČHŽ) sa začala písať v roku 1913 a v pravidelnej prevádzke bola až do roku 1982. Je lesnou dráhou a spojuje obce Podbrezová, Valaská, Hronec a Čierny Balog v Slovenskom rudohorí. Úsek tejto železničnej trate v smere na Dobroč je celosvetovo známy najmä tým, že kolaje prechádzajú areálom miestneho futbalového štadiónu medzi tribúnou a postrannou čiarou. Zaujímavosťou je práve to, že počas zápasu tak prechádza okolo hráčov vlak. Ročne odvezie približne 70-tisíc ľudí a za vyše 30 rokov prevádzky prepravila viac ako tri milióny nadšencov.