Jasný odkaz odborníkov arcibiskupovi Oroschovi: S deťmi treba rozprávať o sexe
12. 9. 2020, 9:00 (aktualizované: 15. 7. 2024, 19:06)

Zdroj: Michal Smrčok
Útla knižočka pre deti s názvom Láske sa treba učiť vyšla u nás minulý rok. Búrlivá diskusia o nej však vznikla až teraz, keď ju trnavský arcibiskup Ján Orosch zakázal používať.
Zdroj: red
Zdroj: red
Zdroj: MONIKA HULOVA
Galéria k článku
Tvrdí dokonca, že je to vlk v ovčom rúchu. A to napriek tomu, že s knižným titulom talianskych autorov prišlo na trh vydavateľstvo, ktoré sa hlási ku kresťanskej vierouke a obaja autori sú uznávaní psychológovia. Či môže byť kniha pre deti či rodičov nebezpečná, sme sa pýtali pedagógov a psychológov.
Anketa
Rozprávate sa so svojimi deťmi o sexe?
Predčasná sexualizácia
Biskup vo svojom vyhlásení ku knihe uviedol, že jednou z úloh biskupa je bdieť a včas reagovať na dianie v spoločnosti v zhode so zjavenou Božou pravdou. Keďže je členom Komisie pre katechizáciu a školstvo pri Konferencii biskupov Slovenska, leží mu na srdci výchova a vzdelávanie našej mládeže.
Zdroj: Michal Smrčok
Arcibiskup Ján Orosch vydal zákaz na používanie knihy v Trnavskej arcidiecéze.
„A práve preto v súlade s hlasom svojho svedomia vyjadrujem znepokojenie nad knihou Láske sa treba učiť, ktorej autormi sú Ezio Aceti a Stefania Caglianiová. Vnímam v nej podprahové podsúvanie prvkov LGBT ideológie, ako aj predčasnú sexualizáciu detí vo veku od 4 do 7 rokov,“ povedal arcibiskup Orosch a vydal zákaz na používanie knihy v Trnavskej arcidiecéze. Mimochodom, knižka je v obchodoch takmer vypredaná.
Sexualita je prejav zdravia
„Podľa mňa je sexuálna výchova nesmierne dôležitou a často najviac zanedbávanou súčasťou výchovy,“ hovorí psychoterapeut Martin Zikmund s tým, že podľa výskumov sa väčšina detí o sexualite dozvedá najskôr od kamarátov, potom z pornografie, potom z vlastnej skúsenosti a až nakoniec od rodičov a v škole.
Podľa neho práve upieranie včasných informácií o sexualite vedie k tomu, že sa deti ľahšie stávajú obeťami sexuálnych predátorov a sú náchylnejšie k pohlavnému zneužívaniu, napríklad kňazmi, rodinnými príslušníkmi či staršími deťmi. Môžu dokonca trpieť vážnymi psychickými problémami, ak sa včas nedozvedia čo je to menštruácia alebo ejakulácia
Zdroj: archív MZ
Martin Zikmund hovorí, že podľa výskumov sa väčšina detí o sexualite dozvedá najskôr od kamarátov, potom z pornografie, potom z vlastnej skúsenosti a až nakoniec od rodičov a v škole.
Úlohou sexuálnej výchovy je podľa psychoterapeuta pomôcť deťom vnímať sexualitu ako prejav zdravia, ako to definuje aj Svetová asociácia pre sexuálne zdravie (World Association for Sexual Health – WAS). Tá má pre normálne sexuálne správanie štyri kritériá - vzájomný súhlas, zachovanie súkromia, primeraný vek zúčastnených a nenarušenie telesnej integrity organizmu.
Aj bábätká masturbujú
„Sexuálna výchova musí začať už v ranom veku, pretože sexuálne správanie detí začína už od miminiek. Aj malé bábätká „masturbujú“, šokuje Zikmund. „Ide len o dotýkanie sa vlastných pohlavných orgánov, pretože to na ne pôsobí upokojujúco,“ dodáva s tým, že chlapci majú erekciu veľmi skoro, dokonca už v maternici a bez akéhokoľvek vysvetlenia je pre nich zmena veľkosti ich penisu nezrozumiteľná a začnú si hľadať vlastné vysvetlenia. „Preto by rodičia mali byť prví, ktorí deti o sexualite informujú, a to priebežne, opakovane a primerane veku dieťaťa,“ zdôrazňuje psychoterapeut a dodáva, že vo svete sú na tekéto priebežné vzdelávanie detí k dispozícii systémy sexuologických publikácií pre verejnosť, ktoré postupne a vhodnou formou prehlbujú informácie o sexualite. „Táto publikácia dvoch talianskych psychológov je jednou z nich, hoci vďaka vzdelaniu a praxi autorov je primárne zameraná na deti vyrastajúce v kresťanskej viere,“ dodáva Zikmund.
Vo veku od 4 do 7 rokov podľa psychoterapeuta deti kladú obyčajne otázky zamerané na vypozorovanú odlišnosť dievčatiek a chlapčekov, na vlastný pôvod, prípadne pôvod mladšieho súrodenca. „Presne na tieto otázky sa publikácia snaží odpovedať,“ uzatvára psychoterapeut.
Verzia s bocianom má jednu vážnu chybu
Uznávaný pedagóg a psychológ Miron Zelina hovorí, že už trojročné deti sa pýtajú, prečo nie sú rovnakí chlapci a dievčatá, ako prišli na svet a podobne. „Rodič môže vysvetliť, že ich priniesol bocian, ale vlastne klame a tak učí deti, že netreba brať všetko, čo povedia rodičia, ako svätú pravdu,“ vysvetľuje pedagóg s tým, že ak rodičia odmietnu odpovedať a uzavrú tému slovami „to ti vysvetlím, keď budeš starší", to zvedavé dieťa neuspokojí. Pátra, hľadá odpovede, v televízii i v počítači. Zaujíma ich to, najmä keď je to také tajomné.
Zdroj: Matej Kalina
Podľa Mirona Zelinu je dôležité, aby sa v rodine veľa hovorilo, aby všetci cítili, že im záleží na každom členovi rodiny a na tom, aby tam boli pozitívne citové vzťahy.
„Rodičom, ktorí sú v rozpakoch, ako odpovedať deťom na otázky sexuality, táto kniha môže dobre pomôcť, v 3. – 6. roku netreba ísť do detailov, stačí keď dieťa pochopí základné anatomické a fyziologické znaky a procesy,“ hovorí pedagóg.
Deti sa už v predškolskom veku hrajú na mamu a otca, to je dobrá príležitosť hovoriť s nimi o spolužití, rodine, láske a aj sexualite. V našich školách sa vo vyšších ročníkoch žiaci učia o sexualite na hodinách biológie aj v prierezovej téme sexuálna výchova.
Rodiny, ktoré sú založené skôr puritánsky, budú hovoriť s deťmi o téme sexualita opatrnejšie a v neskoršom veku detí, ako rodiny s voľnejšou výchovou, komunikáciou, kde intimita nie je tabu. „Nedá sa povedať, čo je lepšie - kultúra rodiny, rodinných vzťahov sa buduje v interakcii a je zaujímavé, že je dosť nemenná,“ zamýšľa sa Zelina. Dôležité ale podľa neho je, aby sa v rodine veľa hovorilo, aby všetci cítili, že im záleží na každom členovi rodiny a na tom, aby tam boli pozitívne citové vzťahy. Potom nehrozia psychické poranenia dieťaťa pri rozhovoroch na tému sexuality.