STARČEKOV BILI, priväzovali na posteľ, nechali o smäde: KONTROLA v prievidzskom seniorcentre
14. 10. 2020, 6:00 (aktualizované: 14. 10. 2020, 8:00)

Zdroj: paj
V seniorcentre v Prievidzi sa podľa svedkov diali hrozné veci! Pred pol rokom aj denníku Plus JEDEN DEŇ vnučka pani Vilmy opísala desivé skúsenosti s opatrovateľkou babičky. Keď sa pridali ďalší šokovaní príbuzní, do zariadenia prišla ministerská kontrola. Tá zistila veľké nedostatky a prešľapy!
Zdroj: fb
Zdroj: fb
Zdroj: fb
Galéria k článku
Podľa pracovníkov ministerstva práce a sociálnych vecí nedostatky boli napríklad už pri ubytovaní klientov, nebolo dostatočne preukázané plnenie potrebných kvalifikačných predpokladov niektorých zamestnancov na vykonávanie odborných činností, nebola splnená podmienka bezbariérovosti, poskytovateľ používal zábrany na lôžko a dochádzalo k nesprávnej manipulácii s klientom. Na sociálnej sieti sa objavili aj konkrétne pochybenia, napríklad trápenie starkých smädom.
To všetko tvrdila aj spomínaná vnučka pani Vilmy. „Videla som, ako pani sanitárka ,cápe´ moju babku, keď mala problém pri kŕmení. Okamžite som reagovala tým, nech položí jedlo, ja si babku nakŕmim,“ spomína šokovaná Denisa.
Po incidente sa sťažovala aj riaditeľovi domova Richardovi Fodorovi, jeho reakcia ju však zaskočila: „Tvrdil mi, že s tým, čo sa v domove deje, bojuje už roky.“ Dotyčnú pracovníčku však prepustili.

Ďalšie sťažnosti a podozrenia príbuzných sa objavili na stránke Kto nám vládne v Prievidzi? a vzbudili búrlivú diskusiu. „Vonku mínus 10 a dvere majú otvorené od ulice a prezliekajú pomočeného mokrého dedka. Aby ho každý ,očumoval´ a aby nachladol - videl som to viackrát,“ hovorí ďalší svedok.
Mnohé útoky zostali neriešené
Rôzne fyzické útoky na seniorov zostali podľa príbuzných často neriešené a tí, ktorí sa to snažili riešiť, vraj dostali výpoveď. Svedkovia tvrdia, že týranie klientov bolo na dennom poriadku a neľudské správanie personálu sa malo vždy zamiesť pod koberec.
Škandál už rieši aj poslankyňa Európskeho parlamentu Lucia Ďuriš Nicholsonová. „Šokovali vás informácie o týraní starých a odkázaných ľudí v domove pre seniorov v Prievidzi? Počuli ste o tom, že tam kŕmili klientku výkalmi a opatrovateľka ju vyfackala? Trochu som sa tomu venovala a zistila som, že ministerstvo práce požiadalo mesto Prievidza o prešetrenie informácií. To, že starú paniu mali kŕmiť jej vlastnými výkalmi, sa vraj nepotvrdilo, ale to, že inú klientku opatrovateľka fyzicky týrala, sa dokázalo jednoznačne,“hovorí Ďuriš Nicholsová na sociálnej sieti.
„Je vám z toho zle? Tak to ešte nie je všetko. V domove spustilo v lete kontrolu samotné ministerstvo a zistilo, že opakovane obmedzovali slobodu a pohyb klientov. Priväzovali ich o posteľ plachtami, posadili ich do kresla a tam ich pripútali na celý deň, zamykali ich v izbách alebo ich nechali ležať v posteli s vytiahnutými bočnicami tak, aby sa vôbec nemohli pohnúť,“ pokračovala s tým, že na základe kontroly zariadeniu síce hrozí pokuta, čo je však podľa nej smiešne, pretože to vyzerá tak, že mohla byť naplnená skutková podstata trestného činu týrania alebo zanedbávania blízkej a zverenej osoby. Preto sa rozhodla, že sa bude v tejto veci angažovať.
