Prípad sa stal vlani koncom júla. Nevládneho dedka Václava ráno vzala sanitka na vyšetrenie do nemocnice. Po jeho skončení ho nechali zdravotníci bez akejkoľvek opatery ležať na lehátku v suteréne chirurgického monobloku. Bol vyhladnutý, smädný, ťažko sa mu ležalo. Keď išla okolo Prešovčanka Slávka Zakuťanská (45), neverila vlastným očiam. Zdalo sa jej neuveriteľne kruté, že niekto dokáže ponechať chorého pacienta ležať na provizórnom lehátku minimálne tri hodiny bez jedla a vody. “Mával na ľudí ako na prvého mája, plakal a prosil o pomoc. Od záchranára si požičal mobil, aby zavolal babke, nech pripraví schodolez. Lebo netušil, či ho bude mať kto vyniesť na tretie poschodie,”opisovala nám Slávka.

Zašla starčekovi kúpiť rohlík a vodu a vybrala sa na riaditeľstvo podať sťažnosť. Keď odbehla situáciu riešiť, nemal ani kto podvihnúť dedkovi rožok, ktorý mu spadol. Pohoršení nad konaním zdravotníkov podľa nej boli mnohí, ktorí prechádzali okolo. Slávka na riaditeľstve nepochodila, dokonca ju ani do budovy nevpustili. Vrátnička ju poslala na oddelenie sťažností do vedľajšej stavby: “Tam pani, ktorá to má na starosti, ani len nemala snahu dvihnúť telefón a preveriť, či vravím pravdu. Riešila, či je to môj príbuzný a prečo sa do toho starám.”Bezohľadnosť zdravotníkov mladá žena nechápe. “Ak na oddelení vedia, že nemajú pre pacienta sanitku, prečo si tam chorého človeka nenechajú,”spytovala sa. Dookola opakovala, že keby starý pán nebol imobilný, tak ho sama naloží do svojho auta a odvezie ho k nemu domov.

Starček býval so svojou manželkou Ankou (77), ktorá sa o neho roky nonstop príkladne starala, dlhé mesiace bol ťažko chorý, bolesť ho pripútala k posteli. To, že na lôžku na chodbe nemocnice musel poriadne trpieť dokazuje aj fakt, že pár dní po udalosti zomrel.

Všetko v poriadku, no opatrenia prijali

Nemocnica po našom záujme o prípad sľúbila vykopnať kontrolu, vedenie sa vyhrážalo, že ak  “došlo k individuálnemu zlyhaniu zamestnancov” budú to riešiť. No nakoniec je všetko inak. Hovorkyňa Renáta Cenková nám poslala výsledok internej kontroly, podľa ktorej bol postup “všetkých dotknutých zamestnancov správny.” Toto tvrdí nemocnica napriek tomu, že z interného záznamu jasne vyplýva, že sestra z urológie kontaktovala dopravnú službu s požiadavkou na prevoz pacienta medzi deviatou a pol desiatou dopoludnia. A hoci im dispečer oznámil, že dvoch vodičov, aby mohli aj vyniesť pacienta, bude mať k dispozícii až okolo poludnia, nechali starčeka ležať bez pomoci na chodbe v suteréne. “Vidíte, obyčajný človek nad nimi nezvíťazí. Ďakujem tej pani, ktorá pomohla môju manželovi,”povzdychla si pani Anka.

Napriek tomu, že nemocnica tvrdí, že jej zamestnanci nepochybili, vedenie pristúpilo k úprave zaužívaného spôsobu odovzdávania pacientov dopravnej službe. Nemocnica požiadala zdravotné poisťovne, aby oboznámili svojim zmluvným partnerom vykonávajúcim zdravotnú dopravnú službu, že im budú pacienti odovzdávaní k preprave na jednotlivých pracoviskách prešovskej nemocnice. “Tam im bude do momentu odovzdania na prepravu poskytnutá náležitá starostlivosť zdravotníckym personálom,” píše sa v zázname z kontroly.

Prečítajte si tiež: