Pofidérna KAMPAŇ košického kandidáta Trnku? TIETO zistenia ho určite NEPOTEŠIA!
8. 8. 2022, 11:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:29)
Mimovládna organizácia Transparency International Slovensko je presvedčená, že úradujúci predseda Košického kraja Rastislav Trnka má zatiaľ najmenej transparentnú predvolebnú kampaň spomedzi všetkých úradujúcich županov a primátorov krajských miest, ktorí ohlásili kandidatúru. Vyplýva to z ich prvých zistení z monitoringu kampaní, ktorý v mimovládke rozbehli pred jesennými spojenými voľbami.
Zdroj: dp
Zdroj: facebook/Rastislav Trnka
Zdroj: facebook/ Rasťo Trnka
Galéria k článku
Kampaň a s ňou spojené kortešačky sa napriek dovolenkovému obdobiu rozbehli naplno a kandidáti na rôzne funkcie nezaháľajú a vyrážajú do ulíc svojich miest a na cesty regiónov.
Závratné čiastky
"K vypätým súbojom sa schyľuje napríklad v Košiciach, kde už v plnom prúde kampaňujú súčasný primátor Jaroslav Polaček aj župan Rastislav Trnka. Obaja majú v uliciach bilbordy, zverejňujú kampaňové videá, spúšťajú predvolebné stránky a lejú peniaze aj do online reklamy. Transparentnosť ich kampaní je zatiaľ značne rozdielna," uvádza na sociálnej sieti Transparency International Slovensko (TIS).
Dodáva, že na transparentnom účte Polačeka vidno, že na kampaň (v tom čase) vynaložil takmer už 50-tisíc eur. Až 35-tisíc z toho však poslal košickej produkčnej spoločnosti Auvid a z účtu nie je jasné, na čo boli použité. Viac ako 12-tisíc eur zatiaľ stála jeho bilbordová kampaň.

Obchádza transparentný účet i zákon
Trnka transparentný účet zatiaľ nepoužíva. Jediným pohybom (v čase keď TIS písala o svojich zisteniach) na ňom je jeho 15-tisícový vklad spred mesiaca a 5-eurový poplatok za vedenie účtu.
V uplynulých dňoch začali v krátkom slede pribúdať ďalšie vklady, mená darcov sa opakujú, ale výdaj tam stále nie je žiadny. "Zákon pritom každému kandidátovi prikazuje platiť počas oficiálnej volebnej kampane výdavky výlučne cez transparentný účet. Kampaň Trnku ide napriek tomu zatiaľ mimo, čo považujeme za rozporné so zákonom. Dodržanie limitu 250-tisíc eur, ktorý nezávislí kandidáti na župana majú, bude v jeho prípade ťažké skontrolovať. Podobný prístup však zatiaľ nie je zďaleka len Trnkovou špecialitou," informuje neziskovka.
Trnka nešetrí
TIS dodáva, že v jeho prípade vedia jasne, že rozbehol dosiaľ jednu z najväčších online kampaní. "Prezrádzajú to dáta americkej spoločnosti Meta, podľa ktorých košický župan minul na reklamu na sociálnej sieti Facebook za posledných 90 dní takmer už 5-tisíc eur. Značnou sumou nad 200 eur podporil napríklad začiatkom júla šírenie statusu o tom, že ako župan prispel k príchodu automobilky Volvo do regiónu. Príspevok sa tak zobrazil viac ako 150-tisíc užívateľom sociálnej siete," poukazuje TIS.
Samosprávny kraj vtedy mimovládke odpovedal, že Trnkova kampaň nebola hradená z verejných zdrojov, k dôvodom netransparentnosti kampane a výšky doterajších reálnych výdavkov sa im však nevyjadril.
Bohatý spoločenský život
Trnka upútal záujem verejnosti tým, že je ho až pričasto vidieť na festivaloch, púťach, poklepkávaní základných kameňov, strihaní pások, člnkovaní, bicyklovaní, ale aj rôznych miestnych oslavách. Pričom všetko dokumentuje foto i videomateriálom. Občania si však všimli nielen jeho aktivitu na sociálnych sieťach...

Les pútačov
V Košickom kraji pri cestách sa v krátkom čase obajvil značný počet bilbordov v slovenčine i maďarčine. Zdroje z prostredia úradu hovoria o počte 500 kusov a údajne ďalšich 400 by malo pribudnúť v septembri. V snahe overiť si tieto informácie kontaktovali sme úrad. Ten sa však k otázkam (pred)volebnej kampane svojho šéfa nevyjadruje. Otázky sme museli adresovať Trnkovi cez špeciálne zriadenú mailovú adresu.
"Volebnú kampaň vediem cez agentúru, k prvej fakturácii z ich strany došlo začiatkom júla. Následne im bude faktúra do 30 dní uhradená, čo sa odrazí na transparentnom účte, vrátane výdavkov týkajúcich sa bilbordov. Náklady týkajúce sa volebnej kampane budú hradené z transparentného účtu," znie odpoveď Trnku.
O počte ani slovo
Pre údajnú krátkosť času od poslania otázok sme sa nedozvedeli odpoveď o počte už inštalovaných bilbordov ani koľko ich pribudne v nasledujúcom období. Rovnako nezodpovedaná ostala aj otázka o cene za jeden inštalovaný pútač.
Raz to tu už bolo
Pochybnostiam o transparentnosti financovania svojej kampane čelil Trnka aj v roku 2017, keď občianske združenie Objektívne informovaná spoločnosť po kontrole transparentných účtov predsedov samosprávnych krajov počas volebnej kampane upozornilo na nezrovnalosti na jeho účte s tým, že predvolebné aktivity financoval nezákonne. Dokonca si na Rastislava Trnku posvietila vtedy aj NAKA. "Toto vyšetrovanie bolo ukončené so záverom, že volebná kampaň nebola financovaná nezákonne," uvádza sa v stanovisku pre Plus JEDEN DEŇ.