Toto je pilot, ktorý sa zrútil s vetroňom pri Martine. Bol ESOM medzi slovenskými letcami!
5. 5. 2024, 11:28 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:55)

Zdroj: Facebook/Peter Poki
Takmer pred desiatimi rokmi Peter Pokorný (63), ktorého každý volal Poki, porozprával pre Plus JEDEN DEŇ o havárii lietadla A320. Vtedy nemohol tušiť, že raz sám zomrie pri leteckej nehode. So svojím vetroňom sa však v sobotu večer zrútil pri Martine. Jeho kamaráti tomu nemôžu uveriť.
Zdroj: Facebook/Peter Poki
Zdroj: Jakub Bulka
Zdroj: Facebook/Peter Poki
Galéria k článku
Vetroň havaroval v katastrálnom území mesta Martin a po páde sa lietadlo vznietilo. Napriek tomu, že na miesto veľmi rýchlo prišli záchranári aj polícia, skúsenému slovenskému pilotovi, ktorý lietal celý život, už nedokázali pomôcť.
„Počula som náraz. Myslela som si, že auto narazilo do pouličného osvetlenia. Pozrela som sa na miestnu komunikáciu, ale v diaľke som si všimla stúpajúci čierny dym z trafostanice. Hneď som volala 112, bolo 18.42 podvečer. Tiesňová linka okamžite vyslala hasičov," povedala svedkyňa Miriama Crkoňová.

Zdroj: Facebook/Peter Poki
„Letel ponad dom mojich rodičov a rovno pozeráme, že to kam ide pristáť, keď tak nízko letí. A on chudák havaroval," opísala, čo sa stalo, ďalšia svedkyňa.
Na mieste bol aj svedok Jakub Bulka. „Veľa sa z tej vzdialenosti nedalo vidieť, ale po príchode tam bol ešte chaos, strašný zápach po spálených plastoch a gume. Kým sme to obehli celé dookola, aby sme videli, čo sa vôbec stalo, už začínali hasiť lietadlo, zrejme čakali, kým elektrikári odpoja 22-tisícové vedenie, až potom sa mohli k horiacemu lietadlu priblížiť," povedal Bulka.
Malý vetroň, v ktorom sedel dlhoročný slovenský dopravný pilot Peter Pokorný, prezývaný Poki, spadol v časti Martina Košúty. Podľa ďalšieho svedka Mareka Brossmana sa vetroň zrútil na trafostanicu. Opísal, že situáciu po nehode komplikoval požiar, ale aj zvedaví ľudia, ktorí sa prišli priamo na miesto nešťastia pozrieť, čo sa stalo.
Na svet sa celý život pozeral z nebies
„Ešte stále tomu nemôžem uveriť," povedal Pokiho kamarát Teodor Pasternák. Ten sa s Petrom zoznámil v Aeroklube Bratislava na letisku vo Vajnoroch ešte začiatkom 90. rokov minulého storočia.
„On už vtedy lietal na motorových športových lietadlách. Bol vždy kamarátsky a v dobrej nálade. Raz ma povozil nad mestom v Cessne 172, ktorá ešte v tom čase bola u nás raritou. Keď v roku 1992 Československé aerolínie nakúpili lietadlá ATR-72, začal ich pilotovať," povedal Pasternák.
Poki sa stal postupne kapitánom ATR-72, neskôr velil aj Boeingom a Airbusom Československých aerolínií. „V tejto leteckej spoločnosti to napokon dotiahol až na šéfa pilotov najväčšieho lietadla, aké kedy v Československých aerolíniách lietalo - AIRBUS 330," doplnil Pasternák.
Podľa neho lietal Peter Pokorný nielen v práci ako dopravný pilot, ale aj vo voľnom čase s vetroňmi. „Kúpil si jeden, druhý, poletoval pre radosť aj na súťažiach. Celkom ma prekvapila jeho fotka z konca marca, na ktorej z vetroňa odfotil vysielač Kamzík, to sa tak často nevidí," priznal Pasternák.
Celý život kráčal v stopách svojho otca
Podľa Teodora Pasternáka kráčal Peter „Poki“ Pokorný celý život v stopách svojho otca Eugena Pokorného. Ten bol tiež pilot a zomrel pred tromi rokmi ako 87-ročný. „Peťo sa za ním nemusel až tak veľmi ponáhľať," uzavrel so smútkom Teodor Pasternák.
Podľa fotografií, ktoré Peter Pokorný zverejňoval pravidelne na sociálnych sieťach, len pred desiatimi dňami letel ako dopravný pilot nad švajčiarskym Matterhornom, pred šiestimi týždňami nad Luxemburskom, vo februári nad Pyrenejami.
Leteckú nehodu prevzal vyšetrovateľ Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Martine, ktorý začal trestné stíhanie za prečin usmrtenie, prečin všeobecné ohrozenie a prečin poškodzovanie a ohrozovanie prevádzky všeobecne prospešného zariadenia. Ďalšie okolnosti ako aj príčiny pádu bezmotorového lietadla sú predmetom prebiehajúceho vyšetrovania.