Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Vieme, ako VYRIEŠIŤ VÝSTAVBU: Takto to chcú urobiť kandidáti na primátorov krajských miest

Mestá sa zaľudňujú, vyrastajú nové štvrte, pribúda áut, čo komplikuje dopravu, ale ubúda zeleň.  Ako chcú riešiť tieto citlivé problémy kandidáti na primátorov krajských miest? Položili sme im tri otázky a tu sú ich odpovede.

Zdroj: archív

Reklama

Mestá sa zaľudňujú, vyrastajú nové štvrte, pribúda áut, čo komplikuje dopravu, ale ubúda zeleň. Ako chcú riešiť tieto citlivé problémy kandidáti na primátorov krajských miest? Položili sme im tri otázky a tu sú ich odpovede.

Otázky pre kandidátov na primátora o výstavbe

  1. Aký je váš názor na výškové stavby a zahusťovanie sídiel?
  2.  Ako chcete zabezpečiť plynulú dopravu v oblasti nových obytných štvrtí?
  3. Ako chcete zabezpečiť dostatok zelene popri novej výstavbe?

BANSKÁ BYSTRICA

Ján Nosko

  1. Výšku stavieb regulujeme podľa schváleného územného plánu. Boli by sme veľmi neradi, keby sme výškou inej budovy zatienili dominanty mesta. Zahusťovanie sídel je skôr otázka na súkromných vlastníkov, keďže mesto v predmetných lokalitách nemá svoje vlastné pozemky. Zahusťovanie je však limitované aj statickou dopravou, pretože problém je aj vybudovanie parkovacích plôch a často náklady prevýšia a skomplikujú ekonomiku, ktorú od toho očakáva investor.
  2. Pri nových rozvíjajúcich sa mestských častiach, ako je v Banskej Bystrici napríklad Pršianska terasa, plánujeme vybudovanie novej prístupovej cesty v spolupráci so župou. Po rokoch sa u nás rozvíja aj oblasť, kde v minulosti stál známy závod Slovenska. V tejto lokalite by v budúcnosti mali vzniknúť aj bytové priestory. Je to zmena a pri takýchto výstavbách trváme na podmienkach, ktoré by minimalizovali dopady. Dbáme aj na to, aby investor rešpektoval požiadavky, ktoré sú podmienkami na realizáciu stavby zo strany územného plánu.
  3. V záujme každého investora, ktorý na území mesta stavia, by malo byť aj zlepšenie a skvalitnenie života v meste. Súčasťou je aj zatraktívnenie prostredia pri jeho stavbe, do čoho spadá aj výsadba.

Igor Kašper

  1. Aký je váš názor na výškové stavby a zahusťovanie sídiel? Jedinú ďalšiu väčšiu stavbu, ktorú viem tolerovať, je stavba dostupných mestských nájomných bytov pre mladých. Ďalšie obchodné centrá tu nepotrebujeme, len v poslednom období tu vznikli dve.
  2. Ako chcete zabezpečiť plynulú dopravu v oblasti nových obytných štvrtí? V prvom rade kvalitnou projektovou prípravou, to je alfa a omega. A budovaním kruhových križovatiek, iná cesta neexistuje.
  3.  Ako chcete zabezpečiť dostatok zelene popri novej výstavbe? To je úloha stavebného úradu. Aby v územnom rozhodnutí a stavebnom povolení zadefinoval také podmienky, ktoré musí investor akceptovať. Ale najradšej by som bol, aby nová výstavba na zelených plochách už veľmi nebola. Potrebujeme využívať najmä plochy po opustenýh alebo nevyužívaných objektoch, ktorých je v Banskej Bystrici veľa.

Zdroj: Ján Krošlák

Banská Bystrica

BRATISLAVA

Matúš Vallo

  1. Samozrejme má platiť výšková regulácia a má ju určovať územný plán. Všade vo svete je to tak, že výškové budovy sú koncentrované v určitých zónach a v iných sú prísne regulované. Presne preto, že každá časť mesta si vyžaduje niečo iné. Napríklad projekty ako vysoká budova na Šancovej sú neprípustné v danej lokalite. V našom pláne počítame s Metropolitným inšitútom Bratislavy, inštitútom ktorého úlohou bude mesto analyzovať a vnímať, ktorá zóna čo potrebuje.
  2. Riešením je napríklad, že nenecháme v rukách developerov, aby sami zhotovovali takzvané dopravno kapacitné posúdenia (dopravné štúdie). Je to kúľúčoví dokument, ktorí má rozhodnúť, či existujúca infraštruktúra unesie ďalšiu výstavbu. Ak nie, tak sa výstavba nemá povoliť v takej podobe, alebo musí byť infraštruktúra dobudovaná. To, že túto kľúčovú analýzu si robia developeri sami na svoje projekty, je príčinou, prečo ste nikdy nepočuli o dopravnej štúdii, ktorá by nevyšla. Toto sa musí zmeniť a posudzovanie dopravnej kapacity musí byť v rukách mesta.
  3. Vec, ktorú v tomto začneme okamžite robiť je striktne dozerať na to, či developeri dodržujú územný plán v ktorom je jasne definované koľko plochy na ktorom území musí byť zeleň. Dnes sa to veľmi často porušuje. Taktiež chceme, aby súčasťou komisie, ktorá posudzuje nové investičné zámery boli aj krajinní architekti, ktorí budú na dostatok zelene pri nových projektoch dozerať.

Václav Mika

  1. V programe mám výškovú reguláciu budov v Bratislave. O maximálnej výške, ale aj o zahusťovaní musia rozhodovať v pravom rade odborníci na základe dát - teda na základe dopravnej kapacity územia, priestoru pre rozširovanie zelene alebo pre výstavbu občianskej vybavenosti ako sú škôlky, školy či obchody.
  2. Mesto musí prejaviť viac sebavedomia a určovať, čo a v akej podobe sa má stavať. Čiže pri tvorbe územného plánu a následne pri povoľovaní stavieb musí investorom dať do podmienok aj vybudovanie dopravnej infraštruktúry a rozvojový poplatok investovať do infraštruktúry a verejných priestorov. Povoľovanie nových obytných štvrtí zároveň musí podliehať posudzovaniu z pohľadu existujúcich dopravných kapacít.
  3. Vedenie mesta má stavebníkom určovať, aký podiel zelene musí pri svojich projektoch vysadiť. Na to slúži územný plán, ktorý určí mieru zelene a stavebník ju musí za všetkých okolností dodržať. Len sebavedomé mesto dokáže diktovať developerom svoje podmienky, či už v oblasti budovania infraštruktúry či verejných priestorov, vrátane zelene.

Ivo Nesrovnal

  1. Bratislava je mladé dynamicky sa rozvíjajúce mesto. Je to mladé mesto, ktoré za 25 rokov muselo dohnať to, čo iné mesta rozvíjali storočia. Ale je to rozvojový región, podľa OECD je práve trojuholník Bratislava - Viedeň - Budapešť, ten región, kde sa bude Európa rozvíjať. Hlavné mesto má prijatú koncepciu výškovej regulácie. Nie som proti moderným štvrtiam, výškovým budovám. Musia byť ale v súlade s územným plánom, mali by byť sústredené na jedno miesto a ich výstavba musí podliehať jasným pravidlám.
  2. Našou odpoveďou na dynamický rozvoj mesta je kvalitná infraštruktúra. Či už sú to opravené cesty, rozvoj koľajovej dopravy či modernizácia mestskej hromadnej dopravy. Nové električkové trate chceme budovať na všetky smery a zabezpečiť tak rýchlu a ekologickú verejnú dopravu pre všetkých. Obyvatelia nových mestských štvrtí budú môcť využívať aj bikesharing, ktorý chceme rozšíriť do ďalších mestských častí.
  3. Pri novej výstavbe budem trvať na tom, aby verejné priestranstvá mali prioritu a boli kvalitne zrealizované a táto výstavba mala jasné a tvrdé pravidlá. Ďalej budem zapájať firmy a investorov do rozvoja mesta tak, ako som to robil posledné 4 roky. Budem zároveň pokračovať v politike vysadenia 2 nových stromov za jeden chorý.

Zdroj: DAVID DUDUCZ

Historické ulice Bratislavy.

KOŠICE

Jaroslav Polaček

  1. Mesto Košice je práve vo fáze obstarávania nového územného plánu. Ten stanoví zóny rozvoja do budúcnosti. Som proti zahusťovaniu už vybudovaných štvrtí. Architekti a urbanisti si aj v minulosti dali záležať na tvorbe nášho mesta. Bolo by nešťastné, ak by sme si ho teraz zastavali.
  2. Rešpektovaním územného plánu. Práve zahusťovanie výstavby spôsobuje problémy v jej obslužnosti MHD. Developer musí viac komunikovať s mestom aj otázky obslužnosti nových objektov.
  3. Tu si musí zastať svoju pozíciu Útvar hlavného architekta.Verím, že ak sa budú rešpektovať štandardy, bude aj nová výstavba zelenšia. Bol by som rád, aby sa napríklad parkovacie státia už neplánovali na povrchu, ale v podzemí, a tak ostalo viac miesta pre zeleň.

Viliam Novotný

  1. Košice potrebujú nový územný plán, ten zo 70-tých rokov je už dávno prežitý. Mesto má rásť využitím zastavaného územia smerom od centra na perifériu v zónach, ktoré sú dnes nevyužívané - asanačné pásmo, okolie Hornádu, areál magnezitky či lokalita za malou stanicou. Zásadne nesúhlasím so zahusťovaním medzi domami na úkor zelene a parkovísk.
  2. Nové stavby nové pravidlá, to znamená dostatok parkovacích miest a preferovanie podzemných parkovísk. Z pohľadu prejazdnosti je dôležité napojenie na cestnú infraštruktúru mesta a dostupnosť MHD.
  3. Novým územným plánom mesta, v ktorom jasne zadefinujeme možnú zastavanosť a potrebnú zeleň v jednotlivých lokalitách v zmysle koncepcie bývania v parku. Obnovím nezávislosť hlavného architekta mesta, aby strážil developerov.

Martin Petruško

  1. Náš územný plán bol už viac ako 40 rokov starý a preto sme spustili prípravu nového. Výsledkom budú jasné pravidlá, kde už stavať – zahusťovať nie je možné, kde a v akom rozsahu to bude možné, a kde budú mať Košice svoje rozvojové oblasti tak, aby výstavba neprebiehala na úkor existujúcej zástavby alebo na úkor komfortu Košičanov.
  2. Každá nová výstavba musí rešpektovať technické a dopravno-kapacitné požiadavky platných noriem. Aj tu v budúcnosti pomôže nový územný plán. Kde už nie je dopravná kapacita, tam nemôže byť navrhnutá rozvojová zóna. Tam kde ešte dopravná kapacita je, regulatív určí v akom rozsahu môže prebiehať výstavba.
  3. Zabezpečiť dostatok zelene znamená rešpektovať v prvom rade v povoľovacom procese normy, ale aj oveľa viac zainteresovať verejnosť. Skvelým príkladom je napríklad povoľovací proces pri výstavbe Košickej futbalovej arény, kde sme dostali okrem odborných pripomienok aj pripomienky zástupcov verejnosti.

NITRA

Štefan Štefek

  1. Krajské mesto by malo určite rásť do výšky. V rámci územného plánu Nitry je vytvorená dostatočná územná rezerva, aby sa mesto rozvíjalo bez zahusťovania jestvujúcej zástavby.
  2. Územný plán zóny musí riešiť aj otázku plynulosti dopravy.
  3. Aj túto otázku rieši odborný útvar v rámci územného plánu zóny, v ktorom je jasne zadefinované, aký má byť pomer zastavanosti a zelene daného územia.