„Viem si predstaviť ustráchaných príbuzných, a preto sama podám trestné oznámenie,“ dodala Ďuriš Nicholsonová, ktorá je presvedčená že prípadom by sa mali zaoberať orgány činné v trestnom konaní.
„Mrzí nás, že celá téma sa sociálnej sieti prostredníctvom anonymných stránok značne skresľuje a prezentuje udalosti inak, ako sa v skutočnosti stali. Anonymná a účelová kritika vždy vrhá zlé svetlo na absolútnu väčšinu obetavého personálu,“ reagovalo mesto a dodalo: „Z pozície zriaďovateľa čakáme na kompletné závery zo všetkých vykonávajúcich kontrol, až podnikneme ďalšie kroky.“
Najnechutnejšie obvinenia sa nepotvrdili
Kontrolóri zistili počas objasňovania situácie v domove mnohé závažné nedostatky. Niektoré sa objavili aj na sociálnych sieťach:
„Ministerská kontrola v našich zariadeniach pre seniorov na M. Rázusa 17 a na J. Okáľa 6 zistila závažné nedostatky v starostlivosti o ich pitný režim. Priamo počas výkonu ich kontroly mali imobilní klienti naliatu vodu do pohárikov alebo plastových fliaš na stolíku pri posteli či kresle. Klienti s poruchou hybnosti sa však nemali šancu k vode dostať a napiť sa. Viacero takýchto klientov nemalo ani prístup k signalizačnému zariadeniu, aby si v prípade smädu privolali personál.“
Podľa vyjadrení zamestnancov sa bežne nerobí evidencia pitného režimu klientov a záznamy v tzv. Knihe hlásení potvrdzujú, že viacero klientov bolo dlhé hodiny dehydrovaných. Napríklad: 7. 9. 2019 „Pani... - dcéra si praje celý deň otvorené dvere a aby mala prisunutý servisný vozík, aby sa mohla napiť, keď je smädná.” To si nevšimli, že klientka si nevie zobrať pohár s vodou zo stolíka vedľa postele sama? To ich na to musela upozorniť až dcéra? 15. 11. 2019 „Pán… veľmi tmavý moč…” 10. 12. 2019 „Odkaz z ambulancie: Dohliadnuť na pitný režim…” 17. 12. 2019 „Pani… treba zavodňovať, je dehydrovaná! “
Najnechutnejšie obvinenia, že niektoré opatrovateľky starčekom pchali ruky do pošpinených plienok a potom aj s výkalmi do úst, kontrola nezistila. Bývalá upratovačka zariadenia však pre náš denník povedala, že sa o tom všeobecne vedelo, ale každý sa bál hovoriť, lebo sa báli o prácu.
Tiež prezradila, že okrem iného sa seniorom záhadne strácali peniaze. „Ja tam už nepracujem, lebo som nebola slepá a otvorila som si ústa. Bolo mi povedané, že buď preglgnem, čo sa tu deje a budem ticho, alebo musím odísť. Nakoniec mi dali výpoveď,“ dodala.
Výzva ministerstva
Keďže kontrola neodhalila všetky obvinenia, ale svedkovia na sociálnych sieťach na ne poukazujú, ministerstvo prostredníctvom redakcie Plus JEDEN DEŇ vyzýva príbuzných či známych klientov zariadení sociálnych služieb, aby v prípade napríklad neprimeraného zaobchádzania zo strany zamestnancov zariadení sociálnych služieb túto skutočnosť oznámili riaditeľovi, zriaďovateľovi, prípadne orgánom činným v trestnom konaní.
Stanovisko mesta Prievidza
Kontrolné závery nechceme zľahčovať, ale výsledky predmetnej kontroly nepotvrdili prípady úmyselného zlého zaobchádzania s klientmi. V rámci kontroly boli zistené porušenia ústavy, zákona o sociálnych službách, vnútorných dokumentov a záväzkov z uzatvorených zmlúv o poskytovaní sociálnej služby. Zo strany zariadenia bolo prijatých celkovo 29 opatrení na odstránenie nedostatkov zistených kontrolou. Vzhľadom na charakter zistení budú vyvodené aj náležité personálne dôsledky.