Také vyučovanie by chcel každý žiak! Inšpirujte sa unikátnou výučbou v košickej filmovej škole
29. 3. 2020, 13:00 (aktualizované: 15. 7. 2024, 12:40)

Zdroj: archív FŠ
Žiakom a pedagógom Súkromnej školy umeleckého priemyslu filmovej v Košiciach, môžu mnohí závidieť. Ich spôsob online vyučovania je naozaj unikátny. Predstavila ho riaditeľka školy, Jarmila Uhríková (58).
Zdroj: archív FŠ
Zdroj: archív FŠ
Zdroj: archív FŠ
Galéria k článku
Kto prišiel s myšlienkou tohto spôsobu vyučovania?
-Sme audiovizuálna škola a my ako mediálni pracovníci sme sa snažili mapovať situáciu dostatočne vopred a urobiť si plán. Keď hlavný hygienik vyhlásil, že dva týždne budeme doma, nám už hneď vtedy bolo jasné, že sa to tak rýchlo neskončí. Tak sme sa rozhodli, že prídeme s inováciou a začneme online vzdelávanie naozaj efektívnym a netradičným spôsobom. Model, že budeme posielať žiakom domov nejaké úlohy a oni budú na tom sami pracovať sa mi nielenže vôbec nepáči, ale som presvedčená, že to ani nie je adekvátne vzdelávanie.
Bolo jednoduché uviesť do života nový systém výuky?
-Keďže sme umelecká škola museli sme urobiť nový rozvrh hodín, ktorý sme prispôsobili tomuto online vyučovaniu. Sústredili sme sa predovšetkým na predmety, ktoré sa dajú vyučovať online teoreticky, teda slovenčinu, angličtinu, teóriu umenia, teóriu filmu, fotografie, teóriu videa a tento nový rozvrh hodín sme normálne rozpracovali a uverejnili na stránke našej školy. Každý učiteľ má pritom svoj nový rozvrh, a rovnako aj každá trieda. Ráno o 9-tej sa žiaci aj všetci učitelia, ktorí majú v ten deň vyučovaciu hodinu prihlásia na link, ktorý im prišiel mailom. Každá trieda má svoj osobitný link, to znamená, že prváci sa prihlásia do prváckej triedy, druháci do druháckej atď. a učiteľ do príslušnej triedy podľa svojho rozvrhu hodín. V tejto virtuálnej triede učiteľ vidí všetkých prihlásených študentov a oni zasa jeho. Keď sa s nimi rozpráva, preklikne na toho, ktorého študenta, a ten sa môže pýtať. Navzájom si môžu popritom aj chatovať, navyše sa pedagóg vie prekliknúť na svoju plochu počítača, tá mu slúži ako tabuľa. Tam môže písať do wordovských dokumentov, môže tam mať pripravené fotografie, čokoľvek, čo chce. Niektorí študenti nám hovoria, že je to plnohodnotná náhrada vyučovania.
Zdroj: archív FŠ
Bývalý žiak Maťo Štelmák sa od svojej školy nikdy úplne neodstrihol. Dokumentuje online vyučovanie.
Ako prebieha taká vyučovacia hodina?
-Trvá 45 minút, po každej nasleduje 10-minútová prestávka. Nezvoní nám, ale dolu nám vyskočí na obrazovku informácia o začiatku hodiny alebo prestávky. Celú túto platformu nám pripravil náš bývalý študent Viktor Herrgott, ktorý má vlastnú firmu na video, streamingy a práve na takéto videokonferencie. Počas celého vyučovania, so svojimi spolupracovníkmi zabezpečuje technickú podporu. Keď sa čokoľvek vyskytne, napríklad že niekomu nejde mikrofón alebo kamera, tak technici sa hneď nakontaktujú na tohto žiaka a opravia to. Musím povedať, že začali sme fungovať pred dvoma týždňami, a po dvoch dňoch sme nemali žiadny technický problém, ide to ako po masle.
V čom vidíte výhody takéhoto vzdelávania?
-Má dve roviny. Prvá je o zachovaní kontinuity vzdelávania a druhá rovina je skôr psychologická a tá je, v tejto ťažkej dobe, možno ešte dôležitejšia. Študentom sme dali istotu, že učitelia sú tí, na ktorých sa môžu obrátiť a spoľahnúť. Tá komunita v triede je funkčná, žiaci znovu vidia svojich kamarátov a môžu sa rozprávať. Čiže skutočnosť, že tvoríme jednu filmársku rodinu, tu je a to považujem za veľmi dôležité. Perličkou je aj to, že študenti si vyžiadali, aby mohli mať svoje virtuálne triedy otvorené aj po vyučovaní, aby sa v nich mohli stretávať a rozprávať. Vyšli sme im samozrejme v ústrety a každý deň do 19,00 hodiny má každá skupina svoju triedu otvorenú.
