Začali raziť tunel, ktorý výrazne odľahčí dopravu v meste: Prečo spomínali umelú inteligenciu?
23. 4. 2024, 18:05 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:53)
Konečne začali! Za Prešovom sa po prvý raz zahryzol stavebný stroj do kopca Okruhliak, v ktorom vyrazí rovnomenný tunel. Ten bude súčasťou druhej etapy severného obchvatu a rýchlostnej cesty R4. Výrazní odľahčí dopravu cez centrum Prešova.
Zdroj: Veronika Mihaliková
Zdroj: Veronika Mihaliková
Zdroj: Ingrid Timková
Galéria k článku
Okruhliak bude tretím tunelom na diaľničnej infraštruktúre v okolí Prešova, tretieho najväčšieho slovenského mesta. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začala v utorok raziace práce na takmer dvojkilometrovom tuneli. Razený bude z oboch portálov, cyklickým spôsobom razenia. Druhý portál je pri obci Lada.

“Počas razenia máme dva významné okamihy, povedal by som, že magické. Zahájenie razenia s posvätením a potom prerážka. Dnes sme pri tej prvej, po posvätení tunela osadíme sošku svätej Barbory, patrónky baníkov a tunelárov na jej čestné miesto na portál tunela, aby držala svoju povestnú ochrannú ruku nad všetkými, ktorí budú vstupovať počas výstavby do podzemia, aby sa bez ujmy aj vracali. Chlapi by bez tejto udalosti do toho tunela ani nevstúpili, preto je to pre nás dôležité a významné,” uviedol za tunelárov predseda predstavenstva a generálny riaditeľ firmy Tucon Miroslav Žák.

Raziť budú v nepretržitej prevádzke 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Celkovo bude zapojených do procesu razenia približne 180 technických pracovníkov a tunelárov.

Minister dopravy Jozef Ráž uviedol, že tunel bude súčasťou “ospevovaného obchvatu Prešova.” Mieril tým na hit od prešovskej kapely Heľenine oči, ktorá o chýbajúcich obchvatoch mesta vytvorila pieseň s názvom Obchádzka a ironicky v nej spieva: “V duchu obchádzam už Prešov. Už nám závidia aj v Sabinove budúce obchvaty nové. Obchádzam už Prešov. Juchú, juchú, aj keď zatiaľ iba v duchu."

V celom koridore tunela Okruhliak je horninový masív s výskytom ílu, ílovcov, siltovcov a pieskovcov. Pri raziacich prácach sa očakáva vlhké až mokré prostredie, avšak s postupom prác bude výdatnosť prítokov znižovaná. V okolí už zrealizovali hrubé terénne úpravy, odkop etáže stavebnej jamy a nad obidvomi tunelovými rúrami bol vybudovaný aj mikropilótový dáždnik.

Vyrúbali stromy, odstránili humus zo záberov stavby provizórne premostili rieku Sekčov. Pracujú na zakladaní a výstavbe štrkových vibrostĺpov. Ukončili preložky inžinierskych sietí, vrátane preložiek vodovodov, vzdušného vedenia vysokého napätia, plynovodov či telekomunikačných sietí. "Na mostných objektoch bolo zrealizované spevnenie plošín na základoch, pilóty, výkop sedimentačných jám, vŕtanie a betonáž veľkopriemerových pilót,” informuje NDS na svojej stránke.
R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa v číslach
- Úsek na stavbe R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa bude dlhý 10,2 km.
- Pozostáva zo 157 stavebných objektov, 12 mostov, 6 protihlukových stien s celkovou dĺžkou 3 683 m.
- Súčasťou budovaného úseku je tunel Okruhliak s dĺžkou 1 800 m a jedna mimoúrovňová križovatka Kapušany.
- Tento úsek ušetrí motoristom v priemere 7 minút, predpokladaná intenzita dopravy by mala byť na úrovni takmer 13-tisíc vozidiel za 24 hodín.
(zdroj: Národná diaľničná spoločnosť)