Trnavskí stredoškoláci predstavili unikátne vozidlo: Podarí sa im prekonať svetový rekord?
19. 5. 2024, 7:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:56)
Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave idú opäť na preteky v úspornej jazde Shell Eco-marathon. Tento rok však predstavia horúcu novinku - vozidlo, ktoré stavali dva roky. Budú sa s ním snažiť prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva. Podarí sa im to?
Zdroj: Lenka Kandravá
Zdroj: Lenka Kandravá
Zdroj: Lenka Kandravá
Galéria k článku
Ich tím sa už tradične volá Dopraváci a spolu so stovkami študentov z Európy a Afriky sa budú snažiť na pretekoch prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky budú 19. až 24. mája vo francúzskom Nogare. Rekord ich školy z minulých rokov je 222 km/1 kWh s vozidlom prototyp na batériový pohon.
Shell Eco-marathon sú preteky v úspornej jazde, v ktorej študentské tímy zo stredných a vysokých škôl navrhujú a zostrojujú vozidlá, ktorých cieľom je prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky umožňujú študentom technických škôl a univerzít predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách.
Na pretekoch bude takmer 120 tímov z 25 krajín
Študenti zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave sú už stálicou v týchto pretekoch. Tento rok však majú veľkú novinku a na štart pretekov sa postavia hneď s dvoma tímami, a teda aj vozidlami – pôvodným prototypom na batériový pohon a aj s novým vozidlom v kategórii Urban Concept na klasický benzínový pohon. V tejto kategórii sa vozidlá viac podobajú na klasické autá z bežnej premávky.
Trnavskí Dopraváci, sú prvým tímom zo Slovenska, ktorý má vozidlá v oboch hlavných kategóriách pretekov. Študenti idú do Francúzska s dvoma tímami po 6 študentov. Vozidlo je celé z karbónu a váži 29 kg. Má opäť tri kolesá, nový motor je kartáčový, umiestnený samostatne na ráme vozidla a je napájaný 36 V lítiovým akumulátorom. Oproti minulému roku má nový systém pohonu s použitím gumových remeňov a ozubených kolies navrhnutých a vytlačených na 3D tlačiarni.
Pretekov sa zúčastní takmer 120 tímov z 25 krajín Európy a Afriky. Súťažiť budú v troch kategóriách: prototypy, Urban Concept, vozidlá, ktoré sa podobajú autám v bežnej premávke, a autonómne vozidlá. Študenti si môžu vybrať spaľovák (benzín, diesel, etanol), vodík alebo elektrický pohon.
S akým unikátnym vozidlom budú pretekať trnavskí študenti, čítajte na ďalšej strane >>>
Replika historického vozidla
Tvar karosérie vozidla, s ktorým si budú merať sily s inými študentmi z Európy a Afriky, je replikou historického vozidla. Dosahuje rýchlosť až 50 km/h, hmotnosť má 150 kg a študenti toto auto konštruovali dva roky. Ide o auto mestského typu, ktoré má svetlá, brzdy, smerovky i výstražné svetlá. Je postavené zo železných profilov hranatého prierezu, plášť je vyrobený zo sklolaminátu, kolesá sú motocyklové 17-palcové a brzdový systém je hydraulický dvojokruhový. Pohon vozidla zabezpečuje spaľovací benzínový 4-taktný jednovalcový motor s objemom 90 cm3.
Zdroj: Lenka Kandravá
Trnavskí Dopraváci, sú prvým tímom zo Slovenska, ktorý má vozidlá v oboch hlavných kategóriách.
„Sme hrdí na to, že tento rok sme sa na preteky kvalifikovali s dvoma vozidlami. Bola to výzva, pri ktorej sme sa mnoho naučili. Okrem tímovej práce a cieľavedomosti sme sa naučili aj novým technickým zručnostiam. Veríme, že tak ako posledné roky, aj tento sa nám podarí prekonať náš rekord,“ hovorí Peter Klas, kapitán študentského tímu Urban Concept.
Okrem študentov z Trnavy na preteky vyrážajú aj študenti zo Strojárskej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Tí sú historicky najstarším slovenským tímom v pretekoch. Tento rok oslavujú 30. výročie od prvých pretekov, ktorých sa zúčastnili v roku 1994. Aj tento rok stavili na vozidlo v kategórii prototypy na benzínový pohon.