Reklama

Jasný odkaz odborníkov arcibiskupovi Oroschovi: S deťmi treba rozprávať o sexe

Arcibiskup Ján Orosch vydal zákaz na používanie knihy v Trnavskej arcidiecéze.

Zdroj: Michal Smrčok

Reklama

Útla knižočka pre deti s názvom Láske sa treba učiť vyšla u nás minulý rok. Búrlivá diskusia o nej však vznikla až teraz, keď ju trnavský arcibiskup Ján Orosch zakázal používať.

Tvrdí dokonca, že je to vlk v ovčom rúchu. A to napriek tomu, že s knižným titulom talianskych autorov prišlo na trh vydavateľstvo, ktoré sa hlási ku kresťanskej vierouke a obaja autori sú uznávaní psychológovia. Či môže byť kniha pre deti či rodičov nebezpečná, sme sa pýtali pedagógov a psychológov.

Anketa

Rozprávate sa so svojimi deťmi o sexe?

Predčasná sexualizácia

Biskup vo svojom vyhlásení ku knihe uviedol, že jednou z úloh biskupa je bdieť a včas reagovať na dianie v spoločnosti v zhode so zjavenou Božou pravdou. Keďže je členom Komisie pre katechizáciu a školstvo pri Konferencii biskupov Slovenska, leží mu na srdci výchova a vzdelávanie našej mládeže.

Zdroj: Michal Smrčok

Arcibiskup Ján Orosch vydal zákaz na používanie knihy v Trnavskej arcidiecéze.

„A práve preto v súlade s hlasom svojho svedomia vyjadrujem znepokojenie nad knihou Láske sa treba učiť, ktorej autormi sú Ezio Aceti a Stefania Caglianiová. Vnímam v nej podprahové podsúvanie prvkov LGBT ideológie, ako aj predčasnú sexualizáciu detí vo veku od 4 do 7 rokov,“ povedal arcibiskup Orosch a vydal zákaz na používanie knihy v Trnavskej arcidiecéze. Mimochodom, knižka je v obchodoch takmer vypredaná.

 

Sexualita je prejav zdravia

„Podľa mňa je sexuálna výchova nesmierne dôležitou a často najviac zanedbávanou  súčasťou výchovy,“ hovorí  psychoterapeut Martin Zikmund s tým, že podľa výskumov sa väčšina detí o sexualite dozvedá najskôr od kamarátov, potom z pornografie, potom z vlastnej skúsenosti a až nakoniec od rodičov a v škole.

Podľa neho práve upieranie včasných informácií o sexualite vedie k tomu, že sa deti ľahšie stávajú obeťami sexuálnych predátorov a sú náchylnejšie k pohlavnému zneužívaniu, napríklad kňazmi, rodinnými príslušníkmi či staršími deťmi. Môžu dokonca trpieť vážnymi psychickými problémami, ak sa včas nedozvedia  čo je to menštruácia alebo ejakulácia

Zdroj: archív MZ

Martin Zikmund hovorí, že podľa výskumov sa väčšina detí o sexualite dozvedá najskôr od kamarátov, potom z pornografie, potom z vlastnej skúsenosti a až nakoniec od rodičov a v škole.

Úlohou sexuálnej výchovy je podľa psychoterapeuta pomôcť deťom vnímať sexualitu ako prejav zdravia, ako to definuje aj Svetová asociácia pre sexuálne zdravie (World Association for Sexual Health – WAS). Tá má pre normálne sexuálne správanie štyri kritériá - vzájomný súhlas, zachovanie súkromia, primeraný vek zúčastnených a nenarušenie telesnej integrity organizmu.  

Aj bábätká masturbujú

„Sexuálna výchova musí začať už v ranom veku, pretože sexuálne správanie detí začína už od miminiek. Aj malé bábätká „masturbujú“, šokuje Zikmund. „Ide len o dotýkanie sa vlastných  pohlavných orgánov, pretože to na ne pôsobí upokojujúco,“ dodáva s tým, že chlapci majú erekciu veľmi skoro, dokonca už v maternici a bez akéhokoľvek vysvetlenia je pre nich zmena veľkosti ich penisu nezrozumiteľná a začnú si hľadať vlastné vysvetlenia. „Preto by rodičia mali byť prví, ktorí deti o sexualite informujú, a to priebežne, opakovane a primerane veku dieťaťa,“ zdôrazňuje psychoterapeut a dodáva, že vo svete sú na tekéto priebežné vzdelávanie detí k dispozícii systémy sexuologických publikácií pre verejnosť, ktoré postupne a vhodnou formou prehlbujú informácie o sexualite. „Táto publikácia dvoch talianskych psychológov je jednou z nich, hoci vďaka vzdelaniu a praxi autorov je primárne zameraná na deti vyrastajúce v kresťanskej viere,“ dodáva Zikmund.

Vo veku od 4 do 7 rokov podľa psychoterapeuta deti kladú obyčajne otázky zamerané na vypozorovanú odlišnosť dievčatiek a chlapčekov, na vlastný pôvod, prípadne pôvod mladšieho súrodenca. „Presne na tieto otázky sa publikácia snaží odpovedať,“ uzatvára psychoterapeut.

Verzia s bocianom má jednu vážnu chybu

Uznávaný pedagóg a psychológ Miron Zelina hovorí, že už  trojročné  deti  sa  pýtajú, prečo nie  sú rovnakí  chlapci a  dievčatá,  ako prišli na  svet  a  podobne. „Rodič môže  vysvetliť, že ich priniesol  bocian, ale vlastne klame a tak učí  deti, že netreba  brať  všetko, čo povedia rodičia, ako svätú pravdu,“ vysvetľuje pedagóg s tým, že ak rodičia odmietnu odpovedať a uzavrú tému slovami „to ti vysvetlím, keď  budeš starší", to zvedavé dieťa neuspokojí. Pátra, hľadá  odpovede, v televízii i v počítači. Zaujíma ich  to, najmä keď je to také tajomné.

Zdroj: Matej Kalina

Podľa Mirona Zelinu je dôležité, aby sa v rodine veľa hovorilo,  aby všetci cítili, že im záleží na každom členovi  rodiny a  na  tom, aby tam boli  pozitívne  citové vzťahy.

„Rodičom, ktorí  sú v  rozpakoch,  ako odpovedať  deťom na otázky sexuality, táto kniha  môže dobre  pomôcť,  v 3. – 6. roku netreba ísť do detailov, stačí keď  dieťa  pochopí  základné  anatomické a fyziologické  znaky  a procesy,“ hovorí pedagóg. 

Deti sa už  v predškolskom veku hrajú na mamu a otca, to je dobrá príležitosť hovoriť  s  nimi  o spolužití, rodine, láske a aj sexualite.  V našich školách sa vo vyšších ročníkoch žiaci učia o sexualite na hodinách biológie  aj v prierezovej  téme sexuálna výchova.

Rodiny, ktoré sú založené skôr puritánsky, budú hovoriť s deťmi o téme sexualita opatrnejšie a v neskoršom veku detí, ako rodiny s voľnejšou  výchovou, komunikáciou, kde intimita nie je tabu. „Nedá sa povedať,  čo je lepšie  - kultúra rodiny, rodinných  vzťahov sa buduje v interakcii a je zaujímavé, že je dosť nemenná,“ zamýšľa sa Zelina. Dôležité  ale podľa neho je, aby sa v rodine veľa hovorilo,  aby všetci cítili, že im záleží na každom členovi  rodiny a  na  tom, aby tam boli  pozitívne  citové vzťahy. Potom nehrozia  psychické poranenia dieťaťa pri rozhovoroch na  tému  sexuality.