PREŠOV

Richard Drutarovský

  1. Výšková zonácia však mať svoj poriadok, navrhnem ju doplniť do územného plánu.
  2. Aktívnou spoluprácou mesta s majiteľmi pozemkov pri budovaní chodníkov a ciest. Do nových štvrtí musí premávať MHD, aby sa za povinnosťami dalo jednoducho a rýchlo dostať aj bez auta - do práce i do škôl.
  3. Výsadbou, pre pre mestské pozemky ustanovím tzv. „mestského záhradníka“, aby zabezpečil a dohliadal na kvalitnú a udržiavanú zeleň a vytvorím koncepciu starostlivosti o zeleň.

Andrea Turčanová

  1. Máme Územný plán a aj Manuál tvorby verejných priestranstiev.
  2. Developeri majú pri výstavbe jasne definované podmienky aké parametre majú mať komunikácie.
  3. Výsadba zelene je zadefinovaná pri stavebnom povolení takmer pri každej stavbe. Okrem toho mesto rieši aj náhradnú výsadbu zelene.

Pavel Hagyari

  1. Vytvárať nové lokality v spolupráci so súkromnými investormi aj so zelenými plochami, výškové budovy treba stavať citlivo, nie v centre.
  2. Prehodnotiť linky a rozšíriť MHD do nových oblastí.
  3. Zrevitalizovať najmä existujúce - biokoridor Torysa, Ekopark, Záhradu umenia , Sibírsku a Delňu na celoročné využitie a so vstupom zdarma.

TRENČÍN

Richard Rybníček

  1. V Trenčíne máme danú maximálnu výškovú úroveň zástavby. Čo sa týka zahusťovania sídiel – nepokladám za rozumný rozvoj mesta rozrastaním do krajiny a poľnohospodárskej pôdy. Ak neumožníme ľuďom bývať v dostupných polohách, odchádzajú do okolitých obcí, tam platia dane, ale de facto žijú v meste - pričom dennodenne sa premiestňujú a ničia sociálne aj životné prostredie. My chceme mesto intenzifikovať revitalizáciou brownfieldov, v niektorých častiach aj zmenou charakteru zástavby z vidieckej na mestskú, ale hlavne zástavbou zatiaľ voľných plôch v intraviláne.
  2. Dopravnú kostru máme zadefinovanú v územnom pláne a rozvoj nových štvrtí musí ísť v jeho súlade. Práve ďalší obyvatelia donesú so sebou do danej lokality aj novú vybavenosť a napríklad aj častejšiu MHD. A máme spracovaný cyklogenerel prenesený do územného plánu, v ktorom je navrhnutá cyklodoprava pre celé mesto.
  3. V územnom pláne máme zadefinované maximálnu mieru zastavania a minimálny podiel zelene pre všetky jednotlivé regulačné bloky. Plánujeme aj nový park na pravom brehu Váhu.

Miloš Mičega

  1. Som proti nezmyselnému zahusťovaniu. Tu som so súčasným vedením mesta v dlhodobom konflikte. V Trenčíne máme skúsenosť s novými stavbami pri tržnici, ale cesty sú stále tie isté. To isté sa deje aj na sídlisku JUH v blízkosti školy.
  2. Už v územnom pláne musia byť rezervované územia na hlavné dopravné koridory. Tu musí byť mesto nekompromisné a developerom neustúpiť.
  3. Plošnou reguláciou cez územný plán. Nie som zástanca toho, aby sme umožnili nahradiť klasickú zeleň iba zeleňou na stene domu, resp. na streche. My potrebujeme, aby bola zeleň priamo na zemi.

