Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Staré oblečenie nemusíte vyhadzovať: Aha, s akým nápadom prišla prorektorka vysokej školy!

Autorka prerobených odevov Eva Hvizdová, prorektorka VŠMP ISM v Prešove.

Zdroj: Ingrid Timková

Reklama
Ingrid Timková

Ingrid Timková

Redaktorka

Odevný priemysel je po ropnom druhým najväčším znečisťovateľom životného prostredia. Stále dookola si kupujeme nové odevy, pritom stačí trochu zručnosti a pohnúť rozumom. Recyklovať sa dá aj v tomto odvetí. Redizajn starého oblečenia je jednou z možnosť.

Nemusíme si hromadiť nadmerné množstvo oblečenia a nemoderné vyhadzovať. To, že sa aj z dvoch desaťročí starých kúskov dá vyrobiť módna vychytávka, presvedčila študentov prorektorka Vysokej školy medzinárodného podnikania (VŠMP) v Prešove Eva Hvizdová. Stačilo zmeniť strih, čosi prišiť, niečo vyšiť, ozvláštniť technikou mašličkovania či kožou alebo skrášliť maľbou. Svoje modely predviedla na módnej prehliadke, ktorá zaujala nielen divákov, ale aj modelky. “To maľované sako, ktoré som predvádzala, je nádherné” vyjadrila svoje dojmy z podujatia študentka Karin.

Ide o pomalú módu

Hromadenie nekvalitných odevov planétu zahlcuje. A E. Hvizdová sa ako pedagogička venujúca sa marketingu a podnikaniu snažila dokázať, že to tak byť nemusí. Pripojila sa tak k celosvetovému hnutiu Fashion Revolution Week, ktoré bojuje za transparentnosť v móde a podporuje filozofiu „slow fashion“, čo znamená pomalú móda. Ide o propagáciu produkcie trendového oblečenia za najnižšie náklady a motiváciu na menej časté nakupovanie. A vsadenie na kvalitu a možnosť dlhodobého nosenia. “Módna revolúcia volá po slušnosti v móde a je správne pochopená aj slovenskými dizajnérmi, ktorí nejdú po trendoch, ale majú svoj štýl a využívajú lokálnu módu s prvkami ľudovoumeleckých prvkov,” vysvetľuje Hvizdová. Aj ona využila vo svojej tvorbe tradičné ľudové techniky.

Staré, ale kvalitné

Jej pôvodné modely, ktoré sama kedysi nosila, sú staré aj 20 rokov, takže boli zhotovené z kvalitných materiálov. “Ich prepracovanie bolé realizované maľbou, tradičnými výšivkami, technikami háčkovania, tkania, vkladania výšiviek, doplňaním strieborných aplikácií - gombíkov, spon a využila som aj starodávnu techniku mašličkovania, akou sa kedysi zdobili kroje a čepce. Zaujímavou kolekciou je redizajn kožených odevov v kombinácii s textilom, vlnou, či kožušinou,” vysvetlila. Svoje nové kúsky nepredáva, bude ich nosiť, prípadne ich podaruje svojim študentkám, ktorými sa veľmi páčili.

Zdroj: Ingrid Timková

Autorka prerobených odevov Eva Hvizdová, prorektorka VŠMP ISM v Prešove.

Zdroj: Ingrid Timková

Pôvodné rifľové sako z tretej kolekcie.

Zdroj: Ingrid Timková

Sako z tretej kolekcie vyzerá po vynovení takto.

Zdroj: Ingrid Timková

Pôvodný kúsok zo štvrtej kolekcie.

Zdroj: Ingrid Timková

Starý kabátik zo štvrtej kolekcie s nevšednými rukávmi po vynovení poslúži aj dnes.

Zdroj: Ingrid Timková

Hnedá kožená vesta zo siedmej kolekcie.

Zdroj: Ingrid Timková

Vesta zo siedmej kolekcie poslúžila na takýto komplet.

Zdroj: Ingrid Timková

Vesta zo siedmej kolekcie poslúžila na takýto komplet.

Zdroj: Ingrid Timková

Pôvodný kus z prvej kolekcie.

Zdroj: Ingrid Timková

Vynovená kožená vesta z prvej kolekcie.

Zdroj: Ingrid Timková

Vynovená kožená vesta z prvej kolekcie.

Zdroj: Ingrid Timková

Z módnej prehliadky. Všetky pôvodné modely sú zo šatníka Evy Hvizdovej, ktorá ich vynovila.

Zdroj: Ingrid Timková

Z módnej prehliadky. Všetky pôvodné modely sú zo šatníka Evy Hvizdovej, ktorá ich vynovila.

Zdroj: Ingrid Timková

Z módnej prehliadky. Všetky pôvodné modely sú zo šatníka Evy Hvizdovej, ktorá ich vynovila.

Zdroj: Ingrid Timková

Z módnej prehliadky. Všetky pôvodné modely sú zo šatníka Evy Hvizdovej, ktorá ich vynovila.

Zdroj: Ingrid Timková

Z módnej prehliadky. Všetky pôvodné modely sú zo šatníka Evy Hvizdovej, ktorá ich vynovila.

Zdroj: Ingrid Timková

Pôvodný kožený kabátik s nevšedným rukávom.

Zdroj: Ingrid Timková

Z módnej prehliadky. Všetky pôvodné modely sú zo šatníka Evy Hvizdovej, ktorá ich vynovila.

Zdroj: Ingrid Timková

Pôvodný kúsok druhej kolekcie.

Zdroj: Ingrid Timková

Obnovou koženej súpravy vznikol takýto elegantný model.

Zdroj: Ingrid Timková

Obnovou koženej súpravy vznikol takýto elegantný model.

Zdroj: Ingrid Timková

Obnovou koženej súpravy vznikol takýto elegantný model.

Zdroj: Ingrid Timková

Pôvodný kožený komplet.

Zdroj: Ingrid Timková

Starý kabátik zo štvrtej kolekcie s nevšednými rukávmi po vynovení poslúži aj dnes.

Zdroj: Ingrid Timková

Pôvodný kus z piatej kolekcie.

Zdroj: Ingrid Timková

Toto vzniklo redizajnom koženej súpravy z piatej kolekcie.

Zdroj: Ingrid Timková

Karin, modelke a manekýnke sa najviac páčilo maľované sako.

Zdroj: Ingrid Timková

Daniela Bednárová ozvláštnila niektoré Hvizdovej modely mašličkovaním.

Zdroj: Ingrid Timková

Jozef Bednár, kožiar a výrobca odevov pomáhal pri prerábke kožených kúskov.

Vyberáme pre vás niečo PLUS

Autor článku

Ingrid Timková

Redaktorka

Narodila sa v Kráľovskom Chlmci, žije a pracuje v Prešovskom kraji. Ako novinárka pôsobí od roku 2004. Za svoju novinársku tvorbu získala medzinárodnú cenu za sériu reportáží o leteckej havárií slovenských vojakov pri obci Hejce, bola nominovaná na Novinársku cenu. Vyštudovala masmediálne štúdiá na Prešovskej univerzite. Venuje sa mapovaniu aktuálneho spoločenského diania, ale aj regionálnej politike, krimi či občianskym problémom. Je vydatá, má dvoch dospelých synov.