Na záchranu historickej tatranskej električky Kométa vyhlásili národnú finančnú zbierku. V auguste to bude presne 100 rokov, čo Kométa začala premávať aj na trati medzi Tatranskou Poliankou a Štrbským Plesom. Teraz však chýba 30 tisíc eur na generálnu opravu tohto historického skvostu, ktorý teraz čaká na záchranu v popradskom depe.

Zdroj: VKZ Poprad

Zdroj: sv
Zdroj: sv
Galéria k článku
„Vyhlásili sme národnú finančnú zbierku na záchranu historických vozidiel, prioritne však ide o Kométu, aby sa v pojazdnom stave opäť mohla vrátiť na koľaje,“ potvrdil dôvod zbierky Ján Sabaka z Veterán klubu železníc Poprad. Práve prednosta tohto občianskeho združenia Jaroslav Vančo má zásluhu na tom, že tento elektrický vozeň neskončil pred rokmi, keď bol vyradený z prevádzky, na šrotovisku.
Kométu vyrobili v Budapešti pred 100 rokmi a v Tatrách pôvodne slúžila v nákladnej doprave – vozili na nej poštu do roku 1977. V posledných rokoch slúžila najmä turistom, ktorý si v historickom vozni mohli vychutnávať nostalgickú jazdu popod tatranské končiare. Bola obľúbená medzi domácimi aj zahraničnými turistami, bola spestrením rôznych tatranských akcií a viezla už aj svadobčanov.
Minulý rok sa však pokazil trakčný motor a tak stojí doteraz Kométa bez pochybu v popradskom depe. Storočnica Kométy sa spája aj s otvorením posledného úseku elektrickej železnice medzi Tatranskom Poliankou a Štrbským Plesom, ktorý bol uvedený do prevádzky 16.augusta 1912. Ak by ste chceli prispieť aj vy do oficiálnej národnej zbierky na pomoc Kométe, môžete tak urobiť na číslo účtu 5678956789/6500.
Prečo názov Kométa?
Poštový elektrický vozeň s číslom 22 v zime na prelome rokov 1923 a 1924 slúžil so snehovým pluhom na trati tatranskej železnice. Práve tu dostal svoju prezývku. Pri prerážaní, niekedy až dvojmetrových závejov, aby v nich neuviazol, musel ísť často väčšou rýchlosťou než je jeho povolená tridsiatka. „Keď električka narazila do veľkého záveja, začal sa za ňou ťahať dlhý chvost zvíreného snehu, čo pôsobilo dojmom letiacej kométy,“ vysvetlil Ján Sabaka z Veterán klubu železníc Poprad.