Danica Birošová

  1. Som zásadne proti výškovým stavbám budovaným v blízkosti obytných sídiel, napríklad budovaniu 6-8 poschodových bytoviek v blízkosti rodinných domov. Tiež som zásadne proti budovaniu nových obytných domov už v existujúcej zástavbe, pretože vždy je to na úkor zelených plôch a športovísk. Toto znižuje kvalitu života občanov.
  2. Ak už sú vybudované obytné štvrte kde sa nepamätalo na dostatočne široké cesty a boli vybudované bez toho, aby sa riešila otázka plynulej dopravy, tak tu sa to nebude dať dodatočne riešiť rozšírením ciest. Dá sa to riešiť iba rozvojom verejnej hromadnej dopravy a alternatívnych spôsobom prepravy tak, ako som to uviedla v predchádzajúcich bodoch. Tomuto problému však treba predchádzať pri povoľovaní výstavby nových obytných štvrtí, kde predovšetkým sa najprv musí vyriešiť doprava a až následne povoľovať stavby nových domov.
  3. Tým, že pri novej výstavbe nedovolíme zahusťovanie a budeme presadzovať v rámci stavebných konaní zabezpečenie výsadby novej zelene.

Zdroj: archív

Zrekonštruované Mierové námestie v Trenčíne.

TRNAVA

Rastislav Mráz

  1. Nesúhlasím so zahusťovaním sídlisk ani centra mesta, nakoľko prináša zo sebou mnohé nežiadúce javy. Výškové stavby sú v Trnave pomerne dlhú dobu rozumne regulované v územnom pláne mesta.
  2. V Trnave je dlhoročným dobrým pravidlom, že k novým developerským projektom patria aj pridružené investície do dopravnej infraštruktúry. Ak sa od tohto pravidla nebudú robiť výnimky, je možné zladiť požiadavky na nové bývanie aj cesty.
  3. Trnava má schválený poplatok za rozvoj, v rámci ktorého sú nové investičné projekty zaťažené poplatkom, ktorý mestu slúži práve na rozvoj novej zelenej infraštruktúry – lesoparkov a parkov.

Marián Galbavý

  1. Urbanizácia Trnavy v časti pri Kamennom mlyne nebola najšťastnejšia. Nová štvrť má len jednu prístupovú cestu do mesta a nulové služby pre obyvateľov, len cintorín majú poruke. Tu sa však už veľa zmeniť nedá. Inak nemám pocit, že by v Trnave bol problém zahusťovania a výstavby výškových budov nejak vypuklý.
  2. Ako som už vyššie uviedol, v problémovej lokalite Pri Trati už chytáme zajaca za chvost, ako môj dedo hovoril. Problém dopravy v tejto lokalite môže vyriešiť len vybudovanie južného obchvatu a západného prepojenia naň. Tieto investície však mesto nemá v rukách.
  3. Trnava má vypracovaný výborný územný plán s presne zadefinovanými podmienkami. Postačí ich dodržiavať.

Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

Kostol najsvätejšieho milosrdenstva v Trnave

ŽILINA

Peter Fiabáne

  1. Som absolútne a razantne proti všetkým zahusťovačkám a čiernym stavbám. Žilina má tú smolu, že za Slotu došlo k odpredajú obrovského množstva pozemkov do rúk často nezodpovedných investorov. Ako primátor budem jasne proti odpredaju mestských pozemkov, čierne stavby nedostanú kolaudačné rozhodnutie.
  2. Verím, že ak ľuďom dáme alternatívu v podobe bicykla a kvalitnej MHD v kombinácii s riešeniami, ktoré som spomínal vyššie sa situácia výrazne zlepší.
  3. Žiline chýba Útvar hlavného architekta, zároveň máme zastaralý územný plán, chýba tiež generel zelene a manuál verejných priestorov. Tieto veci zmením.

Martin Kapitulík

  1. Som proti zahusťovaniu sídlisk. Vrátime Žiline hlavného architekta a do rozvoja mesta zavedieme systém a koncepciu tak, aby pravidlá platili pre každého rovnako.
  2. Žiaden developer nedostane stavebné povolenie, kým nebude splnená podmienka plynulej dopravnej obslužnosti.
  3. Zriadime odbor mestského záhradníka, ktorý bude zodpovedať za stav, rozvoj a údržbu zelene v meste. Developerov budeme tlačiť do zelených projektov aj so zelenými strechami.

Zdroj: Pavol Konštiak

Hlinkovo námestie v Žiline.

Vyberáme pre vás niečo PLUS