Čo vás potešilo alebo prekvapilo?
-Toto online vzdelávanie mňa osobne nielen prekvapilo, ale až dojalo, keďže naši študenti nás vlastne pustili do svojich domovov, ukazujú nám zvieratká, ktoré majú, rozprávajú nám o sebe. Ak niekto pomáha doma rodičom, napríklad variť, tak nám ukáže, čo pripravil pre rodinu. Opýtala som sa jedného žiaka ako to prežíva, že nás takto pustil do svojho súkromia a viac sa otvoril. Povedal, že keby bol v triede, možno by sa hanbil, ale keď sme si takto tvárou v tvár cez obrazovku, tak je smelší a má z toho naozaj veľmi dobrý pocit.
Myslite si, že tento spôsob výuky, ale aj udalosti, ktoré sa okolo nás dejú, zomkli triedu?
-Som presvedčená, že áno, lebo nastala istá krízová situácia a práve v tomto čase sa lámu charaktery ľudí a ukazuje sa v kolektívoch, kto je kto. Žiaci vidia, že majú pevnú pôdu pod nohami, lebo majú svoju triedu tak, ako ju mali predtým v Košiciach. Napriek tomu, že je každý v danom momente niekde inde, keďže máme žiakov nielen z východu, ale aj stredu Slovenska i Bratislavy, sú vo svojej vlastnej triede, hoci virtuálnej.

Vyučovanie aké funguje u vás bolo určite náročné na prípravu. Je známe, že väčšina učiteľov pošle žiakom úlohy a vybavené!
-Mnohí si zamieňajú pojmy a terminológiu. Online vyučovanie je vyučovanie, kedy tak učiteľ ako aj žiak sú v rovnakom čase pri počítači. Nie je to vyučovanie, pri ktorom žiaci dostávajú mailom alebo iným spôsobom od učiteľov úlohy, na ktorých sami pracujú a zaťažujú sa tým nielen deti, ale aj ich rodičia. To nie je online vzdelávanie. Myslím si, že v tejto dobe majú rodičia naozaj veľa starosti a presunúť ťarchu vzdelávania na nich, nie je správne. Aj preto sme my prišli naozaj so skutočným online vzdelávaním, ktoré trvá zhruba od tej 9,00 do 12,30 hod. v nižších ročníkoch a u vyšších do 13,30 hod. Potom majú ešte popoludní konzultácie z umeleckých predmetov. Nezadávame im žiadne domáce úlohy, len praktické zadania z umeleckých predmetov. Vzdelávame ich naozaj online. Myslím si, že najnešťastnejšia forma vzdelávania je zasielať úlohy a žiadať od detí, aby ich posielali vypracované. O to viac, ak je celý proces nekoordinovaný. Čiže ak neexistuje styčný dôstojník, ktorý by stanovoval množstvo zadaných úloh. Ak sa stane, že každý pedagóg pošle úlohy zo svojho predmetu bez ohľadu na ten ďalší, tak môže nastať preťaženie žiaka a veľký tlak na to, aby dodržiaval často nesplniteľné termíny. Domnievam sa, že toto nie je cesta, ktorou by sme sa mali uberať.
Čo na novinku vo výuke povedali pedagógovia?
-Tí boli spočiatku veľmi opatrní, ale v zásade firma, ktorá nám zabezpečuje technickú podporu urobila školenie, čiže my sme si v termíne 14. - 16. 3. preškolili celý pedagogický zbor, aby pedagógovia nadobudli zručnosti v používaní platformy, vedeli ako sa prihlasovať, ako zdieľať obrazovku, aby sa cítili komfortne. Dokonca, keďže vsadili viac na teoretické predmety sme poprosili jednu pedagogičku, ktorá je už na dôchodku, aby išla do toho s nami. Bez problémov to zvláda. Máme aj tzv. pohotovosť, ktorým je záložný pedagóg. Ak by náhodou niektorému z vyučujúcich vypadol internet, či elektrina, tento kolega nastúpi na miesto toho pedagóga ako „záloha“ a pokračuje vo výuke. Dokonca, ak sa niečo stane, žiaci, keďže sú IT zdatní, radia pedagógom, ako chybu odstrániť. Čiže tok informácii a vzdelávania neplynie iba od učiteľa k žiakovi, ale aj naopak.
