Vodiči, dávajte si poriadny pozor: Tento úkaz na ceste vás môže stáť aj život!
12. 11. 2024, 5:45

Výstrahy pred hmlou vydal Slovenský hydrometeorologický ústav pre dnešný deň pre celú krajinu. A práve hmla môže spôsobiť takzvaný čierny ľad, ktorý si môžete spliesť s obyčajnou vlhkosťou na vozovke.
Zdroj: shmú
Zdroj: shmú
Zdroj: Facebook/Polícia SR - Prešovský kraj
Galéria k článku
Výskyt čierneho ľadu hlásilo na viacerých miestach Slovenska aj Stella centrum. A k prvým nehodám spôsobeným poľadovicou došlo už cez víkend. Vodič (75) si neuvedomil, že je na ľade a keď predbiehal vozidlo pred sebou, narazil doň. "V dôsledku toho sa vozidlá mali dostať do šmyku a stali sa neovládateľné. Po náraze do protisvahu zostalo vozidlo Citroën prevrátené v jarku na streche. V jeho prednej časti zostalo na ňom druhé vozidlo," priblížila polícia. Skončilo to ťažkým zranením spolujazdkyne 75-ročného vodiča.
Zdroj: Facebook/Polícia SR - Banskobystrický kraj
Zamrznutá cesta sa podpísala na vážnej dopravnej nehode v Jelšave.
Čierny ľad vznikne obvykle vtedy, keď je zima suchá a zvyčajne na ešte neposolených cestách. Mrholenie či hmla, pred ktorými je pre dnešok výstraha na celom Slovensku a nízke teploty, sú preň doslova ideálne. Namrznú na vozovke, ktorá však vyzerá iba ako by bola mokrá.
Najčastejšie sa čierny ľad objavuje v noci a ráno, ale vyskytuje aj sa počas dňa v tieni, kde ho slnko neroztopí. Veľmi často sa vyskytuje na mostoch alebo nadjazdoch, kde jeho vytvoreniu pomáha cirkulácia vzduchu.
Zdroj: iStock
Práve hmla môže čierny ľad spôsobiť. Jemné čiastočky vody namrznú na ceste, ktorá však vyzerá iba ako mokrá.
Kombinácia čierneho ľadu a rýchlosti, akou by vodič jazdil na mokrej vozovke, je doslova vražedná. Ani zimné pneumatiky nepomôžu, keďže stratia priľnavosť.
Ako zistiť, že ste sa dostali čierny ľad?
To, že ste miesto na mokrej vozovke už na čiernom ľade zistíte tak, že keď jemne stlačíte brzdu, auto nespomalí, ale ABS vám začne kopať späť do nohy. Dôležité je nespanikáriť. Snažte sa reagovať rozvážne, nemykajte volantom a spomaľujte len podraďovaním a zložením nohy z plynu. Určite neskáčte na brzdový pedál, môžete totiž situáciu iba zhoršiť.
Čierny ľad máva často ligotavejší povrch, ako ostatné časti vozovky. Ak teda zbadáte vizuálnu zmenu na asfalte, zbystrite. V čase, keď vydajú meteorológovia výstrahu, sa vyhýbajte "tlačeniu" na iné vozidlá a dodržujte odstup.
Čierny ľad je rovnako nebezpečný pre cyklistov aj chodcov, ktorým hrozia pády.
Čo urobiť, keď šmyk dostanete? Dočítate sa na ďalšej strane.
Automobil môže dostať počas jazdy len dva typy šmykov a to buď pretáčavý alebo nedotáčavý. Každý vyžaduje iný typ reakcie a postupu, aby sme sa z neho bezpečne dostali.
Pretáčavý typ šmyku sa podľa Auto Bild objavuje najmä pri automobiloch so zadným náhonom. Môže sa objaviť aj pri vozidle s pohonom predných kolies. Príčinou pretáčavého šmyku je strata trakcie na zadných kolesách. To znamená, že predná časť zatočí, no zadná stále pokračuje rovno. Ide o veľmi nebezpečnú situáciu, pretože môže spôsobiť nekontrolovateľnú rotáciu automobilu, takzvané hodiny.
Zdroj: Shutterstock
Pretáčavý šmyk charakterizuje to, že zadná časť vozidla ide rovno, napriek tomu, že predná náprava zabočila.
Pretáčavý šmyk môžeme podľa Auto Bildu eliminovať tak, že rýchlo vytočíme volant na opačnú stranu, než tú, do ktorej sme pôvodne smerovali. To znamená, že ak ideme do pravotočivej zákruty, musíme vytočiť volant doľava a pomaly ubrať plyn. Prudké ubratie či zabrzdenie je nebezpečné. Najlepšie je postupne znižovať tlak na plynový pedál.
Nedotáčavý šmyk je častejší pri autách s predným náhonom, nedá sa však vylúčiť ani pri vozidlách so zadným náhonom. Prejavuje sa stratou trakcie na prednej náprave a teda auto nereaguje na natočenie volantu. To znamená, že vozidlo pokračuje rovno, bez ohľadu na to, či vytočíte volant doľava alebo doprava.
Zdroj: Shutterstock
Nedotáčavý šmyk je vtedy, ak auto pokračuje v pôvodnom smere napriek natočeniu volantu.
V tejto situácii je riešením iba ubrať plyn a počkať, kým kolesá na prednej náprave opäť nezískajú priľnavosť. Neodporúča sa prudké brzdenie či točenie volantom. To by totiž mohlo viesť, k ešte väčšej strate priľnavosti a nekontrolovateľnej jazde.
Anketa
Dostali ste niekedy šmyk?
- Áno80%
- Našťastie nie20%
Hlasovanie bolo ukončené