Vlakmi sa už možno čoskoro ani neodveziete. Prečo hrozí úplný kolaps železničnej dopravy?
12. 2. 2024, 8:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:45)
Nielen katastrofálny stav koľají na Slovensku, ale už aj nedostatok zamestnancov spôsobuje vážny celospoločenský problém. Ako to chce riešiť ministerstvo dopravy a slovenské Železnice? Dostali sme odpovede.
Zdroj: Miro Lisál
Zdroj: Miro Lisál
Zdroj: Miro Lisál
Galéria k článku
Kritická situácia slovenských železníc sa netýka už len katastrofálneho stavu koľají. Pre nedostatok zamestnancov hrozí, že železničná doprava na západnom Slovensku bude v najbližších dňoch výrazne meškať, informuje agentúra SITA
Ako upozornila Odborová asociácia výpravcov a dispečerov, dôvodom je výrazný nedostatok zamestnancov. Zároveň žiada Ministerstvo dopravy SR a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), aby zverejnili návrh, ako chcú zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť dopravy od polovice roka 2024.
Zároveň sú odborári pripravení vedeniu ŽSR ponúknuť aktívnu spoluprácu pri hľadaní finančných prostriedkov na zvyšovanie miezd kľúčových zamestnancov a vytvorení funkčnej personálnej politiky.
Nízky počet zamestnancov všetko komplikuje!
V západoslovenskom regióne aktuálne chýba takmer 500 zamestnancov podieľajúcich sa na riadení a zabezpečení železničnej prevádzky, tvrdí odborár Matej Ferencei. „Situácia je skutočne kritická. Prvý nedostatok zamestnancov sa už prejavil tento týždeň, keď bol obmedzený počet zamestnancov v nočnej zmene na Hlavnej stanici v Bratislave,” upozornil.
Na trati z Kútov cez Gbely a Holíč nad Moravou do Skalice je podľa asociácie situácia ešte horšia, keďže tam vlaky už nejazdia a sú nahradené autobusmi. To v praxi znamená, že železničná doprava na západnom Slovensku sa stáva skôr príťažou ako službou verejnosti.
Takáto situácia vážne komplikuje dopravu pre tisícky cestujúcich, ktorí železničnú dopravu dennodenne využívajú na presun. Dôvodmi nedostatku zamestnancov na železniciach sú podľa odborárov nevyhovujúce pracovné podmienky a nízke mzdy.
„Dnes reálne hrozí, že od polovice roka bude na západnom Slovensku železničná doprava výrazne obmedzená alebo zastavená. Najohrozenejšie sú Bratislava, Trnava a Záhorie,” upozornil Ferencei.
So zamestnancami na údržbu tratí a zabezpečovacích zariadení je to podľa asociácie ešte horšie. Tu sa nedostatok zamestnancov prejavuje na celom Slovensku. V prípade, že kompetentní budú situáciu naďalej ignorovať, takéto obmedzenia podľa Ferenceia čakajú aj ďalšie oblasti Slovenska.
Ako reagovalo na kritickú situáciu ministerstvo dopravy a slovenské Železnice, čítajte na ďalšej strane >>>
Zastavia sa na Slovensku vlaky úplne?
V súvislosti s kritickou situáciou na železniciach sme oslovili aj Ministerstvo dopravy SR a opýtali sme sa, ako chce zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť dopravy, keď chýba výrazný počet železničiarov.
"Ministerstvo dopravy si uvedomuje, že na západnom Slovensku je vo všeobecnosti problém s nedostatkom pracovnej sily, a to nielen v železničnom sektore, ale aj v iných oblastiach. Týmto problémom sa intenzívne zaoberáme a naposledy v pondelok o riešeniach diskutoval minister s vedením ŽSR. Ubezpečujeme verejnosť, že urobíme všetko pre to, aby sa katastrofické scenáre, ktoré dnes veštia odborári, nenaplnili," informovala nás hovorkyňa Petra Poláčiková.
Kritická situácia kvôli predčasnému odchodu do dôchodku
Rovnakú otázku sme položili aj Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR).
"Daný problém riešime už dlhodobo. Situácia sa výrazne skomplikovala na konci minulého roka odchodmi do starobných a predčasných starobných dôchodkov, najmä predčasného starobného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch," odpovedala nám hovorkyňa Vladimíra Bahýlová.
Upozornila nás tiež na to, že v roku 2023 evidovali 1 575 skončení pracovného pomeru, z toho 1 024 boli odchody do dôchodku, no prijatých bolo len 952 zamestnancov. "Fungovanie najmä v Bratislavskom a Trnavskom kraji zabezpečujeme aj nadčasovou prácou, ktorú v rozsahu 150 hodín zamestnancom nariaďujeme. Po jej dočerpaní budeme zamestnancom navrhovať výkon práce nadčas s ich súhlasom a, samozrejme, zintenzívnime náborovú činnosť," vysvetlila nám ďalší postup.
Hovorkyňa nás upozornila aj na to, že nie je vôbec jednoduché získať nových zamestnancov. "Pri pozícii výpravca trvá celý proces takmer rok," objasnila nám hovorkyňa. "Nových zamestnancov získavame zapojením sa do systému duálneho vzdelávania, štipendijného programu a zapájaním sa do náboru v spolupráci s Úradmi práce. Oslovili sme aj detské domovy, avšak zatiaľ sme bez reakcií," prezradila nám Bahýlová.
Zaujímalo nás, kedy a ako sa budú zamestnancom železníc zvyšovať platy. "Železnice Slovenskej republiky sú aktuálne v procese kolektívneho vyjednávania a zároveň sa na nás vzťahuje rozpočet verejnej správy, preto vám zatiaľ nevieme uviesť komplexnejšie," objasnila nám hovorkyňa. Ako nás však upozornila, poskytujú aj príspevok na bývanie a ubytovanie, stabilizačný príspevok, príspevok pre nových zamestnancov, náborový príspevok a príspevok za získanie nového zamestnanca.