V čom vidíte najväčšiu výhodu tohto spôsobu vyučovania?
-U nás odpadá akýkoľvek systém papierovania, práca s tlačiarňou, keďže my si všetko povieme a ukážeme cez monitor. Musím povedať, že nikdy v živote som neabsolvovala toľko hospitácií ako teraz, keďže naozaj denne som niekoľkokrát v každej triede na rôznych hodinách. A čo je potešujúce, takmer sa nám podarilo odbúrať problém s dochádzkou, lebo účasť na hodinám máme 95 až 100 percentnú. Musím spomenúť ako veľké pozitívum aj to, že keď sme začali online vyučovanie, žiaci sa pýtali, či môžu byť v pyžame. Súhlasili sme, vidia však, že učitelia sú pekne upravení, kolegyne majú mejkap, tak aj oni sa začali obliekať primerane k tomu, znamená, už žiadne pyžamká.
Pamätali ste naozaj na všetko?
-Myslím, že áno. Zachovali sme aj systém ospravedlňovania z vyučovania. Predtým, než sme spustili online vyučovanie, rozoslali sme maily všetkým rodičom našich žiakov, v ktorých boli linky na nový rozvrh hodín. Informovali sme ich, že začína riadne vyučovanie a vyžadujeme tak, ako v klasickom procese ospravedlnenie neprítomnosti. Nechýba dokonca ani známkovanie. Učitelia zapisujú učivo do elektronického systému, čiže všetko funguje ako v riadnej škole. Vydali sme aj dodatok k školskému poriadku, ktorý upravuje novú situáciu v on-line vzdelávaní. Upravili sme aj školský vzdelávací program a rozšírili sme aj počet predmetov, ktoré ukončíme termínom absolvoval/la.
Okrem tried máme vytvorenú aj zborovňu a zachovali sme si aj pravidelné týždňové porady. Tu sa stretávame so všetkými učiteľmi, komunikujeme o tom, čo môžeme zlepšiť a doplniť. Pamätali sme aj na problémy našich žiakov a ich riešenie, preto máme zriadenú aj psychologickú miestnosť, v ktorej radí žiakom skúsená odborníčka.
Zaviedli sme dokonca aj jednu novinku. Každý týždeň budeme mať besedu s významným filmárom, kameramanom, či animátorom, aby sme trochu ozvláštnili vyučovanie aj touto cestou. Prvým hosťom bol košický rodák Mišo Uhrin, ktorý je významným animátorom, ilustrátorom a autorom komiksov.
Zdroj: Oleksii Roshka
Spoločné chvíle spolužiakov pri počítači sú zatiaľ minulosťou. Okolnosti nedovoľujú niečo podobné realizovať.
V online ankete žiaci si novinku vo vyučovaní pochvaľovali:
Patrícia, Brezovička: "Je fajn, že sa učíme. A naozaj ide o veľmi dobrý spôsob výuky, aj preto, že študent sa sám nevie niekedy prinútiť, aby sa učil. Okrem toho je tu učiteľ, ktorý nám poradí."
Mário, Martin: "Interakcia medzi žiakom a učiteľom je potrebná, a tu skutočne nechýba!"
Matúš, Košice: "Tento spôsob výuky hodnotím pozitívne, keďže priamo s pedagógom môžem riešiť a konzultovať to, čo ma zaujíma alebo mi nie je jasné. Máme zmysluplné vyplnenie dňa."
Nika, Prešov: "Nedá sa to porovnať s tým, keď učitelia posielajú cez stranku edupage úlohy a zvyšok je už len na nich. My sme tu spolu s pedagógom, ktorý nás nielen učí, ale aj usmerňuje. Pomáhame si aj spolužiaci navzájom."
Ema, Rimavská Sobota: "Vyhovuje mi ten uvoľnenejší spôsob komunikácie, ale aj to, že som v domácom prostredí, môžem mať svojho psíka Nanu pri sebe, a zároveň sa učiť, čo v riadnej triede by nebolo možné."
Silvia Ivanecká, učiteľka: "Zvykám si, ale zatiaľ je všetko v poriadku. Osobne mi to takto vyhovuje viac, než posielanie úloh . Hodnotím tento spôsob výuky veľmi pozitívne."